Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sol, skymning, mörker.

Mörker: borde inte EVF-kameror vara bra på att fokusera i mörker, upplever tvärtom.

Körde DMF sist förresten, det funkar med orginaloptik men av någon korkad anledning inte med AF-C som jag alltid använder. Någon får gärna berätta vad jag gjort för fel, en så onödig begränsning kan knappast vara avsiktlig.
Man ser helt klart bättre vad mamn fokuserar på med en EVF om det är riktigt mörkt. En OVF har ju ingen förstärkning. Andra caset när det är klart bättre med EVF är när man exv. använder Samyangs riktigt korkade objektiv som alltså inte är öppna hela tiden som ett AF-objektiv utan där en nedbländning verkligen syns i sökaren. Där är det en klar fördel med EVF.

Jag har visat det förr. Jag vet inte hyur representativt detta test mellan D5 och Sony A9 är men här får då D5 stryk i en mörkerövning. Det är inga Sony-köpta testare vad jag vet som gör testen utan Nikon-killar. Testet går ut på att i svagt ljus växla mellan två motiv och så snabbt som möjligt ta bilder med kamerorna ställda på AF-prioritet (de måste låsa på målet innan bild kan tas). A9 gjorde jobbet på halva tiden mot D5.

Kör fram till 19:30 i filmen och se själv

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

Kollar du igenom filmen så ser du också att Sonys A9 inte är sämre (inte ger sämre träff och färre keepers än D5 trots att den tar bilder i mycket snabbare tempo) - snarare tvärtom. Jag tror säkert att man kan få andra resultat för jag vet ju av egen erfarenhet att Sonys objektiv inte alltid håller samma kvalitet rakt igenom i varje ex. och så är det kanske för Nikon också så det jag säger är ju att vi aldrig helt kan veta om varje kombo presterar på max vad respektive kombos design borde kunna i den bästa av alla världar. Däremot är det svårt att tro att de inte vet hur de ska hantera en Nikon-kamera.
 

iSolen.se

Guest
Undrar hur det blev med skärpan för är man så nära skakar ofta hela kroppen vid start. Jag var J35-tekniker när jag låg i lumpen - det ingick i min först yrkesutbildning som praktik efter flygteknikerutbildningen på Johannisberg i Västerås.

En annan sak jag sett men aldrig plåtat är när de tände efterbrännkamrarna vid start i mörker. Det är otroligt vackert när de gjorde det med J35, för det blev blå rombiska mönster i den oranga strålen när ljudstötarna (det är ju överljudsfart på gasen). Men det är nog svårt med skärpan då eftersom allt bara skakar av ljudbangarna.

Omvänt är det svårt att hinna med när de flyger över för det går så otroligt fort. Man hör fört ingenting i princip sen bara en smäll och så är det borta.

Imponerande om sagde Arcurs fick till det.

Ett annat skådespel som var lite läckert var när man testkörde motorer efter tillsyn. Då ställdes planet med aktern mot en stor ljuddämpare först. Jag var med en morgon med morgondimma och med motorn på i princip fullt pådrag så såg man hur två stora ljusa virvlar sögs in i luftintagen från marken och in i planet. Bra om man inte stod för nära då.
Det var inte start, det var flyby. F ö fotade han med blixt, typ 30000Ws men han har ju ändå synctiden.
 

iSolen.se

Guest
Man ser helt klart bättre vad mamn fokuserar på med en EVF om det är riktigt mörkt. En OVF har ju ingen förstärkning. Andra caset när det är klart bättre med EVF är när man exv. använder Samyangs riktigt korkade objektiv som alltså inte är öppna hela tiden som ett AF-objektiv utan där en nedbländning verkligen syns i sökaren. Där är det en klar fördel med EVF.

Jag har visat det förr. Jag vet inte hyur representativt detta test mellan D5 och Sony A9 är men här får då D5 stryk i en mörkerövning. Det är inga Sony-köpta testare vad jag vet som gör testen utan Nikon-killar. Testet går ut på att i svagt ljus växla mellan två motiv och så snabbt som möjligt ta bilder med kamerorna ställda på AF-prioritet (de måste låsa på målet innan bild kan tas). A9 gjorde jobbet på halva tiden mot D5.

Kör fram till 19:30 i filmen och se själv

https://www.youtube.com/watch?v=KX1sfy__7A4

Kollar du igenom filmen så ser du också att Sonys A9 inte är sämre (inte ger sämre träff och färre keepers än D5 trots att den tar bilder i mycket snabbare tempo) - snarare tvärtom. Jag tror säkert att man kan få andra resultat för jag vet ju av egen erfarenhet att Sonys objektiv inte alltid håller samma kvalitet rakt igenom i varje ex. och så är det kanske för Nikon också så det jag säger är ju att vi aldrig helt kan veta om varje kombo presterar på max vad respektive kombos design borde kunna i den bästa av alla världar. Däremot är det svårt att tro att de inte vet hur de ska hantera en Nikon-kamera.
Det var inget test utan helt egenupplevd jämförelse A7Riii med D850.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man ser helt klart bättre vad mamn fokuserar på med en EVF om det är riktigt mörkt. En OVF har ju ingen förstärkning. Andra caset när det är klart bättre med EVF är när man exv. använder Samyangs riktigt korkade objektiv som alltså inte är öppna hela tiden som ett AF-objektiv utan där en nedbländning verkligen syns i sökaren. Där är det en klar fördel med EVF.
Samyangs objektiv till Nikon är inte ett dugg mer korkade än något annat objektiv förutom att de har manuell fokus.
 

Torda

Aktiv medlem
Sol, skymning, mörker.

Mörker: borde inte EVF-kameror vara bra på att fokusera i mörker, upplever tvärtom.

Körde DMF sist förresten, det funkar med orginaloptik men av någon korkad anledning inte med AF-C som jag alltid använder. Någon får gärna berätta vad jag gjort för fel, en så onödig begränsning kan knappast vara avsiktlig.
Det enda objektiv jag testat där det fungerar som på en "vanlig DSLR" är Sonys 70-200/2,8 GM. Där går det att köra AF-C och direkt ändra fokus med fokusringen om man vill, men de flesta objektiv till Sony FE verkar fokusera med elektronisk styrning (och dessutom olika hastighet beroende på hur fort Du vrider MF-ringen), så det är bara att slanta upp de knappa 28000:- som det kostar.

A7rIII fokuserar bra när det är mörkt, bara man har ett ljusstarkt objektiv (gärna bländare 2 som Sony själva säger att den då klarar -3EV) och kör fullt öppet, men såfort man bländar ner så tappar den direkt och säg vid bländare 5,6 så är den verkligen inte bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Det enda objektiv jag testat där det fungerar som på en "vanlig DSLR" är Sonys 70-200/2,8 GM. Där går det att köra AF-C och direkt ändra fokus med fokusringen om man vill, men de flesta objektiv till Sony FE verkar fokusera med elektronisk styrning (och dessutom olika hastighet beroende på hur fort Du vrider MF-ringen), så det är bara att slanta upp de knappa 28000:- som det kostar.
Jo, kvalitet kostar (tyvärr). Även original Nikon och Canon ligger på liknande priser.

Nu när Tamron slutat med Sony A-mount så förväntas de snart börja anpassa sina objektiv för Sony E-mount istället. Då kommer ju de mycket trevliga f/2,8 G2-objektiven att finnas som klart mer prisvärda alternativ. Är faktiskt lite förvånad att det inte skett tidigare då Sony är en av de två största ägarna i Tamron, och Tamron redan idag konstruerar och tillverkar objektiv för E-mount (fast då som underleverantör till Zeiss och deras AF E-mountobjektivserie).

Är på just det sättet inte heller så förtjust i mina objektiv för spegellöst (Fuji X och m43) som också har fokus-by-wire. Föredrar just på det sättet den direkta känslan man har i objektiven för Nikon F (och motsvarande för Canon EF). Du har då en direkt koppling till hur mycket du vrider på fokusringen som alltid är helt linjär med omfokuseringen som sker.

A7rIII fokuserar bra när det är mörkt, bara man har ett ljusstarkt objektiv (gärna bländare 2 som Sony själva säger att den då klarar -3EV) och kör fullt öppet, men såfort man bländar ner så tappar den direkt och säg vid bländare 5,6 så är den verkligen inte bra.
Detta är nog dock något som förmodligen går att lösa potentiellt ganska fort med en relativt enkel och simpel mjukvaruuppdatering.
 

PMD

Aktiv medlem
Är på just det sättet inte heller så förtjust i mina objektiv för spegellöst (Fuji X och m43) som också har fokus-by-wire. Föredrar just på det sättet den direkta känslan man har i objektiven för Nikon F (och motsvarande för Canon EF). Du har då en direkt koppling till hur mycket du vrider på fokusringen som alltid är helt linjär med omfokuseringen som sker.
Det Beror På<TM>. :)

På EF STM-objektiv är det focus-by-wire och det skulle inte förvåna mig om det är så även på AF-P-objektiv.
 

Torda

Aktiv medlem
Jo, kvalitet kostar (tyvärr). Även original Nikon och Canon ligger på liknande priser.

Nu när Tamron slutat med Sony A-mount så förväntas de snart börja anpassa sina objektiv för Sony E-mount istället. Då kommer ju de mycket trevliga f/2,8 G2-objektiven att finnas som klart mer prisvärda alternativ. Är faktiskt lite förvånad att det inte skett tidigare då Sony är en av de två största ägarna i Tamron, och Tamron redan idag konstruerar och tillverkar objektiv för E-mount (fast då som underleverantör till Zeiss och deras AF E-mountobjektivserie).

Är på just det sättet inte heller så förtjust i mina objektiv för spegellöst (Fuji X och m43) som också har fokus-by-wire. Föredrar just på det sättet den direkta känslan man har i objektiven för Nikon F (och motsvarande för Canon EF). Du har då en direkt koppling till hur mycket du vrider på fokusringen som alltid är helt linjär med omfokuseringen som sker.



Detta är nog dock något som förmodligen går att lösa potentiellt ganska fort med en relativt enkel och simpel mjukvaruuppdatering.
...men nu finns ju inte något annat att välja på och när de andra kommer är det väl ingen som vet, eller finns det något bekräftat från Tamron som jag missat?

Gällande mjukvaruppgradering så var det ju så att Sony införde denna "finess" att objektiven ska fokusera vid vald bländare i och med den första uppgraderingen till A7rII som skedde någon gång i September 2015, så det verkar inte vara så simpelt att få tillbaka funktionen där kameran alltid fokuserar med största bländare, tyvärr.
 

Bengf

Aktiv medlem
???

Nu hänger iaf. inte jag med på vad du tänker på här, Bengt?




Absolut. Nyfiken; har du läst om någon som påstått något annat?
Nej inget speciellt igentligen, jag rör i hop det då flera trådar som i grunden skall handla om olika saker, rätt snart börjar att diskutera nästan samma saker paralellt i flera trådar med då olika startämnen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Sitter nöjd

Är det bara jag som är helt tillfreds med de kameror och objektiv som finns att tillgå idag sett över alla märken som finns att tillgå?

Visst finns det brister i Sonys aps-c utbud och visst har C/N inte riktigt hakat på det spegelfria fullt ut ännu och visst finns det brister här och där hos alla olika märken.

Men jag sitter med Nikon och Fuji och inte ens det allra senaste hos Nikon. Men det är helt tillfyllest för mitt fotograferande vare sig det gäller snabbhet, AF, DR och IQ (förlåt förkortningarna:).

Använder både OVF och EVF. Föredrar OVF generellt, men OVF kan inte i sökaren ge möjligheter att fokusera manuellt med så hög precision som EVF med förstorad sökarbild/elektronisk snittbild/konturframhävning mm.
Oslagbart med adapter och gamla ljusstarka objektiv.

OVF har alla andra fördelar, enl min åsikt. Men generellt sett tycker jag EVF fungerar allmänt riktigt bra numera. Fördröjningen har minimerats betydligt sedan en tid.
Å andra sidan har ju en dslr med OVF en LV som går att plåta med manuellt och få en väldigt hög precision vad gäller fokusering om tid finns, AF via LV har ju också blivit snabbare på dslr.

Men det är mina åsikter och jag är verkligen inte bakåtsträvare fast jag ansluter mig till skaran som anammat "det är idag jag ska fotografera inte i morgon eller om X tidsenheter när den eller den finessen tillkommit".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...men nu finns ju inte något annat att välja på och när de andra kommer är det väl ingen som vet, eller finns det något bekräftat från Tamron som jag missat?

Gällande mjukvaruppgradering så var det ju så att Sony införde denna "finess" att objektiven ska fokusera vid vald bländare i och med den första uppgraderingen till A7rII som skedde någon gång i September 2015, så det verkar inte vara så simpelt att få tillbaka funktionen där kameran alltid fokuserar med största bländare, tyvärr.
Kan det inte vara så att just detta är "by design" och en kompromiss för anpassningen till video och mycket snabb seribildtagning som i A9. Att öppna och stänga bländaren då mellan tagingarna från helt öppen till vald bländare är kanske inte optimalt vid den typen av användning.

Man kan kanske inte få allt i alla lägen.

Dessutom verkar det ju som om exv. A9 lyckats rätt bra ändå med denna teknik vilket framgår av den jämförelse mellan A9 och D5 som ni fick ovan. Var ligger gränsen för hur snabbt man kan köra med spegelrasslet och helt öppen bländare mellan varje bild vid mätning? Priset för denna teknik är ju dessutom denna störande spökrörelse i OVF-sökarna som även det kan ses som en kostnad. Många testare lyfter ju idag att det är en viktig utveckling att man nu kan slippa denna störning i sökarbilden vid snabb seriebildtagning.
 

martinot

Aktiv medlem
...men nu finns ju inte något annat att välja på och när de andra kommer är det väl ingen som vet, eller finns det något bekräftat från Tamron som jag missat?
Inget officiellt, men enligt vad jag hört och läst är det bara en tidsfråga. Många som fotar med Sony, men nästan alla har droppat A-mount och gått över till E-mount.

Är faktiskt förvånad att de inte redan med intron av G2-zomarna skeppade för E-mount. Kan ju möjligtvis vara en begränsning som Zeiss har infört att de inte kan sälja direkt för E-mount för att inte konkurrera med Zeiss egna objektiv (som Tamron konstruerar och tillverkar många av).

Gällande mjukvaruppgradering så var det ju så att Sony införde denna "finess" att objektiven ska fokusera vid vald bländare i och med den första uppgraderingen till A7rII som skedde någon gång i September 2015, så det verkar inte vara så simpelt att få tillbaka funktionen där kameran alltid fokuserar med största bländare, tyvärr.
Förhoppningsvis så kommer det en framtida uppdatering med en inställning som låter kunderna välja hur det skall fungera. (Skicka gärna en återkoppling och önskan till Sony om du har möjlighet.)
 

martinot

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att just detta är "by design" och en kompromiss för anpassningen till video och mycket snabb seribildtagning som i A9. Att öppna och stänga bländaren då mellan tagingarna från helt öppen till vald bländare är kanske inte optimalt vid den typen av användning.

Man kan kanske inte få allt i alla lägen.
Kanske.

Men lite märkligt teori gällande just video då A9 inte är någon renodlad filmkamera (eller knappt ens en hybrid).

Kan ju dock vara en poäng i att de vill få upp och maximera siffrorna för högsta bps.
 
ANNONS