Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt stulet. Börja om..med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

dofmeister

Aktiv medlem
Nu har tjyvarna vunnit igen. Rubbet är bortburet ur min lägenhet (20D med en massa objektiv). Jag vet inte riktigt hur försäkringsbolaget löser detta, men risken finns ju att man får möjlighet att göra nya val i form av utrustning. Ca 35000 är prylarna värderade till. Någon som vet hur det "brukar" fungera med försäkringsbolaget....och vad ska man välja idag (i så fall)?

Fasen ledsen!!

Jag kan säga så här, du kan inte räkna med att du får ut vad grejerna är värda! Det brukar vara en massa om åldersavdrag och liknande! Sedan vet jag inte vad ditt lösöre ligger på i avtalet! Samt självrisker och dylikt!
Jag hoppas att du får ut en hel del för dina grejer, men det är svårt ibland att få vad man vill!

Trist verkligen! Lycka till!

Edit

Oftast brukar man få en summa att handla för, men det är lite från bolag till bolag!

Vad du skall köpa beror väl också på hur pass nöjd du var med din 20D. Det är väl inte helt otroligt att Canon släpper en efterföljare till den i vår, som om du har is i magen och kan vara utan kamera i upp till ett halvår kan du ställa dig i kö nu med en gång.

Annars såg jag att Japanfoto i Gbg hade 5D 'kit' med 24-105L IS för ca 40kkr...

Och var du inte alls nöjd med din gamla kamera finns det ju andra märken du skulle kunna byta till. Ingen utrustning kvar = inget som hindrar dig från att välja helt fritt.

Är det dags att byta system lär ju D200 vara mycket trevligt. Fast inte överger du Canon?

Tråkigt med inbrottet. Aldrig kul att drabbas av sånt skit. =/

Hej,

Beklagar verkligen, det känns inget vidare att bli av med en massa saker genom ett inbrott. Drabbades själv av detta för snart två år sedan.
Mitt försäkringsbolag var dock mycket bra att ha att göra med.
Plocka fram kvitton, manualer och bilder på det som blev stulet. Reglerna kan variera mellan bolagen men allt som kan intyga vad du haft, ålder och skick är värdefullt vid en värdering.

På nyare saker så är det vanligt att du få ersättning i form av nya varor medan äldre varor ersätts med ett kontant belopp.

Jag bytte från Nikon till Canon då jag blev av med alla Nikon produkter. Men se det inte som någon uppmaning att byta. Använd dom kameror du gillar och passar dina behov.

MvH
Göran R

Jag tycker du verkligen ska satsa på en D200. Jag provade den lite på Sollentunamässan. Jag är grymt imponerad! Fyfan vilken kamera.

Det troliga är att de varor som är relativt nyligen inköpta ersätts med en identisk vara. Äldre brukar värderas och ersättas kontant. Varierar lite från bolag till bolag. Men grejerna brukar falla snabbt i värde, tyvärr.

ANNONS
Götaplatsens Foto