Annons

"Alltid-ha-med-kamera"?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har tänkt på att skaffa mig en väldigt enkel automatisk eller halv automatisk kamera som jag alltid kan ha med mig och som inte tar lika stor plats som systemaren.

Vad ska man ha då? Jag har tänk på att köpa någon gammal beg. (skit)kompaktkamera som ändå har hyffsad optik, helst i metall så man inte behöver vara så rädd om den... jag vill inte lägga ut för mycket pengar på den.

Vet du någon kamera som skulle passa som "alltid-ha-med-kamera"? (billig, metall, hyffsad optik, smidig att ha med sig...)

/Jeppe (som känner att han missar en massa när han inte orkar ta med systemaren...)

jag har alltid min xa med mig. den har skarp och hyffsat ljusstark optik (35mm f2.8). tider från 1/500 ned till hela 10s. manuell bländarinställning, automatisk tid. vill man under- eller överexponera får man pilla på asa-inställningen, vilket är rätt jobbigt. mätaren brukar dock ha rätt.
manuell skärpeinställning med mätsökare som kan vara lite bökig, men skärpedjupet är stort. väldigt liten, ca 250g. inte i metall, utan plast på metallskellett.
en lite tråkig grej är att asa-talen slutar vid 800. brukar pressa min tri-x eller fujipress till 1600, men icke med xa. finns också tillbehörsblixt, men den är mer ett partytrick än en blixt. fungerar väl ok om man gillar brottsplatsundersöknings-bilder.
min kostade 500 spänn på ebay, från en svensk fotohandlare kan det bli närmare 1000.

oj, vad jag gör reklam. men det är en bra kamera.

köp en kameramobil eller alternativt en sån där extremt liten en, som man kan ha på nyckelknippan.

Jag har en Ixus L1 och den är ruskigt smidig att ha med. Nackdelen är att det är en APS-kamera.

Annars så skulle jag nog välja en Minox eller en lite bättre AF-kompakt som Contax T2 eller någon av de små Leica-compakterna men då spränger man prisgränsen antar jag.

Lite billigare kompakter brukar man annars hitta på loppisar för ett par hundra. Yashica, Minolta och Canon mätsökarkameror såldes i massor på 60-70 talen och brukar vara enkla att hitta. De flesta Canon och Yashica kameror fungerar även utan modifiering med moderna akaliska batterier på 1.5V istället för de nu förbjudna kvicksilverbatterierna på 1.35V.

hasse lundberg skrev:
Varför pruta på bildkvaliten?
Köp en Olympus My2

Håller med. Jag har haft en My2 sedan början av 2000 och haft med mig den i princip jämt. Den har fått stå ut med en hel del och klarat sig finfint. Den enda påverkan är att höljet är lite slitet.

Hej Jesper!

Jag har en fin "gammal" Olympuskompakt från början av 90-talet som bara ligger och skräpar. Den heter "AF-1 Super" och har ett mycket bra och ljusstarkt objektiv (35mm f2,8), samma som på My-2. Den är också mycket robust, väderskyddad samt har ett safirglas över objektivet. Den är i bra skick och tar kanonfina bilder.

Jag är helt digital nuförtiden och tycker att det är synd att denna kamera bara ligger och skräpar. Om du vill får du den för 300kr. Du får också med en LowePro-väska som passar som hand i handske. Mejla så kan jag skicka bilder på kameran.

mvh / Matti

Min Ixus 300 hänger med överallt och har varit med om flera vurpor på hoj och funkar "canon" fortfarande utan problem.Liten och i metall .......

Jag kan Rekommendera dig en kamera vid namn Ricoh.De har supercooola modeller och med manuella inställningar.
Visst dyr är den, även begagnad, men ändå billigare än Contax och liknande.
Det finns en modell med en fast 28 mm , vet inte vilken modell, men den och laddad med dia så..........klår du alla !

Beror på pengarna,,

Jag har en sådan http://www.cameraquest.com/konhex.htm kamera,, (Konica Hexar) superbyggd, tysst och med helt osannolikt fantastiskt optik!

En Ricoh är ju ett annat välbyggt och lättare alternativ,, enligt mig så är Hexaren lite mer att hålla i,,

Jag föredrar faktiskt en "sökarstark" mätsökare istället för spegelrefelx. En annan närvarokännsla i situationen mm,,

Om pengarna finns så skulle jag gå för en Contax G2 eller Hexar RF,,,men det handlar ju om lite mer stålar såklart.

Mvh Niclas.

Olympus XA eller XA2. Då får du dessutom en mycket trevlig o ball "kultkamera", suverän för snapshots. JANNE

Min lilla My2:a har aldrig gjort mig besviken. Ok, blixtbilderna är väl ingen höjdare, men duger helt klart. Kan ju inte förvänta sig något dunderresultat när blixten sitter så nära objektivet.

Tål stryk gör den också.

/Andreas

Mymodellerna är skarpa och tåliga mot väder och vind! Faktiskt många proff,fotografer som använder dem till viktiga jobb i lite mer speciella situationer.
Den exponerar oftast dia helt ok!

Billig är den också!

Mvh Niclas.

Konica Hexar (Svarta modellen med Silent Mode)

Jag har ALDRIG ångrat mitt köp av denna kamera...Den är som Niclas säger lite större, men tar fantastiska välexponerade bilder och är sååå lättarbetad.

Jag har på sista tiden funnit mig ta 80% av alla mina bilden med denna kamera. 20 % tar jag med Nikon F5, så då förstår du att bilkavlitén är magisk med Konican.

ANNONS
Götaplatsens Foto