Annons

Amerikansk Canon G3:s strömadapter?

Produkter
(logga in för att koppla)

blixa

Aktiv medlem
Om jag skulle köpa en G3:a i USA och ta in den till Sverige antar jag att det enda jag behöver byta är strömadaptern - eller?

Om det är så - hur kan jag enklast fixa fram en ny som funkar i Sverige, och vad kan en sådan kosta?

Hej

På alla mina canon jag har eller har haft så är det samma adapter i USA som i Sverige vad jag kan förstå. De tar 100-240 volt AC in.

Det som skiljer är nätsladden. Har använt laddaren till D30, Powershot S90 och Digital Ixus i USA utan problem.

Dock har jag sett att i USA har vissa modeller, ex D30 / D60 sålts i kit utan batteri o laddare, dvs enbart kameran. Var i Hollywood förra våren och i en större fotoäffär var det så i vart fall.

Roine

Om transformatorn kan drivas på 100-240 volt så är det bara att fixa en adapter så du kan använda den i svenska uttag..
borde finnas på clasohlson, teknikmagasinet, Kjell & Co eller liknande kataloger

Det stämmer bra. Jag passade på att köpa mig en G3:a när jag var över i USA för ett par veckor sedan. Det enda man behöver köpa till är en adapter till nätsladden. Jag köpte även adaptern i USA och omräknat i svenska kronor så kostade den ca 20 kr (adaptern alltså). Lycka till!

Varför inte skallfa en sladd på ok, det är ett sladställ, dvs inte fasta stift i min G3 adapter, utan en hona för sladdstället.

Roine

Exakt, jag köpte min G3:a hos Bhphotovideo och man behöver bara köpa en ny sladd som passar till strömadaptern. Finns billigt hos Clas Ohlson.

En sån här liten adapter räcker om man inte vill skaffa ny sladd. Det är väl en smaksak vilket man föredrar.

/Anna-Karin

Bilagor

• usaadapter.jpg
    usaadapter.jpg
    11.7 KB · Visningar: 168
Jag tror det kommer att bli ett bra köp vilken av dessa två metoder jag än väljer!

Självklart!

G3 = 699$ (The Good Guys L.A.)
adaptern = 2,19$ (Rand McNally Store)
Lexar CF 256MB = 99$ (The Good Guys L.A.)

Och så var dollarkursen helt OK (7.80SEK), det var faktiskt den som avgjorde köpet. Det fanns G3 billigare än 699$, men inte i närheten där jag var.

/Anna-Karin

ANNONS
Götaplatsens Foto