Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog kamera. Köpa vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

SusannaSmårs

Avslutat medlemskap
Om jag ska köpa min första analoga kamera, vilken ska köpa?
Någon som inte är bland de dyraste då jag egentligen inte har något krav på den alls.
 

oyegie

Aktiv medlem
Om jag ska köpa min första analoga kamera, vilken ska köpa?
Någon som inte är bland de dyraste då jag egentligen inte har något krav på den alls.
Kanske du ska satsa på mellanformat,köp tex nån tvåögd rolleiflex eller liknande på tradera,fotosidan,ebay osv,men med dina krav borde väl vilken som duga bara den funkar som den ska.
Kanske du ska säga lite vad för slags kamera,kompakt,system?
 

SusannaSmårs

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt mig en system.
Men som sagt så kan jag ingenting om analoga kameror så jag vet inte riktigt vad jag letar efter.
 

Urr

Aktiv medlem
Folk skänker bort sina analoga kameror. Har du ingen i bekantskapskretsen som skänker bort sin gamla systemkamera? Ska du handla kommer du billigast undan om du väljer kameror som inte höjs till skyarna av analognördarna. Moderna systemkameror med autofokus är rätt lika de digitala motsvarigheterna, men många är plastiga. Det är mest retro att köpa kameror utan autofokus som är byggda i metall, men de kräver mer av eget tankearbete vid användningen. Det är till stor del en smaksak vad man ska satsa på.
 

Urr

Aktiv medlem
Med den budgeten du anger borde du kunna få tag på något i stil med Olympus OM-10, Pentax Me, Canon Ae-1 om du föredrar retrostuket. Men ska inte vara något problem att hitta en av de enklare Canon Eos-modellerna, en Nikon F60 eller F65, Minolta dynax eller liknade om du föredrar autofokus.
 

The_Crow

Medlem
För 500 kr får du en Olympus OM-1 (framför en OM-10)
Om du är säker på att du vill köra system så är det mest en fråga om vilket märke du vill ge dig in på. Det finns ju en uppsjö, såg att du körde Nikon (digitalt) nu?
 

mb90

Avslutat medlemskap
Minoltas manuella systemkameror med tillhörande objektiv brukar hålla god (väldigt god) kvalité till ett lågt pris. Typ Minolta SRT 101b med flera.
 

Urr

Aktiv medlem
Håller med om att Minolta Srt 101b och Olympus Om-1 är fina. Men nyare kameror har för det första bättre ljusmätare, för det andra är lättare att få tag på rätt batterityp till dem.
 

SusannaSmårs

Avslutat medlemskap
För 500 kr får du en Olympus OM-1 (framför en OM-10)
Om du är säker på att du vill köra system så är det mest en fråga om vilket märke du vill ge dig in på. Det finns ju en uppsjö, såg att du körde Nikon (digitalt) nu?
Precis, kör med en d5000 nu. Om jag köper en FM eller FE, kommer de objektiven funka till min nuvarande kamera då? Och kommer mina "vanliga" funka till den kameran då?
 

Urr

Aktiv medlem
Objektiven som normalt följer med en D5000 går inte att använda på analoga Nikon. Däremot går det att sätta på äldre Nikon-objektiv på en D5000 (utom de som är tillverkade före 1977). Se särskild tråd om detta ämne. Men du får ingen autofokus på äldre autofokusobjektiv, det är också tveksamt om du får ljusmätning med de gamla objektiven.
 

Mesch

Aktiv medlem
Objektiven som normalt följer med en D5000 går inte att använda på analoga Nikon. Däremot går det att sätta på äldre Nikon-objektiv på en D5000 (utom de som är tillverkade före 1977). Se särskild tråd om detta ämne. Men du får ingen autofokus på äldre autofokusobjektiv, det är också tveksamt om du får ljusmätning med de gamla objektiven.
En skog av möjliga och omöjliga kombinationer finns ju. Ken R har sammanställt en sidan om just detta som jag tycker är ganska bra

http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Nikon F4 är den kamera som är mest kompatibel med alla möjliga objektiv, fast den är svår att hitta för så lite som 500:-
 

peranders

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dynax 7000i som har gått 5 rullar! Optik 35-105 mm, 3.5-4.5

1,2 kg endast metall! Man får en skön nostalgikänsla. Min mamma skulle plåta blommor på tidigt 90-tal. Det blev aldrig så. En orsak var nog vikten och storleken. Den ligger skönt i min stora hand. Sökaren känns stor.

Den här kameran var väl en av de första autofokuskamerorna, väl? I vilket fall funkar det jättebra och snabbt, även i svagt ljus.


Ge mig en slant och den är din.
 

Urr

Aktiv medlem
FM har mekanisk slutare och du ställer in tid och bländare själv med hjälp av ljusmätarens rekommendation som visas med hjälp av lysdioder. FE har elektronisk slutare. Du väljer bländare och kameran väjer tid utifrån ljusmätarens rekommendation.
 

SusannaSmårs

Avslutat medlemskap
FM har mekanisk slutare och du ställer in tid och bländare själv med hjälp av ljusmätarens rekommendation som visas med hjälp av lysdioder. FE har elektronisk slutare. Du väljer bländare och kameran väjer tid utifrån ljusmätarens rekommendation.
Då är det alltså bara FE som behöver batterier?
 
ANNONS