Annons

Analoga objektiv för digitala kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

KarinBodil

Ny medlem
Har hört att om man har ett 50mm analogt objektiv och använder det på sin digitala kamera så blir brännviden runt 70mm. Kan någon förklara hur detta hänger ihop?

Hade tänkt investera i lite fler objektiv för min analoga Nikon, men vill gärna veta om och hur de kan användas i framtiden om jag köper en digital systemkamera.

Karin

Söker du på "brännviddsförlängning" så har du läsning en vecka...

Brännvidd är en egenskap hos objektivet och ändras naturligtvis inte om man sätter objektivet på en annan kamera, MEN...

Bildsensorn i en digitalkamera är (i de allra flesta fall) mindre än ett 36x24 filmnegativ. En vanlig storlek är ungefär 24x18mm. Effekten av detta blir som om du hade klippt ut mittbiten av filmnegativet. De delar av bilden som skulle träffat ytterkanterna av negativet hamnar utanför digitalkamerans sensor.

Och alltså kommer det inte med lika mycket på bilden. Bildvinkel beror både på sensorstorlek och brännvidd. Digitala kompaktkameror med jättesmå sensorer har ofta normalobjektiv på sisådär 8 mm.

Det hänger inte alls ihop. Inget förändras i objektivet. Det som sker är att huvuddelen av digitalsystemkamerorna har en mindre bildupptagande yta än vad som finns på filmen. Canon/Nikon/Sony/Pentax har alla en yta hälften så stor som på filmen, vilket innebär att objektivets bildvinkel upplevs som snävare så det motsvarar ett objektiv med en bräddvidd för filmkameran som är ca 1,5 ggr längre. Detta givet att man står på samma plats och fotar samma utsnitt.

Detta innebär att om man vid småbild var van vid
50 mm brännvidd, behövs ett 35 mm objektiv för digitalkameran, för att fånga samma bildutsnitt (bildvinkel). Skärpedjupets utbredning är kopplat till objektivets brännvidd, att vid samma bländare och fokuseringspunkt ökar skärpedjupet med minskad brännvidd.

KarinBodil skrev:
Har hört att om man har ett 50mm analogt objektiv och använder det på sin digitala kamera så blir brännviden runt 70mm. Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
De som har lurat i dig att digitala kameror har förmågan att förändra ett objektivs brännvidd vet inte vad de pratar om, eller så tror de att de förenklar för dig genom att lura dig. :-/

Sanningen är att många digitala systemkameror har en bildsensor som är mindre än det traditionella småbildsformatet och resultatet blir då att bilder tagna med en sådan kamera blir beskurna. Ett vanligt storleksförhållande mellan den digitala bildsensorn och den traditionell småbildsfilmformatet är 1,5. Den här beskärningen ser en del som om objektivets brännvidd har ändrats med en faktor 1,5 men i verkligheten är det bara de yttre delarna av bilden som har skurits bort.

Och svaret på andra frågan är i de flesta fall att det går utmärkt att flytta över objektiven till en digital Nikon.

Åt andra hållet kan det vara värre - objektiven kanske inte projicerar en bild som täcker hela 36x24mm, bara 24x18mm.

Tack för snabba svar! Nu förstår jag principen! Visste inte att digitalkameror oftast har annan sensorstorlek.

(Jag uttryckte mig förresten slarvigt; jag inser att objektivet naturligtvis inte förändras rent fysiskt av att flyttas till en annan kamera, men effekten (bildvinkeln som kan åstadkommas) blir alltså en annan.)

Stämmer det förresten då att ett analogt vidvinkelobjektiv satt på en digitalkamera borde ge en skarpare bild eftersom ytterkanterna av bilden (p g a mindre vinjettering eller vad det nu kallas) så att säga "skärs bort"?

Karin

Sen kan jag ju förresten undra varför kameraindustrin valt ett mindre bildsensorformat för digitalkamerorna jämfört med det vanligaste analoga bildformatet. Några teorier?

En enkel förklaring är att små sensorer är billigare än stora.

Sedan är ljusets infallsvinkel mot sensorplanet viktigare än infallsvinkeln mot filmplanet (filmen absorberar ljus från vilken vinkel som helst). Olympus gick t.ex. så långt att de ändrade geometrin totalt i sina kameror när de lanserade digitala systemkameror. Med stort avstånd från objektivets bakre lins till sensorn och dessutom en liten sensor slipper Olympus sneda infallsvinklar för ljuset. Detta är huvudorsaken till att digitala mätsökarkameror är svåra att tillverka. Se http://www.luminous-landscape.com/essays/Leica-M8-Perspective.shtml . Man kan trixa med förskjutna mikroprismor framför varje sensorpixel, men lätt är det inte...

ANNONS
Götaplatsens Foto