Annons

ang piratkopiering... marknaden fungerar....

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Softasnubben skrev:
Men när MS har 93.8% (se föregående inlägg) av marknaden så är det ingen som gnäller!
Inga som gnäller...? Tycker jag jämt och ständigt hör att Microsoft är för stora. Och i USA blev det väl rättegång angående deras dominans på webbläsarområdet?
 

adrianulander

Aktiv medlem
magdan skrev:
De största skillnaderna mot riktiga Photoshop är att man inte kan köra CMYK och inte läsa in RAW bilder.
Där håller inte jag med. PS klarar ju inte heller RAW i sitt grundutförande (förutom CS då).. Jag tycker nog att det är en jäkla skillnad mellan elements och riktiga ps på så gott som alla fronter.

Mvh. Adrian
 

adrianulander

Aktiv medlem
plf66 skrev:
I dagens läge är jag ju tvingad att piratkopiera vissa musikcd! Det har ju tillverkare av musik tvingat fram.

Jag har sen många år lyssnat på musik mobilt via minidisc. För några år sedan kunde jag köpa ny musik på pressad minidisc, eller så kunde jag lagligt kopiera mina köpta cd till minidisc för att lyssna på dem mobilt.

Jag har mellan 1983 och i år köpt ca 900 musikcd, så jag har tidigare köpt nästan all musik jag lyssnar på.

Men nu börjar tillverkarna införa kopieringsskydd på cd, då kan jag inte med lätthet kopiera dem till md som jag tidigare kunnat. Man har också slutat ge ut ny musik på md.

Vad återstår, jo, att ladda hem musiken från nätet, kopiera den till en cd-rw, stoppa i cd-spelaren och kopiera till en md. Sen upprepa processen för nästa skiva.

I höst har hittills bara en skiva som jag velat köpa saknat kopieringsskydd (Peter Lemarc) men den levereras bara i nått djävla pappfodral som skiljer från de 900 cd som jag köpt senaste 20 åren.

Hur kul är detta? Distributörer och tillverkar tvingar fram olagligheter.

Anm: Visst skiljer sig detta lite från PS-diskussionerna, men det är inte bara konsumenterna som styr marknaden vill jag säga.
Jag är också så jävla förbannad på de där kopieringsskydden. Köpte i våras en cd som inte alls funkar i min dvd-spelare (som fungerar som cd-spelare hemma hos mig). Följdaktligen kan jag inte spela den skiva som jag betalat 189 spänn för hemma hos mig.

Det står för övrigt på cd:n att den är utrustad med kopieringsskydd, men att den fungerar på cd-rom- cd- och dvd-spelare.

(Det är inte någon billig skräp-dvd-spelare jag har heller, så det borde inte vara det (Marantz DV4200)).
 

adrianulander

Aktiv medlem
magdan skrev:
Jag jämför givetvis med senaste släppta versioner av PS, alltså PS CS (8.0) mot PS Elements (2.0)

Skillnaderna är inte jättestora. I PS Elements har de flyttat runt lite lätt i menyerna och förenklat/tagit bort vissa inställningar som de flesta inte behöver eller ens använder.

Läs om skillnaderna här:
http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/pse2-ps7_comparison_chart.pdf
Tycker du på allvar att det där visar skillnaderna? De flesta liiite mer avancerade användare lägger nog större vikt vid andra saker än om man kan skapa ett webbgalleri eller bifoga filer i e-mail enkelt från programmet?

Mvh. Adrian
 

magdan

Aktiv medlem
Kanske kan du berätta vad du saknar i PS Elements förutom RAW och CMYK jämfört med PS CS.

Jag personligen bryr mig inte om webgallerier, men de övriga funktionerna är inte stora. PS Elements duger utmärkt för den kategori av folk som annars kanske piratkopierar istället.

Och ja, jag har provat både, sitter just nu i skrivande stund med PS CS på jobbet. Hemma kör jag PS Elements till mina privata bilder.
 

extacn

Aktiv medlem
xrvjorn skrev:
För att privatpersonen ska kunna hosta upp 8000 efter skatt, måste han/hon jobba in 22400 i bruttolön (50% marginalskatt, 39% sociala avgifter)./jörn - som önskar han kunde köpa en 10D för oskattade medel
Soc avg är 32,82%
 

adrianulander

Aktiv medlem
magdan skrev:
Kanske kan du berätta vad du saknar i PS Elements förutom RAW och CMYK jämfört med PS CS.
Det finns ju en jäkla massa! Jag förstår faktiskt inte hur de programmen kan jämföras alls.. Typ alla verktyg? Selektiv färgjustering? (För att bara nämna några saker.)

Mvh. Adrian
 

xrvjorn

Aktiv medlem
RolandM skrev:
IBM OS/2 och Lotus Notes är en kombination som eliminerar risken för virus.
Ja, liksom CP/M, ABC-DOS etc. Problemet med OS/2 är väl att det inte finns något stöd för all den hårdvara som har tillkommit efter systemets död?

/jörn - som är så gammal att han minns OS/2
 

adrianulander

Aktiv medlem
magdan skrev:
Jag tror inte du har provat PS Elements. Nämn fler verktyg du inte tror finns i PS Elements.
Men snälla du? Det börjar väl bli väl lite väl larvigt nu? Jag har provat Elements, om än endast väldigt lite. (Varför skulle jag sitta där när jag har PS 7?)

Jag nämner klonstämpeln och magnetiska lasson, sen får du leka "jag tror inte" med nån annan.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Adrian82 skrev:
Jag nämner klonstämpeln och magnetiska lasson, sen får du leka "jag tror inte" med nån annan.
För att inte nämna Healing toll, det bästa i PS! Sen är ju lagerhanteringen fiffig, och en rad olika metoder för profilhantering. CS har ganska stora möjligheter att hantera 16-bitarsfiler.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nån sa att Elements inte har kurvor heller. Jag tror och hoppas iofs att det bara gäller Elements 1 och att de stoppat in det i tvåan.
 

gits

Medlem
Är det någon förutom Magnus som har erfarenhet av såväl PS Elements 2, PS 7 och CS och på ett enkelt sätt kan förklara skillnaden för mig?
Själv använder jag Elements 2 som jag anser är mycket prisvärd (1000:).
Är det värt pengarna att uppgradera till CS? (Har i dagsläget inget behov av att hantera RAW-filer).
För mig är piratkopiering inte något alternativ, kunde skaffat PS 7.0 på det viset men avstod och köpte Elements 2.0 i stället. Tycker att Adobe genom att erbjuda ett budgetalternativ gjort det möjligt för privatanvändare att på ett hederligt sätt skaffa sig ett bra bildbehandlingsprogram. Bra gjort!
En del anser att piratkopiering är helt ok. Jag håller inte med, inte går jag och snor en förstoringsapparat och annan utrustning om jag vill skaffa mig ett analogt mörkrum, eller om jag skall fixa lite hemma och behöver en slagborrmaskin, då stjäl jag en. Är det någon skillnad?

Adrian!
Visst finns det magnetiskt lasso och klonstämpel i mitt Elements 2.0.
 

Damocles

Aktiv medlem
Altså om du klarar dig med elements eller behöver photoshop beror en hel del på hur man arbetar.

Jag själv använder både layers, layer mask, adjustment layers och histogram brush väldigt frekvent. Vet inte om detta existerar i elements 2, kommer nog inte att undra heller.

Har inte prövat elements 2 men jag är fast i photoshop, skillnaderna mellan 7 och cs är inte gigantiska, om än mycket praktiska. Finns fördefinerade filter för varmton, etc, och massa andra saker, bl.a verktyg för att lätta upp skuggor, dra ner högdagrar, DOF emulator, det mesta har gått att göra tidigare också, men då får man skapa sina saker själv. Också behändigt med en inbyggd raw converter om man behöver istället för att köpa till, även om ett gäng använder capture one eller andra liknande.

Vill du se lite om det är något du skulle sakna, även om denna review mer koncentrerar sig på skillnaderna mellan 7an och CS..

Lite läsning.
http://www.dpreview.com/reviews/adobephotoshopcs/
 
Senast ändrad:
ANNONS