Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda kontrollsummor på bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jag fick fel i filsystemet vid ett tillfälle, vilket resulterade i att jag mer eller mindre live kunde se hur filerna ruttnade. Detta orsakades sannolikt av att jag då hade problem med några minnesstickor som inte ville fungera med specificerad timing, utan istället gav blåskärm sporadiskt. Inte vanligt, men fullt möjligt uppenbarligen. Att kopiera ut alla filer snabbt som ögat och köra chkdsk löste problemet, men det var några filer som strök med. Sedan ställde jag ned timingen till långsammare än spec också tills jag köpt nya stickor, så att det inte skulle hända igen.
 

iSolen.se

Guest
Stephen Bay har gjort ett plugin för LR som skapar kontrollsummor för bilder, som sedan kan kontrolleras för att upptäcka "bitröta".

Hur vanligt är det att bildfiler blir oläsliga, efter att de importerats från kameran kan man dock undra över.

Validator: A Lightroom Plugin for Verifying Image Files
Det händer lite då och då. Problemet är att man inte ser det och då är risken att man tar backup på skadade filer.

Det här med checksum låter som en bra idé. Men varför LR plugin istället för standalone som kan kolla alla bilder på disk och backupper?
 

iSolen.se

Guest

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Hmm, hur kan man skilja naturliga ändringar från bitröta?

Och keywords påverkar checksum.
...
Så länge det är frågan om RAW-filer, så är det inga som helst problem eftersom samtliga ändringar, samt metadata sparas i "sidecars". Dvs .XMP-filer.
Oavsett inställningar i L, så är RAW-filerna alltid helt orörda.

Vad det gäller Jpeg så beror det på vilka inställningar du har i LR.
(Här går det att ställa in så att metadatan sparas i "huvudfilen", vilket kan bli problem),
 

iSolen.se

Guest
Så länge det är frågan om RAW-filer, så är det inga som helst problem eftersom samtliga ändringar, samt metadata sparas i "sidecars". Dvs .XMP-filer.
Oavsett inställningar i L, så är RAW-filerna alltid helt orörda.

Vad det gäller Jpeg så beror det på vilka inställningar du har i LR.
(Här går det att ställa in så att metadatan sparas i "huvudfilen", vilket kan bli problem),
Kör du tillverkarens rawframkallare skrivs data tillbaka till filen. Men jag är rädd om mina jpeg och psd-filer också. Speciellt psd för det ligger rätt mkt jobb i dem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om man använder felrättande koder så kan man rätta en hel del.
Men jag kan inte tänka mig att varken jpeg eller raw har sådana algoritmer.
O i princip är det omöjligt att upptäcka utan felrättande kod.

OM man ändrar värden i en raw från 0 till 1024 skiter rawkonverteraren i.
Den tolkar bara värdet 1024 och så får du maxfärgen istället för svart.
O diskar byter värden, framförallt RAM, tro inget annat. Egentligen är det fantastiskt att det fungerar så bra som det gör.

Visst hjälper en checksumma att se att det inte längre är rätt.
Men vad skall du göra med den infon? Vägra öppna filen? Eller låta ngn pixelvara fel o öppna ändå.

En Boing som flyger över atlanten kommer statistiskt att byta 12 st värden i minnen pga kosmisk strålning.
 

iSolen.se

Guest
Om man använder felrättande koder så kan man rätta en hel del.
Men jag kan inte tänka mig att varken jpeg eller raw har sådana algoritmer.
O i princip är det omöjligt att upptäcka utan felrättande kod.

OM man ändrar värden i en raw från 0 till 1024 skiter rawkonverteraren i.
Den tolkar bara värdet 1024 och så får du maxfärgen istället för svart.
O diskar byter värden, framförallt RAM, tro inget annat. Egentligen är det fantastiskt att det fungerar så bra som det gör.

Visst hjälper en checksumma att se att det inte längre är rätt.
Men vad skall du göra med den infon? Vägra öppna filen? Eller låta ngn pixelvara fel o öppna ändå.

En Boing som flyger över atlanten kommer statistiskt att byta 12 st värden i minnen pga kosmisk strålning.
Checksumma ger upptäckt utan felrättning. Det räcker med upptäckt, då kan du läsa tillbaka filen från backupen, och framförallt, sluta backa upp den skadade filen.

Jo jag ser fenomenet ibland. Ofta när jag jämför två diskar eller kataloger diffar det på några filer utan anledning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O vilket backupsystem kollar det?
Vet inte riktigt hur de automatiska backupsystemen jobbar. De kanske bara får ngn signal att filen är ändrad när ngt sparas genom OS? I så fall funkar det.
 
ANNONS