Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkivering av behandlade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Jag har oftast arkiverat mina behandlade bilder som TIFF utan lager och med LZW-komprimering.

Ibland känns det som man skulle vilja arkivera med alla lager intakta, för att kunna gå in och ändra lite vid behov.

Då kommer frågan om man ska arkivera som 8 eller 16 bitars.
Jag arbetar alltid i 16-bitars, men har vinner jag så mycket på att arkivera i 16-bitars?
Jag menar om jag ska gå in och ändra något så är det förmodligen inga större justeringar som ska göran, och jag kanske kan göra de i 8-bitars.

Hur gör ni?

/Thomas

Jag arkiverar alla mer avancerat Photoshopediterade filer som 16-bitars ZIP-komprimerade TIFF-filer utan lager. Det ger mig maximal möjlighet att göra ytterligare ändringar jmf med 8-bitars filer. Jag sparar bara med lager då jag jobbar med en bild och då också alltid i 16-bitar med ZIP-komprimering, vilket ger minsta filstorlek. I övrigt är mina arkivfiler RAW.

alfin skrev:
Jag arkiverar alla mer avancerat Photoshopediterade filer som 16-bitars ZIP-komprimerade TIFF-filer utan lager. Det ger mig maximal möjlighet att göra ytterligare ändringar jmf med 8-bitars filer. Jag sparar bara med lager då jag jobbar med en bild och då också alltid i 16-bitar med ZIP-komprimering, vilket ger minsta filstorlek. I övrigt är mina arkivfiler RAW.

OK.
Tänkte först spara med lager i 16-bitar, men de blir ju ganska stora då.
Förlorar man speciellt mycket att redigera i 8-bitar?
Kan man vinna något på att konvertera från 8 till 16 bitar, redigera och sedan tillbaka till 8 bitar?

Har märkt att 16 bitars tiff med lager ofta blir större med lzw-komrimering än utan.
Lite skumt, men så är det.

/Thomas

jtkarlsson skrev:

Har märkt att 16 bitars tiff med lager ofta blir större med lzw-komrimering än utan.
Lite skumt, men så är det.

Borde det bara bli om det är mycket detaljer i lagren. Anledningen till att de blir större är att det måste finnas mycket komprimerbar data i bilderna för att det ska ge effekt. Annars spars inte bara datan ner okomprimerad men även data för komprimeringen spars ner. Så är det mycket data som inte går att komprimera i bilden, så spars den ner okomprimerat+data för arkiveringsprogrammet.

ANNONS
Götaplatsens Foto