Annons

auto-ison funkar inte på min Canon 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Kan jag ha fibblat på något i själva menyn så att det inte funkar. När jag sätter den på auto iso så ändrar den inte iso automatiskt som den borde göra när man går från ljusare till mörkare ställe eller tvärtom. Är det fel på kameran??? Det har funkat innan.
 

defiant

Aktiv medlem
på min 5D MKII så behöver ISO inställnigen stå på "A" för att det skall vara AutoISO.. vad står din på?
 

wfrank

Aktiv medlem
Tryck på den ISO-märkta knappen bakom ratten. Använd ratten för att ställa tillbaks på AUTO (ISO), bekräfta tex med avtryckaren. Låter som du ställt om den till ett fixt värde (vilket man kan i tex Av).
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Tryck på den ISO-märkta knappen bakom ratten. Använd ratten för att ställa tillbaks på AUTO (ISO), bekräfta tex med avtryckaren. Låter som du ställt om den till ett fixt värde (vilket man kan i tex Av).
På min är iso knappen framför och jag ändrar genom pilarna där setknappen sitter. Det kontiga är att ibland funkar det när jag trycker ner, men så förvinner möjligheten då stannar den på iso 100 fast jag har sämre ljus eller bättre ljus osv

Jag skall kunna ha auto isa i alla kreativa lägen förutom då CA och M. Kan det vara något glappfel så jag måste lämna in den. Jättekul för jag har precis haft den inlämnad för att den slutade funka.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag kollade på min kamera, och där börjar Auto ISO mycket riktigt att höja ISO när slutartiden passerar ungefär 1/brännvidden. Nu är det inte en 500D, men det spelar nog ingen roll.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Jag kollade på min kamera, och där börjar Auto ISO mycket riktigt att höja ISO när slutartiden passerar ungefär 1/brännvidden. Nu är det inte en 500D, men det spelar nog ingen roll.
Nu är jag inte så haj med brännvidder, vad menar du när du skriver när slutartiden passerar 1/brännvidden?:)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag menar att om jag ställer kameran på Av, har en 50 mm optik på och stänger bländaren succesivt, då ökar kameran automatiskt slutartiden för att kompensera för den minskade bländaren.
När slutartiden passerar 1/50 s (1/brännvidden), håller den kvar 1/50 s och börjar höja ISO istället.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Jag menar att om jag ställer kameran på Av, har en 50 mm optik på och stänger bländaren succesivt, då ökar kameran automatiskt slutartiden för att kompensera för den minskade bländaren.
När slutartiden passerar 1/50 s (1/brännvidden), håller den kvar 1/50 s och börjar höja ISO istället.
aha. Har inte provat på det men den borde ju höja ison när jag fotar i tt svagt upplyst rum.
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Hm konstigt nog när jag fotade ett bröllop i lördags få funkade auto ison. Men nu funkar den inte igen. Det mystiska är att när jag fotar vanligt utan live wiew och tar en bild i ett ganska ljust rum med iso 200 så blir resultatet beckmörkt, men när jag gör samma sak med live wiew så blir det korrekt exponerat och även auto ison funkar. Jag fattar ingenting??????
 

wfrank

Aktiv medlem
På min är iso knappen framför
Det beror på vilken sida av kameran du befinner dig på.


Kan jag ha fibblat på något i själva menyn så att det inte funkar. När jag sätter den på auto iso så ändrar den inte iso automatiskt som den borde göra när man går från ljusare till mörkare ställe eller tvärtom. Är det fel på kameran??? Det har funkat innan.
Du har inte kommit åt exponeringskompensationsknappen? Finns ungefär vid höger tumme [om du håller i kameran i därför avsett grepp].
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Det beror på vilken sida av kameran du befinner dig på.




Du har inte kommit åt exponeringskompensationsknappen? Finns ungefär vid höger tumme [om du håller i kameran i därför avsett grepp].
Jag har inte kommit åt den knappen, däremot så funkar det om man återställer allt men det funkar bara i ca tre tagningar, sedan är vi tillbaka på runda 1 igen.
 
ANNONS