Annons

autostart i Lightroom, ta bort

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Kanske en banal fråga....
Men när jag startar datorn eller sätter i en USB i kameran för att lada över bilder, så autostartar Lightroom. Hur får jag bort denna funktion så att Lightroom bara startar när jag vill??

Om du kör XP så lär du ha en liten ikon nere till höger (vid klockan) som heter Adobe Photo Downloader. Högerklicka på den och välj 'disable'.
Den manövern löste i alla fall problemet för mig.

Kolla också File-Auto import

Jag blev nog själv av med "eländet" genom att göra som Mats föreslog.

Mvh
Anders

skriv "msconfig" i "Kör", välj autostart-fliken och bocka bort rutan för lightroom. Bör åtgärda ditt problem med att programmet startar när datorn gör det.

/Andreas

BulletBreath skrev:
skriv "msconfig" i "Kör", välj autostart-fliken och bocka bort rutan för lightroom. Bör åtgärda ditt problem med att programmet startar när datorn gör det.

/Andreas

Det ska inte behövas. Sist jag gjorde något liknande gav datorn en varning varje gång man startar om.

Gå in på Edit i menyraden och välj preferences. Under fliken Import kryssade jag ur "Show import dialog when a memory card is detected".

Nu hade jag inga problem med autostart vad jag kan minnas, kanske var det så att jag valde bort det under installationen. Jag hittar ingen inställning för detta i programmet, tycker att du ska prova tipset från Andreas, notera bara vad du har gjort...

För övrigt så tycker jag nog bättre om Jalbum, gratis att tanka hem.

klabbarpan skrev:

För övrigt så tycker jag nog bättre om Jalbum, gratis att tanka hem.

??

JAlbum är väl inget alternativ till Lightroom?

Visst är JAlbum kanonbra och bättre än Lightrooms web publicering men det är ju liksom lite svårt att konvertera RAW-filer i JAlbum...

Jag använder båda, men till helt olika saker.

Mvh
Anders

klabbarpan skrev:
Nej, du har säkert rätt, jag använder dem för att skapa album. Det var vad jag tänkte på.

OK, om det är webbalbum du skall skapa tycker jag nog JAlbum är ett bättre val än LR, i vart fall billigare!

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto