Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Kanske är frågan urkorkad, men oavsett så är det nåt jag funderar på.

Är det kört att kunna se och bildbehandla bilder på små bärbara datorer så att bilderna blir bra/dugliga? Måste det vara en värsting om det ska vara möjligt? Kan det fungera om inte bilden ska blåsas upp till typ "väggstorlek"?

Vad säger ni?

//Liza

Umm.. ja, det funkar hur bra som helst.. Även i väggstorlek ;) Bara man har RAM-minne så.. Helst 1GB, men absolut minst 512MB..

Välj en Centrion-modell med Pentium-M processor för bästa batteritid.

Fast du säger små bärbara.. Min PDA klarar nog inte att bildbehandla nej ;)

jag har så gott som bestämt mig för en Dell Inspiron 6000. Men en 15" widescreen-skärm, 1.7 ghz och 1024 meg ram hoppas jag att allt ska flyta på skapligt. Priset hamnar då runt 13000.

Jag har alltså en liten Dell (400-serien tror jag den heter, iaf 3 år gammal typ), 12 tums.... Jag älskar den och vill helst sitta vid den...men d är väl en dröm not coming true...;)

//Liza

Jag håller på att fly från den stationära världen över till den bärbara. Det enda jag ser som problem är att man blir utelämnade till en liten skärm. I mitt fall kommer min otroligt stationära crt-skärm få leva kvar. Jag vill ha en bärbar dator som är riktigt bärbar. Detta är enligt mig en 12" med en vikt som inte överstiger 2 kg.

Just nu lutar det mycket åt en MSI S260 som kan köpas tex. genom Komplett. Modellen kan du liksom stationära datorer plocka ihop själv till viss del.

En Pentium M 2,13 ghz, 2 gb minne, 80 gb hårddisk, dvd-brännare och lite annat smått och gått går på strax över 18000:- Men då känner jag att jag har en dator som bör funka ett par år framöver och som inte borde ha några problem med att tugga lite Photoshop.

Dvd-brännare är ju alltid bra att ha för backup, men även en rejäl extern hårddisk för samma ändamål är nog ingen dum idé att skaffa.

det funkar

Har en begagnad powerbook g4 15.2 tums skarm, tycker det fungerar bra trots att den ar gammal. Hade garna haft en 17 tummare men de kostar mycket och ar svara att hitta begagnat.

Tror att manga overdriver vilken kapacitet man behover i en dator framforallt nar det galler processorer, skaffa dig istallet en begagnad dator med sa stor skarm och uppgradera RAM-minnet ev grafikkortet istallet. Nytt ar vansinne, sommarens modeller saljs nu for ibland halva priset om du letar lite.

Det var inte sa lange sen som jag pa olika jobb satt och bollade med bilder i samma storlek som nu med en tredjedel av dagens kapacitet, det var alltid brattom men man hann anda.

Kolla in SONY VAIO. De har några små modeller som är rätt grymma... Den stora vaion är också mumsig när det gäller bildbehandling på bärbart, men kanske inte så lämplig eftersom du efterfrågade små datorer.

Perosnligen skickar jag snart ut min laptop genom fönstret för jag blir så trött på den kassa skärmen. trots allt en ny ACER Centrino-maskin. Det enda positiva är att det är smidigt att göra en snabbkoll när man jobbar hemifrån.

Jag har budgeterat en coloredge-skärm inför 2006 som ska rädda livet på mig ;o)

Mvh /Peter

Liza.. det är ju bara att testa hur det går. Jag tror du själv känner av ganska bra om det fungerar eller inte. Det beror helt på vilka krav man har.
Ska du justera färg och kontrast så är ju det lite finkänsliga justeringar. Ska du redigera bort sensordamm eller defekter i huden så är inte ingreppen i bilden inte lika känsliga.

Din egen dator kan vara gränsfall till om du får exakt det du redigerar. Något äldre platta skärmar lider av dåliga kontraster och att skärmen blir mörk när du vinklar den. Även när man sitter rakt framför den kan det finnas skiftningar i färger som man ser först när man granskar på en bättre skärm. En ljus grön kan lika gärna vara en ljus blå utan att man ser det.

Men testa :) storleken har ju ingen betydelse.. det vet du ju ;)

Tack alla! Ja jag får väl lära mig hur den fungerar när det gäller PS o sen inte lita på att "se" allt utan mer "veta" hur det bör se ut för att bli bra när det är en färdig bild.

Kanske får jag helt enkelt acceptera att den stationära datorn blir den som får användas till viktiga bilder....*mutter*.

Stellan: Du vet väl att det där uttrycket endast kom till för att männens ego inte skulle förgöras totalt? ;)

//Liza

ANNONS
Götaplatsens Foto