Annons

Bävrar

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
---Hej hoppsan!
Jag bara undrar vad ni menar med det ovanstående skrivna?? Nyfiken! Planerar faktiskt en tur ner mot dalarna värmland till sommaren och kanske förbi härjedalens "skogsmassiv",,,, Tipsa gärna!
Mvh Niclas.

Var för några år sedan i Grövelsjön. Bara några få minuter från fjällstationen med bil fanns det grymt mycket bäverhyddor. Tror det var i Grövlan som bävrarna hängde.

Lycka Till!
Jonas
 
Har faktiskt plåtat lite bävrar. Min erfarenhet här uppe i norrland är att det är lättast att få se dom på försommarn i Juni då aktiviteten verkar vara hög. Även mitt på dagen.

Är definitivt ingen expert på bäver men luktsinne det har dom. Man kan komma ganska nära genom att gömma sig bra men minsta vittring och det "smäller" i vattnet.
 
Niclasfoto skrev:
[B Nyfiken! Planerar faktiskt en tur ner mot dalarna värmland till sommaren och kanske förbi härjedalens "skogsmassiv",,,, Tipsa gärna!
Mvh Niclas. [/B]

Då jag har slagit mig in på naturfoto på ett bättre sätt så kan jag återkomma. Jag ville bara tipsa killen med bävrarna om hur man kan bära sig åt.

Men jag vet att det bakom kommunhuset i SVEG ner mot Ljusnan finns gott om bäver.

Annars så har jag fått nys om Vemhån i flödet Veman.

Extremt björnrikt område är runt Sånfjället i Hedetrakten då det är en stor nationalpark.
Björntätast i Sverige enligt litteratur...
 
---Björntipset och det området låter intressant (sitter med kartan och bedömmer landskapen. kartor=fotografens "bästa dasspapper"!-), tack!/Niclas.
 
Niclasfoto skrev:
---Björntipset och det området låter intressant

Om du kollar i Sveg efter bäver så hittat du lätt eftersom pålar och avgnagda träd ligger huller om buller efter strandkanten. Men skygga... :-\

Själv är jag så ny inom foto så jag tror inte jag kan få nån bra bild även om jag stöter på nåt...

Jag skall i stället göra som en fotobok tipsar om.
Åka till Järvzoo eller Orsa finnmark och fota björn så att jag lär mig lite teknik först. :) Lite lättare att komma till på djurpark...

Men alla är vi barn i början!!
 
---Jag har mycket bäver i västernorrland där jag spenderar en del av min tid så den behöver jag nog inte söka upp över längre avstånd....

Stå på dig med fotograferingen, kom ihåg att inte spara så överdrivet med filmen bara! Många lär ut att man skall snåla som bara den, det är enligt mig 99,998% BULLSHIT:) jag menar att man lär sig för varje exponering och även helt felexponerade bilder kan komma till nytta senare vid andra tillfällen! Så hög frekvens på pekfingret rekommenderas samt ett exprimenterande utan dess like:)
Mvh Niclas.
 
Niclasfoto skrev:
Stå på dig med fotograferingen, kom ihåg att inte spara så överdrivet med filmen bara! Många lär ut att man skall snåla som bara den, det är enligt mig 99,998% BULLSHIT:) jag menar att man lär sig för varje exponering och även helt felexponerade bilder kan komma till nytta senare vid andra tillfällen! Så hög frekvens på pekfingret rekommenderas samt ett exprimenterande utan dess like:)
Mvh Niclas.

Kan ju säga att jag har lyckats komma över ett gäng film till halva priset (T-max 100) och kommer att ha öppen ridå en tid framöver...

Parentes: I somras så var jag ute en hel dag o fick endast till en(1) bild det blev vad jag tycker den bästa jag tagit. Flyt naturligtvis!

Om man ska fota skygga djur så gäller det att man dundrar iväg lite rutor eftersom barn o djur inte går att beräkna hur deras rörelser är. Är jag riktigt på hugget så kör jag bracketing(gaffel) på halv eller helsteg X 3 bilder för att få till det.

Tack för entusiasmen!
BTW! Jag har lagt upp ett experiment som kritikalbum på min sida.. Kolla om du orkar... ;-)
 
Senast ändrad:
Ett annat tips kan vara roddbåt/kanot, då jag ett antal gånger lyckats komma ganska nära bävrar när jag varit ute o fiskat på sjöar i mörkaste Bergslagen. Detta har ett par gånger skett i fullt dagsljus, men kanske oftast med solen på väg ned.

/Tomas
 
du har störst chans om du:

tar reda på var deras hydda är

går ut innan skymmningen och sätter dig så nära hyddan du vågar.

sitter still, de ser dåligt men är ganska känsliga.

använd ICKE autofokus
 
Hej
Jag brukar också försöka fotografera bävrar! Lyckades en gång, men då hade jag ingen zoom på kameran, mne förstoringen blev bra! Annars brukar det bli så, när man kunnat få en bra bild, då ligger kameran hemma..
TRodde jag fick en riktigt bra bild i höstas, men kameran tyckte visst det var för mörkt..Typiskt..Och i somras när jag stack iväg me kanoten halv 3 på morronen, inte en bäver, iaf färska spår vid den 3e hyddan jag paddlade förbi, efter några timmars paddling..och det är ingen bra ide att försökam smyga sig på dem, för då blir de misstänksamma och simmar iväg.

Det skulle vara roligt att se fotografier på bävrar..:)
 
Kom till Sävar några mil norr om Umeå.
Där finns Sävarån, hyr en kanot och paddla längs ån. Jag kan nästan garantera att ni får se bäver.

/Bosse
 
ANNONS