Annons

Böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Hej!
Eftersom jag nyligen har skaffat mig studioblixtar så vill jag lära mig att använda dem på bästa sätt.
Är det någon sam tips på litteratur som rör studiofotografering.

Mvh
Daniel Nordenskjöld
 

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Tack för tipset!
Jag köpte faktiskt mina blixtar från Aifo, och dom var schyssta nog att skicka med den video som de också gör reklam för.
Jag tycker att det verkar ont om böcker som bara behandlar studiofotografering, det brukar nästan alltid ingå som en mindre del i andra mer heltäckande böcker.
Nåja, vi får väl se om det är någon mer som kommer på något.

Mvh
Daniel Nordenskjöld
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det finns en bok jag tycker är väldigt värdefull.
Det är "Porträttfotografering" av den duktige fotografen Lennart Nilsson (www.ateljemarie.se). Hela första delen tar upp studioblixtfotograferingen. Andra delen är skriven av Ulf Sjöstedt och handlar mer om porträtt utomhus. Väldigt bra bok där bilderna finns med, skisser och mycket text om vad fotografen velat uppnå med bilden och hur han tänkt och arbetat fram den. En ovärderlig bok tycker jag men den är billigast på nätet.

Hos SvenGe finns också en serie kallad Proserien (sid 8 i katalogen) www.svenge.fotobocker.com. Där finns många olika böcker om studiobilder beroende på vad man vill plåta. T ex mode, glamour osv.
Sven-Ge brukar finnas med på Fotomässan.

Det bästa är ändå att pröva sig fram. Pröva att ändra ljuset från att det står nästan bakom modellen, starkt sidljus, snett framifrån och sedan över på andra sidan. Pröva också ljusstyrkan. Själv är bäste dräng som han sade Sven Melander.
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
Akademi bokhandeln i Stockholm har en del sudio foto böcker som är ganska bra.
dom brukar ha en viss åtgång så det lönar sig att titta in dit med jämna mellanrum. Dock är det synd att dessa är på engelska , men det är fina skisser och bra förklaringar på hur bilderna är gjorda.

Lycka till..
 

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag blir som vanligt glad att "ni alla" orkar bekymra sig om mina bekymmer. "Porträttfotografering" har jag redan köpt. En bra bok. Jag vill ha en mer teknisk bok. Är jag bortskämd? Kanske, det lär ju inte finnas några genvägar, eller?!
Det är ju dock lite dyrt att bara pröva sig fram. Som tur är finns ju digitalkameror för testandet för oss som inte är födda med det automatiska seendet.
Jaja, puss och kram,
Daniel Nordenskjöld.
 

Nordenskjöld

Aktiv medlem
Lars-Åke skrev:
Akademi bokhandeln i Stockholm har en del sudio foto böcker som är ganska bra.
dom brukar ha en viss åtgång så det lönar sig att titta in dit med jämna mellanrum. Dock är det synd att dessa är på engelska , men det är fina skisser och bra förklaringar på hur bilderna är gjorda.

Lycka till..
Tack jag skall kolla!

Mvh och puss och kram
Daniel Nordenskjöld

(Inte helt nykter) (tror jag)
 

olajanhall

Medlem
Brown, Nancy
Photographing people for advertising
New York, NY : Amphoto, cop. 1986

Brooks, David
How to control and use photographic lighting
Los Angeles, Calif. : HP Books, cop. 1989

Existing-light photography / by the editors of Eastman Kodak Company
Rochester, NY : Eastman Kodak Co., cop. 1987

Perweiler, Gary:
Secrets of studio still life photography
New York : Amphoto, 1984

Terje, Ola,:
Porträttfotografi
Lund : Signum, 1981
 
ANNONS