Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup hantering av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
HEj
Uttryckte mig inte i filsystemstermer även om block finns där. Utan avsåg datat var identiskt i två filers inledning av nån märklig anledning, kollade den skadade filens data i en hexeditor och fick samma data som filen före, ett klart märkligt fenomen.

På några filer som jag senare upptäck inte gick konvertera har jag kunnat se JPG bilden som ligger först, men sen har filen varit corrupt. Den JPG använder bla kameran för att visa bilden, men även vissa bildvisarprogram (Thumbsplus för mig då), så jag har alltså sett bilden, kunna göra en web bild av den (via jpg), men sen då jag skall konvertera RAW har det varit kört. Det felet har alltså kameran eller CF kortet ställt till med.

Så ett bättre sätt kolla att filen verkligen är hel är att konvertera / använda den.

Men just att det går snett i kameran eller CGF kopieringen verkar vara vanligt om man ser inlägg här på Fotosidan.

Så det gamla uttrycket en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk är irriterande rätt ju.

Men nu klyver vi hårstrån mot trådens fråga. Men som flera påpekar är det inget lätt ämne, men man bör ju välja en nivå som passar vad man verkligen orkar göra och gör. DVS en teroetisk bra modell ersätter inte en enklare modell som man faktiskt följer.

Så checksumma och ev att man lagrar källfiler på en skiva och aggregaten (jpg/tiff/redigerade) på en annan och dessutom i två exemplar som inte förvaras på samma ställe ger ju oerhört mycket för ringa insats.
Men backuperna bör ju innehålla den programvara som en gång i tiden förstod det format som lagrats.

Roine

roinek skrev:
Hej igen
För att fortsätta rikningen DVD vs Disk

En disk utgör, som flera påpekat, ett större riskscope, en 400-500GB disk är ju nästan 100 DVD skivor.

- Att en hel DVD är oläslig har jag inte råkat ut för alls, det har varit enstaka filer och har kunnat kopiera ut de andra genom att göra ignore på felmeddelandet under kopieringen. DVS störstga delen av skivan har gått att återhämta.

- En död hårddisk kan man själv göra väldigt lite av, den kan räddas i många (de flesta) fallen av IBAS i Kongsvinger i Norge, har själv varit där på en tvådagarskurs, de kan sina saker.

- En disk med elektronikfel kan man iofs byta elektroniken o be en bön. Låter den klonk som många nog drabbats av är det iregel kört om man inte sänder iväg den. DVS vi pratar totalförlust av motsvarande 100 DVD skivor

- Vid brand så kvittar nog mediat, det luktar kanske mer plast om 100 DVD skivor med fodral än en USB disk, men utfallet är nog detsamma.

- Vid vattenskada kanske DVD skivor kan klara sig, men knappast en disk, vet dock inte, bara en spekulation

- Sen har vi rena användargrodor, det är ju betydligt lättare att kopiera åtr fel håll, formattera fel disk osv med hårddiskar, DVD som har stängts för mer bränning protesterar ju högljutt om man försöker, en disk tar ju lätt på såna saker, ger en diskret fråga om label o sen kör man ju.

Trösten är dock att digitala bilder är mycket lättare att backuppa än negativ o diabilder i vart fall.

Bara några tankar

Roine

Om du är rädd för att kopiera åt fel håll så kan du göra en bat-fil med Xcopy. Jag rekommenderar inte att förlita sig på ntbackup eller andra backupprogram som gör en klump av filerna. Bat-fil kan göra mycket tråkigt jobb åt dig. (alt .cmd)

hej
är ytterst väl förtrogen med detta, men det finns de som inte är det.

Visst är det så, men personligen kör jag ett program som heter syncback, det ger även varning om nån fil finns men ändrat storlek osv. Där sätter man upp jobb som fixar kopieringen. Håller på att lägga mina filer i bestämda filträd som jag har beskrivit här:
http://roine.eu/dam_system_for_katalogisering.pdf

Vid en såna ommöbleringar är det ruggit lätt att göra fel då man börjar bli trött, har mer än 80 000 bilder, varav mer än 70 000 är RAW från diverse Canonmodeller och nån från FuljiFilm.
Så jag döper dels om katalogerna, kopierar om till en ny disk, men behåller den gamla då jag vet att nått fel gör jag ju, så är det ju bara. Tanken är att jag skall katalogisera i Ligthroom eller Microsoft Expression, men båda dessa funkar inte fullt ut rent tekniskt med denna mängd filer, även om LR har piggnat till lite i 1.1

För backup av datorn kör jag Acronis True Image, men har faktiskt aldrig behövt återställa den backuppen.

Roine

roinek skrev:

För backup av datorn kör jag Acronis True Image, men har faktiskt aldrig behövt återställa den backuppen.

Roine

Har du testat att lägga tillbaka någon gång...
Många gör misstaget att förlita sig på sin backup. Speciellt om datat är komprimerat eller ihopbuntad i en fil.

Jag kör bara backup på de filer som inte kan återskapas. Privat kör jag bara xcopy till en usb disk. Sedan lever jag lite på sannolikheten.

Hej

japp, har gjort tester, men som jag skrev aldrig en total återställning.

För lösa filer kör jag varje dag syncback som tar o kopierar de intressangtaste katalogerna till en NAS, så har dessa, som du påpekar, som rena filer.

Roine

roinek skrev:
Hej

japp, har gjort tester, men som jag skrev aldrig en total återställning.

För lösa filer kör jag varje dag syncback som tar o kopierar de intressangtaste katalogerna till en NAS, så har dessa, som du påpekar, som rena filer.

Roine

Vad räknar du till total återställning?

nepp

men det oroar mig inte då jag som jag skrev har alla datafiler separat utanför denna backup. Den är mer praktisk då jag kan ta ut enstaka filer som är bra att se hur de såg ut då.

Jag föredrar att installera om hela datorn om den dör eller då jag byter disk och sedan installera upp programmen, har en checklista vilka program jag har i grundinstallationen.

Har bytt hårddisk i den stationära 2 ggr o det har gått bra, bytet var till större disk. Har ett par program man måste avlicencera, tex PS CS2 o nu CS3 samt Capture 1. I övrigt ger en ren installation att jag blir av med lite skrot, typ demon man kört i de dagar den medger emn beslutat skippa, de städar ju inte så bera alltid.

Så för att åter svara, har bara provat att plocka katalogträd med data ur den fil backupprogrammet skapar och det går bra, har då plockat tillbaka dem på en annan dator, min bärbara. Har backupfilen på en lös usb2 disk.

Men detta gäller program o data exklusive bilderna, bilderna har jag ett helt annat förfarande på.

Roine

Vet inte om det nämnts tidigare, men...

En idé som vissa - inkl jag själv - kör efter är att separera operativsystem/program från datafiler/dokument/bilder.

Alltså, i mitt fall där jag kör Windows, så låter jag hela operativsystemet samt program-mappen ligga på en partition (eller ännu bättre på en helt egen disk). Sedan har jag en separat disk (eller partition eller mapp) där alla filer som JAG sparar ligger. Dit flyttar jag även skrivbordet och andra flyttbara specialmappar. På så sätt kan man enkelt hantera alla "backup-värdiga" filer på ett enkelt och enhetligt sätt. Man behöver inte hålla på att leta och fundera på vart allting finns. Det är bara att göra backup på en hel disk, partition eller mapp, beroende på hur man lagt upp det. Skulle OS-disken krascha så gör jag som Roine, d.v.s. installerar om hela systemet. Enkelt, eftersom jag har kvar alla program vid sidan om samt att jag noterar vad jag installerar, när, och hur.

Och backupen sker i mitt fall till "speglade" USB-diskar på en annan dator i hemmanätet.

erro.se skrev:
Vet inte om det nämnts tidigare, men...

En idé som vissa - inkl jag själv - kör efter är att separera operativsystem/program från datafiler/dokument/bilder.

Alltså, i mitt fall där jag kör Windows, så låter jag hela operativsystemet samt program-mappen ligga på en partition (eller ännu bättre på en helt egen disk). Sedan har jag en separat disk (eller partition eller mapp) där alla filer som JAG sparar ligger. Dit flyttar jag även skrivbordet och andra flyttbara specialmappar. På så sätt kan man enkelt hantera alla "backup-värdiga" filer på ett enkelt och enhetligt sätt. Man behöver inte hålla på att leta och fundera på vart allting finns. Det är bara att göra backup på en hel disk, partition eller mapp, beroende på hur man lagt upp det. Skulle OS-disken krascha så gör jag som Roine, d.v.s. installerar om hela systemet. Enkelt, eftersom jag har kvar alla program vid sidan om samt att jag noterar vad jag installerar, när, och hur.

Och backupen sker i mitt fall till "speglade" USB-diskar på en annan dator i hemmanätet.

Så länge du konsekvent och håller ordning på dina filer så spelar det ingen roll i vilken partition de ligger. Alltid en fördel att dela hårddisken i arbetsdel och en lagringsdel som du gör om du vill snabbt ominstallera operativet.

Rekommenderar starkt för den som är orolig att använda lika många USB-diskar som arbetsdagar som man roterar med. En för tex måndag osv. När det är måndag har man endast måndags usb-disken ansluten. De som inte används lagras i värdeskåp. På så sätt har man lite historik om man råkar ändra en fil som man inte borde. Sannolikheten för att alla USB diskarna skulle vara trasiga vid ett återkopiering tillfälle är nästan osannolik.

ANNONS
Götaplatsens Foto