Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver man verkligen TS objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nimo

Aktiv medlem
Kan någon vänlig person som förstår sig på detta svara mig kring TS objektiv.
Jag förstår syftet med dom men som jag förstår det är deras användningsområde ganska begränsat.
Om jag har förstått det rätt så är det bara om man behöver luta kameran uppåt eller nedåt som dessa kommer till användning.
Så länge man håller kameran rakt så ska dessa vara helt onödiga.
Är detta riktigt.

MVH
Niclas

Det är då bara shift-funktionen. Fördelen med Tilt-Shift är inte bara att kunna få raka linjer på byggnader, utan även att kunna luta skärpeplanet. Såg att du vill lägga skärpan längs ett föremål som ett staket som försvinner bortot i bild.

En del använder också shift-funktionen för att sätta ihop panoraman. Du kan då till viss del låta kameran stå kvar, och sedan shifta bilden som sensorn fångar.

Men javisst, det är någorlunda "begränsat" område, men de som använder de olika funktionerna är nog rätt nöjda.

Här kan du läsa hur tilt resp shift kan användas
http://www.shiftlenses.com/

Själv använder jag ett Tilt/shift macroobjektiv, enbart i syfte att med hjälp av tilt kunna vika skärpeplanet vid macrofotografering. På så sätt kan jag få ett till synes stort skärpedjup utan att blända ner.

ANNONS