> Behövs det så mycket?
--------------------------------------------------
Mikael Pertmann skrev:
Nja, jag skulle inte det.
Snarare skulle jag tröttna på kamerans mörka sökarbild, ständiga batteribyten (jag har för mig man måste sätta på objektivlocket för att mätaren inte skall dra ur batteriet) och även om 50mm (och morvsrande för digitalaren) är min mest använda brännvidd, skulle jag begränsas i mitt bildskapande.
--------------------------------------------------
-Tyvärr, nej, så är det inte alls!
De gamla kamerorna, Pentax, Minolta, Nikon, Canon och Olympus hade alla ett enda medlevererat normalobjektiv, största ljusstyrka mellan 2,0 - 1,2, då var det ALDRIG en mörk sökarbild, om fotografen inte hade glömt, att ta av sig sina mörka solglasögon, vill säga!
Där har utvecklingen INTE blivit bättre, då dagens standard zoom objektiv, ofta har en största ljusstyrka mellan 3,5- 5.6, då blir det mörkt, även utan mörka solglasögon!
Oftast har fotografen, av bekvämlighet eller okunskap, aldrig prövat ett ljusstarkt objektiv!
Dagens sökare i D-SLR, med APS-C bildsensor är rena skämtet, jämfört med sökaren i gamla A-SLR! D-SLR, med APS-C, har små mörka tunnel-liknande sökare, kom igen, jag har själv använt både Canon 300D och Canon 20D, finfina systemkameror, men sökaren med zoomobjektiv, oftast med halvtaskig ljustyrka, är inga höjdare!
Canons D-SLR FF (24x36mm) har en mycket ljus sökare, men kostar som en bättre liten bil idag.
Om några år, då kan vi vänta lägre priser, klara stora sökare på de flesta D-SLR, förmodligen har alla då FF, det är min uppfattning.
Normalen 50mm använder jag till säkert 90% av mina bilder, har andra objektiv oxå, men denna brännvidd motsvarar vad jag ser, inga förändringar av perspektiv, men andra föredrar 35mm, ger bra skärpedjup osv, åsikter om olika brännvidder kan pågå i evighet, då sättet att närma sig en bild är olika ...................
Zoomar har inget utrymme i mina fotoväskor, ha-ha!