Annons

Bild på Zeiss 35/2 ZF

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
På den här sidan

Vet inte om det här är gamla nyheter, men längre ner på den här sidan finns en bild på en ny 35/2 ZF, som inte varit känd innan. En avsiktlig läcka eller bara ett misstag, vem vet. Zeiss jobbar sig sakta men säkert neråt i brännvidderna och börjar närma sig de intressanta vidvinklarna.

De andra ligger på 7000 för 50mm och 14000 för 85mm
Jag väntar på en test av desa objektiv, ingen AF då skall dessa kunna koka kaffe för de pengarna :)

Det intressanta är effekten av den runda bländaröppningen?

Jag är väldigt sugen på 35'an, men jag har större användning av Macro-Planar 60'an, så jag väntar nog in den först, hade hoppats dom skulle släppa den nu till Photokina.

På makrogluggen behövs ju inte någon autofokus heller, så det kommer man ju inte sakna på den, men på en snabb 35'a är det tveksamt om man vill vara utan autofokus.

kent.

Zeiss har tidigare yttrat att de släpper 2-4 nya ZF på Fotokina så det är inte för sent ännu.

Det tråkiga är att de bara tillför objektiv som redan finns i sortimentet. Jag vill se nya saker som kompletterar Nikkor-sortimentet. Tex en smäcker 18mm och en 60/2 med bokeh och bildkvalitet som 85/1,4.

/Erik

Varför i halva friden släpper de inte AF-objektiv? Den största marknaden måste väl ändå vara digitala fotografer på Nikonsidan (om vi nu ser till den bajonetten), och det är ju fullständigt omöjligt att fokusera manuellt med Nikons dSLR:er, särskilt om vi snackar korta brännvidder.
Det kan ju inte direkt vara svårt att bygga in en liten växelmoj och axeltapp i objektivet.

Makten skrev:
Varför i halva friden släpper de inte AF-objektiv? Den största marknaden måste väl ändå vara digitala fotografer på Nikonsidan (om vi nu ser till den bajonetten), och det är ju fullständigt omöjligt att fokusera manuellt med Nikons dSLR:er, särskilt om vi snackar korta brännvidder.
Det kan ju inte direkt vara svårt att bygga in en liten växelmoj och axeltapp i objektivet.

Jag kan inte se att det skulle vara svårt att fokusera manuellt, inte med min kamera i allfall, sen måste man ju fokusera manuellt med ett makroobjektiv vid närgränsen i allafall så med ett sådant så spelar det ju ingen roll.

Men jag håller med om att dom troligen skulle få sälja fler gluggar om dom gjorde dom klar för autofokus, dom behöver ju inte sätta in en motor heller, det räcker ju att tillverka dom som AF-D gluggarna.

kent.

Zoso skrev:
Jag kan inte se att det skulle vara svårt att fokusera manuellt, inte med min kamera i allfall, sen måste man ju fokusera manuellt med ett makroobjektiv vid närgränsen i allafall så med ett sådant så spelar det ju ingen roll.
Du har D2H va? Den har väl kanske tillräckligt stor sökare, men funkar det verkligen utan snittbild med t ex 35:an tror du? Längre brännvidder är ju lite lättare.

Men jag håller med om att dom troligen skulle få sälja fler gluggar om dom gjorde dom klar för autofokus, dom behöver ju inte sätta in en motor heller, det räcker ju att tillverka dom som AF-D gluggarna.
Precis, en utväxling räcker väl. Jag vet inte hur det funkar, men behövs det ens ett chip? Det är väl bara i så fall något som talar om att det sitter ett objektiv på kameran, och som "säger till" när fokusens ändpunkter är nådda?

Makten skrev:
Du har D2H va? Den har väl kanske tillräckligt stor sökare, men funkar det verkligen utan snittbild med t ex 35:an tror du? Längre brännvidder är ju lite lättare.

Jag har en D2Hs, och sökaren på den är tillräckligt bra för manuell fokusering.

Nu är jag lite osäker, men lyser inte fokusindikatorn när man har rätt fokus på manuella objektiv ?

Jag vet att den gjorde det på min tidigare 20D i allafall när jag fokuserade manuellt med Canons makroglugg, men då har ju den gluggen autofokus normalt så det kanske blir skillnad då.

Kan någon bekräfta hur det ligger till med manuella objektiv, dvs, lyser indikatorn när fokus är rätt efter den fokuspunkt man valt ?

kent

Zoso skrev:
Nu är jag lite osäker, men lyser inte fokusindikatorn när man har rätt fokus på manuella objektiv ?
Det gör den till och med på min D50 om man kopplar ifrån AF på kamerahuset, så det bör väl då också funka med manuella objektiv, och funkar det på D50 så bör det funka på övriga kameror får man anta.

Makten skrev:
Det gör den till och med på min D50 om man kopplar ifrån AF på kamerahuset, så det bör väl då också funka med manuella objektiv, och funkar det på D50 så bör det funka på övriga kameror får man anta.

Jo men frågan är väl om det funkar på helt manuella objektiv, på Af-gluggar är det väl inte så konstigt då dessa har elektronik för AF.

Men AF sensorn i kameran kanske känner utav när det är rätt i allafall, får man hoppas.

kent.

Japp du får fokusindikering, till och med så säger den ju på D2-husen vilket håll du ska vrida på för det ska bli rätt.

Problemet är ju ifall ZF objektiven vrids på "fel" håll, då blir man förvirrad. (Mitt tamron macro vrids åt fel håll = jobbigt)

eon skrev:
Zeiss har tidigare yttrat att de släpper 2-4 nya ZF på Fotokina så det är inte för sent ännu.

Det tråkiga är att de bara tillför objektiv som redan finns i sortimentet. Jag vill se nya saker som kompletterar Nikkor-sortimentet. Tex en smäcker 18mm och en 60/2 med bokeh och bildkvalitet som 85/1,4.

/Erik

Vad tror du om en ZF Makroplanar 50/2 eller 100/2? En ZF Distagon 25/2,8? En ny 50, 120 och 180 till Hasselblad?

New Zeiss lenses

De finns inte på Zeiss hemsida än, men man kan väl tro att de presenteras under Photokina...

Emil-G skrev:
Vad tror du om en ZF Makroplanar 50/2 eller 100/2? En ZF Distagon 25/2,8? En ny 50, 120 och 180 till Hasselblad?

New Zeiss lenses

De finns inte på Zeiss hemsida än, men man kan väl tro att de presenteras under Photokina...

Gör en sökning på www.zeiss.de och skriv ZF så poppar alla nya gluggar upp. Det som är intressant med vidvinkeln 25/2.8 är att det är en ny design jämfört med den som finns för Contax.

Eveningstar skrev:
Japp du får fokusindikering, till och med så säger den ju på D2-husen vilket håll du ska vrida på för det ska bli rätt.

Problemet är ju ifall ZF objektiven vrids på "fel" håll, då blir man förvirrad. (Mitt tamron macro vrids åt fel håll = jobbigt)

Tack för den infon !

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto