Annons

Bildräkning på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

kj0rling

Aktiv medlem
När jag sätter i ett 2 GB minneskort i mon Nikon D200 oc ställer in den på JPG i högsta kvalité så visar kameran att minneskortet räcker till 245 bilder.

När jag sedan kollar hur många bilder det ligger på minneskortet så visar det 260 och kameran visar att jag har 90 bilder kvar, hur fungerar detta med uppskattning av bilder kvar egentligen?

Bilderna bli väl inte alltid lika stora och då antar jag att kameran eller mjukvaran i den får räkna om efter varje bild hur mycket den tror ska rymmas. Vet inte men jag antar att den aantar att bilden tar största möjliga plats men då den blir mindre så rymms förstås fler bilder om det är många bilder som blir små i minnesplats.

/Henrik

mimasan skrev:
Bilderna bli väl inte alltid lika stora och då antar jag att kameran eller mjukvaran i den får räkna om efter varje bild hur mycket den tror ska rymmas. Vet inte men jag antar att den aantar att bilden tar största möjliga plats men då den blir mindre så rymms förstås fler bilder om det är många bilder som blir små i minnesplats.

/Henrik

mm, kan mycket väl vara så, men den räknar ju fel med upp emot 100 bilder

Kolla upp hur pass mycket bilderna skiljer sig i storlek så kan du sen lätt räkna ut hur stort fel i kamerans bildantalsantagande kan vara.

/Henrik

När det gäller raw-format så tar kameran inte hänsyn till att den kan komprimera om man valt att den ska göra det utan bildräkneverket utgår från okomprimerat. Således får den räkna om hela tiden.

När det gäller jpg vet jag inte om den tar hänsyn till komprimeringsgrad. Problemet är dock att man aldrig på förhand kan veta hur stor filen blir eftersom det beror på mer än bara komprimeringsgraden. Således får kameran räkna om hela tiden.

Vad är problemet egentligen? Det låter som ett verkligt lyxproblem i mina öron.

/Maverick

Jag tror att den räknar om utifrån senaste bild. Om du kör JPEG med optimal kvalitet vid kompression så blir filerna olika stora.

Kameran kan inte veta om du ska ta en bild av himlen eller av en färgkarta. Alltså en liten eller stor fil.

/K

jag har precis samma problem på min D80. I jpeg diffar det lätt 100 bilder, vilket är en felmarginal på nästan +80%. Uselt tycker jag. Ingen ide att ha en räknare om den inte räknar rätt!

lindskrot skrev:
jag har precis samma problem på min D80. I jpeg diffar det lätt 100 bilder, vilket är en felmarginal på nästan +80%. Uselt tycker jag. Ingen ide att ha en räknare om den inte räknar rätt!

80% felsoaäkerhet på bilderkvar borde innebära att kameran från början säger att du ska rymma 125 st bilder. Hur stort minneskort använder man då?

lindskrot skrev:

Du kan ju pröva att tejpa över räkneverket så får vi se om du behåller den uppfattningen.

/Maverick

mimasan skrev:
80% felsoaäkerhet på bilderkvar borde innebära att kameran från början säger att du ska rymma 125 st bilder. Hur stort minneskort använder man då?

Mitt sandisk Extreme III SD kort på 1 gig skall enligt kameran rymma 134 bilder när det är tomt, på högsta kvalite av JPEG. Jag har på denna kvalite tagit en bit över 250 bilder på samma kort! det tycker inte jag är en acceptabel felmarginal.

Skulle du plåta månförmörkelser skulle du säkert få in 1000 bilder på kortet. Hur vill du att kameran ska läsa dina tankar på vad du planerar att plåta?

För det är väl inte bättre att kameran håller sitt löfte om att 134 bilder får plats på kortet och sedan kan du inte plåta mer fastän det bara är halvfullt? Att göra en prognos från de senast tagna bilderna håller inte heller, då kan du råka ut för att kameran påstår att fler bilder får plats på kortet än vad som i slutändan får plats.
Men om det är ett riktigt problem för dig kan du antagligen ställa in kameran så att alla bilder komprimeras till samma filstorlek ( i stället för som du antagligen har nu, samma komprimeringsgrad). Då kan du aldrig råka ut för att fler bilder får plats på kortet än vad kameran tror från början.

Men det känns ungefär som att klaga på att man fått för mycket i skatteåterbäring...

Varför försvarar du en icke fungerande funktion? självklart förstår jag med att det handlar om motiv, men nu har jag tagit på diverse olika motiv i dagsljus. Vad är syftet med att ha en mätare om den inte visar åtminstonde i närheten av korrekt?! Det är ett irritationsmoment på en i övrigt mycket väl fungerande kamera.

Om man skall fortsätta på dina liknelser så är det som att ha en avståndsmätare som säger att en fotbollsplan är minst 100 meter lång, men ibland kan den vara 270 meter också.... det kan man aldrig så noga veta.

Jag skulle då inte vilja vara utan funktionen att kameran berättar hur många foton jag minst kan ta innan ta innan minneskortet är fullt. Att den omöjligen kan prediktera exakt hur många det islutändan kommer att rymma innan man fyllt minnet känns logiskt om man inte kan veta i förväg hur stor varje bild blir. Detta går naturligtvis inte i detta fallet...

Har aldrig känt irritation över detta eller ens tyckt det är konstigt utan mer självklart....

Dagens i-landsproblem ;-)

Kameran breäknar antagligen efter någon slags "worst case", men om den lyckas komprimera bilderna mer, så får det plats fler bilder.

Märkte förresten att min Canon 350D vid ett tillfälle indikerade att det fanns plats för ytterligare drygt 200 bilder på minneskortet. Kameran var då inställd på ISO 100. När jag ändrade till ISO 1600 skulle det bara få plats 160 bilder till!

"Brusiga bilder" kan tydligen inte komprimeras lika hårt.

Ändra jpg-kompressionen till "fastställd storlek" så blir alla bilder lika stora och prognosen rätt.

För (vilket du inte svarade på) visst skulle du bli ännu missnöjdare om det stod 200 bilder men så småningom minskades det ned med 1,5 bilder för varje bild.

Hur tycker du att kameran ska kunna veta vad du kommer att plåta 50 exponeringar längre fram? Även en bildfil i dagsljus kan lät variera mer än en faktor två i storlek.

Jag knäppte två jpg-bilder ut genom fönstret, den ena åt vänster, den andra åt höger, den ena tar 3,0 mb på minneskortet (nu nedskalade),
http://www.nth.se/tmp/DSC_0469_w.jpg
den andra 6,5 mb.
http://www.nth.se/tmp/DSC_0471_w.jpg

Hur ska kameran kunna göra en vettig prognos men utan att riskera att hävda att jag kan ta fler bilder än vad jag verkligen kan?
Jag hade en kompaktkamera som gjorde så - hela tiden räknade om platsen efter senast (?) tagna bild. Oerhört irriterande. Ena gången var det 100 bilder kvar på kortet, 10 bilder senare bara 50 kvar att ta...!

ANNONS
Götaplatsens Foto