Annons

Bildskärm för bildbehandling

Grevture skrev:
Nu behöver man faktiskt inte 1000:1 till kontrast för bildarbete, då är de nog bättre att köra med de inställningar du har nu. Ökar du ljusstyrkan till max blir till exempel variationen i ljusstyrka över ytan större och det gör också att variationen över ytan för gamma och färgtemperatur blir lite större. Så för dina ändamål har du nog ställt skärmen bra.

Tack för ditt svar Martin! Värdena är vad optical har föreslagit. Antar att det är ett riktvärde... Finns det några givna värden man bör följa? Har för mig att Mikael Risedal har skrivit 120-140cd/m2 någonstans i ett annat forum (med reservation för att jag kan ha fel).

Mvh // Martin
 
Grevture skrev:
Det är vi nog alla :)

Om man skall vara lite elak: Vi ställer in våra skärmar på millimetern, granskar pixlar i 200%, håller våra kameror fanatiskt dammfria, köper objektiv efter egenskaper som ofta spelar mycket liten roll för slutresultatet ... Men glömmer sedan bort att ta bilder vid rätt ögonblick i rätt ljus vilket betyder så oändligt mycket mer.

Samtidigt är det ju faktiskt bra att vara lite pedant, då skapar man bra förutsättningar för sig själv -- så som du gör med din bildskärm.

Så sant, och tyvärr...

Jag är pedant, men letar alltid efter enkla & snabba lösningar, inte minst bra lösningar! Men ett arbetsredskap som min skärm vill jag ha bra. Annars blir det dyrt med felaktiga framkallningar :(

Jag gillar inte att kompromissa, hade det inte varit för den ekonomiska biten ja då...

Mvh // M
 
Anderzon skrev:
Tack för ditt svar Martin! Värdena är vad optical har föreslagit. Antar att det är ett riktvärde... Finns det några givna värden man bör följa? Har för mig att Mikael Risedal har skrivit 120-140cd/m2 någonstans i ett annat forum (med reservation för att jag kan ha fel).

Mvh // Martin

Ett bra riktvärde kan vara att skillnaden mellan den ljusaste och mörkaste tonen bör ligga på minst 1:250, gärna upp mot 1:300. Ett riktigt bra fotopapper har ett omfång på 1:250 och då är det ju bra att din skärm har åtminstone detta kontrastomfång. Det innebär att om du mäter upp en ljusstyrka på 0,5 cd/m2 i det mörkaste partiet, då ska den ljusaste tonen ligga på 125-150 cd/m2.

Stefan
 
stefohl skrev:
Ett bra riktvärde kan vara att skillnaden mellan den ljusaste och mörkaste tonen bör ligga på minst 1:250, gärna upp mot 1:300. Ett riktigt bra fotopapper har ett omfång på 1:250 och då är det ju bra att din skärm har åtminstone detta kontrastomfång. Det innebär att om du mäter upp en ljusstyrka på 0,5 cd/m2 i det mörkaste partiet, då ska den ljusaste tonen ligga på 125-150 cd/m2.

Stefan

Tack Stefan,

Då kommer vi till nästa fråga :)
Kommer skärmen att ha lättare att visa jämna värden efter en sådan korrigering? (idag ligger jag på 0,72-191cd/m2).

Jag har kört en "validate calibration" ett par ggr. Varannan gång ber programmet mig att kalibrera om skärmen då min "Delta E" är över 3.

Detta är över min vetskap, vad är Delta E?

Mvh // Martin
 
Grevture skrev:
Hej!

Skillnaden mellan skärmarna är inte så jättestor. Observera att Dell-skärmen kan ha flera lite olika varianter (men i grunden ganska lika) av Samsungs 24-tums s-pva-panel.

Benq-skärmen känns väl möjligen aningen mer påkostad, har till exempel fler ingångar (bl.a. då HDMI) och är klassad med nya TCO-06.

En annan skärm i samma kategori, med samma panel och (tror jag) ungefär samma pengar är HP L2465. Och Fujitsu-Siemens P24-1W. Sedan finns ju givetvis också Samsungs egna 244T och 245T -- det är ju ändå de som gör panelerna till de här skärmarna :)

Benq FP241W har en 24"p-mva panel från AUO-Optronics (AUO M240UW01 V0) och inte en samsung-panel.

När det gäller Acer och HP kan det sitta olika fabrikat av paneler...men AUO-panelen är mycket vanlig minst lika vanlig som Samsungs 24"or. Även LG-Philips nya 24" (LM240WU1) börjar bli en mycket vanlig panel i olika skärmfabrikat...
 
Anderzon skrev:


Detta är över min vetskap, vad är Delta E?


Delta E är ett mått på hur stor skillnad det är mellan två färger. Delta E = 1 ska vara den minsta skillnaden mellan två färgnyanser som en människa med normalt färgseende kan uppfatta.

Stefan
 
Lotus skrev:
Benq FP241W har en 24"p-mva panel från AUO-Optronics (AUO M240UW01 V0) och inte en samsung-panel.

När det gäller Acer och HP kan det sitta olika fabrikat av paneler...men AUO-panelen är mycket vanlig minst lika vanlig som Samsungs 24"or. Även LG-Philips nya 24" (LM240WU1) börjar bli en mycket vanlig panel i olika skärmfabrikat...

Hej!

Det är inte helt sällsynt att en skärmmodell kan ha flera paneltyper, men när TCO-06-klassificeringen presenterades (Benq FP241W är ju en av de tre skärmar som redan från början klarade TCO-06) så sa Benq själva att den använde Samsung-panelen (de två andra skärmarna som klarade TCO-06 hade också den panelen, men av annan storlek). Om de har bytt sedan dess är mer än vad jag vet.

Men att Acer och HP kan ha olika paneler har du helt rätt i, det gäller de flesta skärmmärken. Det är ju ytterst få skärmmärken som har någon egen paneltillverkning (Samsung och LG/Philips är de märken vi ser här i Sverige som jag kan komma på, finns det fler?) och ofta inte ens skärmtillverkning i egentlig mening -- det är ju snarare underleverantörer som bygger skärmarna på deras specifikationer. Ofta tillverkar dessutom samma underleverantör mycket likartade skärmar åt flera skärmmärken så att det ibland känns som enda skillnaden är skalet och logotypen :)

När det gäller LG-Philips så verkar Philips vara på väg ur det samarbetet, hoppas bara att LG fortsätter göra fina ips-paneler som inte kostar skjortan och tre slipsar ... Själv skulle jag gärna ha ha en skärm byggd på LM300WQ1 eller LM300W01 :)
 
Lotus skrev:
Benq FP241W har en 24"p-mva panel från AUO-Optronics (AUO M240UW01 V0) och inte en samsung-panel.

Var får du fram denna info?
Jag vet iofs. bara en sida som har bra sammanställningar www.flatpanels.dk

Sök på Benq FP241W under Panelsøgning i vänster spalten. Där får vi svaret: BenQ FP241W (widescreen) har et 24 tommer 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Var får du fram denna info?
Jag vet iofs. bara en sida som har bra sammanställningar www.flatpanels.dk

Sök på Benq FP241W under Panelsøgning i vänster spalten. Där får vi svaret: BenQ FP241W (widescreen) har et 24 tommer 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.

Mvh // Martin

Hej!

Flatpanels.dk är bra, och panelsökningsfunktionen trevlig. Men det här med paneltyper är lite mer varierat och komplext än de ibland ger intryck av. Kort sagt, de har inte alltid rätt och skärmar har oftare flera olika paneler än vad som framgår där :)

Ett ställe där de anger att FP241W har panel från AUO är http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm

Nu blir jag nyfiken, skall nog mejla dem på Benq på måndag :)
 
Där ser man... då kommer givetvis en följdfråga!
Vilken är bäst?
Den jag trodde att jag köpte (s-pva) eller p-mva???

Stort tack till alla som driver denna tråden framåt :) Guld värt att få svar på sina frågor!
Detta är enl. mig en av de mest givande disk. här på FS på väldigt länge :)

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Där ser man... då kommer givetvis en följdfråga!
Vilken är bäst?
Den jag trodde att jag köpte (s-pva) eller p-mva???

Stort tack till alla som driver denna tråden framåt :) Guld värt att få svar på sina frågor!
Detta är enl. mig en av de mest givande disk. här på FS på väldigt länge :)

Mvh // Martin

Hej!

Rent praktiskt skall skillnaden inte vara så stor. Pva är i grund och botten Samsungs benämning eller varumärke för deras variant av mva-tekniken. De hävdar att den är annorlunda (och förstås mycket bättre, men vilken tillverkare skulle inte säga så). Man kan säga att pva är va-paneler tillverkade av Samsung och mva är va-paneler tillverkade av andra (som AU Optronics).

Mva- och pva-paneler är mycket likartade rent tekniskt och är oftast mycket lika i egenskaper. Det finns elaka människor som hävdar att Samsung kallar sina paneler för pva mest för att slippa betala licenspengar till Fujitsu som urprungligen tog fram mva-tekniken. Men som jag har fått det förklarat för mig så finns det faktiska skillnader.

Under en tid har pva-panelerna haft den överlägset bästa kontrasten, de har verkligen haft 1000:1, det är inte bara en marknadsföringssiffra. De kunnat kombinera mycket hög luminans när de visar vitt med mycket bra svärta (låg luminans när visar svart). Dessutom har panelerna riktigt bra färgegenskaper (färgrymd osv), det säger en del att Eizo baserat sina CE-skärmar (Coloredge CE210W och CE240W) på pva-paneler och inte på ips som är det traditionella valet när man gör dyra grafikskärmar med hårdvarukalibrering och hela baletten.

Men mva-paneler är bra de med och om det nu är så att Benq FP241W har en mva-panel så är den till förväxling lik Samsungs pva-paneler -- och det är menat som beröm.
 
Hej Martin!

Nu när du är vaken tänkte jag slinka in med en fråga. Har i dagsläget en Dell 2005WFP 20.1" som jag kalibrerar med en Spyder 2. Jag har för mig att det är samma panel som sitter i bl.a. Apples motsvarande modell. Frågan är om jag kommer att se någon skillnad om jag byter upp mig till en Eizo CE210W eller ännu hellre en CE240W. Hur är förresten Flexscan 2410 mot ColorEdge?

..och har inte Eizo Pivot-funktion på sina WS-skärmar?
 
Jeppe skrev:
Hej Martin!

Nu när du är vaken tänkte jag slinka in med en fråga. Har i dagsläget en Dell 2005WFP 20.1" som jag kalibrerar med en Spyder 2. Jag har för mig att det är samma panel som sitter i bl.a. Apples motsvarande modell. Frågan är om jag kommer att se någon skillnad om jag byter upp mig till en Eizo CE210W eller ännu hellre en CE240W. Hur är förresten Flexscan 2410 mot ColorEdge?

..och har inte Eizo Pivot-funktion på sina WS-skärmar?

Hej!

Jag är inte helt klar över vilka paneler Apple använder, men jag har fått för mig att de ofta har ips-paneler från LG. Så det kan mycket väl vara en liknande eller rent av likadan panel som i Dell 2007WFP.

Eizo CE210W är på många sätt samma skärm som Flexscan S2110W, och CE240W är på samma sätt mycket lik Flexscan S2410W. De har samma pva-paneler och samma udda bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen istället för raka lysrör längs sidorna). Men CE-skärmarna har en mer påkostad styrelektronik med 14-bitars färhantering och där du kan göra hårdvarukalibrering via kalibrator. Dessutom har varje exemplar fabrikskalibrerad gamma (mätprotokoll medföljer).

Skillnad mot Dell 2007WFP kommer du helt klart att se, övervägande positivt men också lite negativt.

CE210W/CE240W är grymt ljusstarka (när vi först fick in en S2410W i labbet och drog på 100% döptes den genast till "solariet" :) Men även med full ljusstyrka har de en imponerande svärta vilket ger en enormt hög kontrast. När jag mätte den med en Eye-one så fick jag en kontrast på 1275:1 på full ljusstyrka. Men då skall man hålla i minnet att Eye-one inte ger så där superexakta värden på låga luminansnivåer och det kan slå mycket fel där.

Som alla pva-skärmar (eller mva-skärmar) får du en svag blekning av färgerna när du ser lite snett på skärmen. För riktig yrkesmässig soft-proofing är det säkert oerhört irriterande. Själv tycker jag att man snabbt vänjer sig vid det. Skall man ofta sitta flera framför skärmen och bedöma små färgnyanser är en ips-skärm att föredra, men sitter du där själv fungerar den mycket bra.

Det är inte världens jämnaste skärm, men minst lika bra som 2007WFP -- har inte din möjligen lite irriterande kantinstrålning när du visar riktigt mörk bild? Det är tydligen ett inte ovanligt fenomen på de skärmarna.

Du har otroligt mycket mer avancerade inställningsmöjligheter: till exempel sexaxlars färgjustering (RGBCMY istället för bara RGB), du kan ställa gamma från 1,6 till 2,4, du kan ställa färgtemperatur i steg om 500K (vill jag minnas) istället för de lite svävande "Normal (sRGB)", "Rödaktig", "Blåaktig" och "Egen" som på Dell. Och du har som sagt hårdvarukalibrering (om den är kompatibel med Spyder har jag ingen aning om, bäst att kolla).

Skärmfoten på de där skärmarna är Eizos lite bisarra Arcswing ... De är stabila men de saknar tyvärr pivot och jag tycker de är lite mysko. Inställningsknapparna var i alla fall i början touch-knappar som var mer än lovligt känsliga -- men inställningarna kan du lika gärna göra med programmet de skickar med (styr skärmen via en usb-kabel).
 
Anderzon skrev:
Var får du fram denna info?
Jag vet iofs. bara en sida som har bra sammanställningar www.flatpanels.dk

Sök på Benq FP241W under Panelsøgning i vänster spalten. Där får vi svaret: BenQ FP241W (widescreen) har et 24 tommer 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM240M2) panel.

Mvh // Martin

Det finns i regel olika "interna" revisioner av skärmar. Det är ganska vanligt att en bildskärmstillverkare köper paneler från flera olika håll och "blandar" i produktionen. Tyvärr framgår inte det alltid på på sidor som tex. www.flatpanels.dk. Det är till och med så att om man frågar säljare hos en viss skärmtillverkare så vet de inte att det kan sitta olika paneler i deras skärmar. Även Benq har olika paneler i sina modeller, enligt ganska nyligen säger AnadTech Displayguide att FP241W har AUO-panel, men det finns även Samsungpaneler. Åtminstånde hade de första versionerna av Benqskärmen Samsungpanel.

Ett annat exempel på det är Dell 2007FPW som enligt utsago kan ha tre olika paneltyper, har man tur när man köper den så får man en S-IPS-variant, om man har otur en ganska dålig variant av PVA...det finns folk som har returnerat Dell-skärmar flera gånger för att få en annan panel.
 
Lotus skrev:
Det finns i regel olika "interna" revisioner av skärmar. Det är ganska vanligt att en bildskärmstillverkare köper paneler från flera olika håll och "blandar" i produktionen. Tyvärr framgår inte det alltid på på sidor som tex. www.flatpanels.dk. Det är till och med så att om man frågar säljare hos en viss skärmtillverkare så vet de inte att det kan sitta olika paneler i deras skärmar. Även Benq har olika paneler i sina modeller, enligt ganska nyligen säger AnadTech Displayguide att FP241W har AUO-panel, men det finns även Samsungpaneler. Åtminstånde hade de första versionerna av Benqskärmen Samsungpanel.

Ett annat exempel på det är Dell 2007FPW som enligt utsago kan ha tre olika paneltyper, har man tur när man köper den så får man en S-IPS-variant, om man har otur en ganska dålig variant av PVA...det finns folk som har returnerat Dell-skärmar flera gånger för att få en annan panel.

Hej!

Man skall hålla i minnet att för säkert 90% av dem som köper den här typen av skärmar så spelar panelen inte alls så stor roll som den gör för oss foto- och bildnördar. De flesta skärmar i klassen udner 10000 kronor är ju ändå i första hand kontorsskärmar eller avsedda för hemanvändare med mer måttliga krav.

Jag misstänker att tillverkare har en (ganska strikt) specifikation hur de vill att en viss modell skall vara avseende kontrast, ljusstyrka osv. Om det sedan går att bygga samma skärm till ett bra pris med tn-, mva-, pva- eller rent av ips-panel så köper de i partier med paneler efter pris och tillgång.

Ett exempel kan vara att en tillverkare får svårt att leverera ett antal samtidiga stororder eftersom deras huvudleverantör av paneler inte hinner med. Då kan det vara värt pengarna för dem att tillfälligt köpa in lite "för bra" paneler och bygga skärmar med dem och på så sätt leverera i tid.

Hos de skärmar som är uttalat riktade till bildbranschen ("grafikskärmar") blir det en annan sak. Där är paneltypen så att säga en del av det man köper och inget man ändrar på. Däremot kan de nog smyga in uppdaterade paneler, lite nyare versioner av den panel de hittills använt så länge den nya är lika bra eller bättre.
 
Tack för svaret Martin. Panelen som sitter i 2005FPW kommer från Philips (ja, LG då) och är en S-IPS och har beteckningen LG.Philips LCD LM201W01 panel. Men strunt samma...

Frågan är då om man ska satsa på en CE210W eller en S2410W. De ligger ungefär lika i pris, men naturligtvis är CE210W den bättre skärmen. Frågan jag ställer mig är om den är SÅ mycket bättre.

24" lockar, men är färghanteringen så mycket bättre på CE210W, så får man kanske välja den istället. Dock retar jag mig lite på att den inte har pivot, det är grymt bra när man redigerar stående bilder.
 
Jeppe skrev:
Tack för svaret Martin. Panelen som sitter i 2005FPW kommer från Philips (ja, LG då) och är en S-IPS och har beteckningen LG.Philips LCD LM201W01 panel. Men strunt samma...

Frågan är då om man ska satsa på en CE210W eller en S2410W. De ligger ungefär lika i pris, men naturligtvis är CE210W den bättre skärmen. Frågan jag ställer mig är om den är SÅ mycket bättre.

24" lockar, men är färghanteringen så mycket bättre på CE210W, så får man kanske välja den istället. Dock retar jag mig lite på att den inte har pivot, det är grymt bra när man redigerar stående bilder.

Hej!

Jag tror den fråga du skall ställa dig själv är hur mycket extra du vill ge (alternativt: hur mycket storlek du är beredd att offra) för att få hårdvarukalibrering.

Kör du en Dell 2007FPW idag och tycker det känns ok tror jag ärligt talat att du inte kommer att uppleva skillnaden mellan Flexscan-modellen och CE-modellerna som så revolutionerande. Färgåtergivningen är inte så speciellt annorlunda (det är ju ändå samma panel), skillnaderna är som jag uppfattar det ganska subtila. Jag själv hade valt storlek framför hårdvarukalibrering, men det är ju jag det. Frågar du Stefan Ohlsson får du sannolikt motsatt svar :)

Pivot kan du få om du köper till en separat skärmfot (Eizo säljer dem), men jag håller med om att det är lite surt på en så pass dyr skärm -- man kunde väl få välja vilken typ av fot man vill ha?
 
Grevture skrev:
Jag själv hade valt storlek framför hårdvarukalibrering, men det är ju jag det. Frågar du Stefan Ohlsson får du sannolikt motsatt svar :)

Hårdvarukalibrering har två fördelar, det är mycket enklare eftersom du bara startar programmet, hänger på kalibratorn och sedan ställer skärmen in sig efter de värden som kalibratorn mäter upp. Vid en mjukvarukalibrering är det du som får ställa in skärmen efter programmets anvisningar.

Den andra fördelen är att det blir mer exakt gjort. I ColorNavigator, som Eizos program heter, gör den ett par varv av inställningar för att få allt helt korrekt.

Så Martin gissade rätt, bättre hård än stor :)

Stefan
 
Grevture skrev:

Pivot kan du få om du köper till en separat skärmfot (Eizo säljer dem), men jag håller med om att det är lite surt på en så pass dyr skärm -- man kunde väl få välja vilken typ av fot man vill ha?
Du vet inte om det finns generella pivotfötter? Skulle vilja ha till min Sony S205 :)
 
ANNONS