Annons

Bildskärm för bildbehandling

Re: Stort tack !!

myomy.se skrev:
Alltid kul när ni proffs inom repektive område tar er tid att dela med er av eran kunskap.

Det finns några här på FS som är extra generösa med att dela med sig av deras kunskap, ni vet vilka ni är,

Hatten av för er. !!!!!!!!!!


Gott slut alla fotoälskande vänner!!!

Tomas

Det här är fotosidan när den är som bäst! Tar även jag av mig hatten!

//Anders
 
betraktnings error

Jag kör med en crt och tycker den känns luddig i kontrasten nu. Har gått i tankarna länge nu med att köpa en platt skärm men mitt största orosmoment är betraktnings vinkeln. Jag har en musik/foto studio där jag sitter i en soffa med ett litet bord brevid där jag har musen. Så jag sitter lite lägre ( fast tusen gånger skönare ) än på en kontorsstol. Det jag undrar till er som kan dessa skärmar: kommer jag att ha problem med dessa störande ljusskifftningar på dom skärmar som har betr.vinkel 178/178 ( tex eizo )? Jag kan säkert vinkla skärmen till mitt behov men jag har ingen lust att sitta blixt still hela tiden. Vid långa dagar vid datorn märker jag att jag måste skifta läge på hur jag sitter och med en bärbar dator är det ju omöjligt att ens flytta huvudet några cm. Ge mig tipps snälla. Och kom gärna med förslag på skärmar runt 4000-5000:- som duger till bildbehandling och inte är känsliga för betraktnings error.
Tack / henke
 
Re: betraktnings error

henke-stenbäck skrev:
Jag kör med en crt och tycker den känns luddig i kontrasten nu. Har gått i tankarna länge nu med att köpa en platt skärm men mitt största orosmoment är betraktnings vinkeln. Jag har en musik/foto studio där jag sitter i en soffa med ett litet bord brevid där jag har musen. Så jag sitter lite lägre ( fast tusen gånger skönare ) än på en kontorsstol. Det jag undrar till er som kan dessa skärmar: kommer jag att ha problem med dessa störande ljusskifftningar på dom skärmar som har betr.vinkel 178/178 ( tex eizo )? Jag kan säkert vinkla skärmen till mitt behov men jag har ingen lust att sitta blixt still hela tiden. Vid långa dagar vid datorn märker jag att jag måste skifta läge på hur jag sitter och med en bärbar dator är det ju omöjligt att ens flytta huvudet några cm. Ge mig tipps snälla. Och kom gärna med förslag på skärmar runt 4000-5000:- som duger till bildbehandling och inte är känsliga för betraktnings error.
Tack / henke

Jag skulle inte köpa en Eizo då de ofta har en xVA-panel och dessa tenderar att bli lite gula vid mycket sned betraktningsvinkel. De skärmar som behåller färgerna bäst vid sneda vinklar är av S-IPS-typ.

Ett förslag på en bra S-IPS-skärm (Advanced Super-IPS) med bred betrakningsvinkel och bibehållna färger är NEC Multisync 20WGX2.
 
Re: Re: betraktnings error

Lotus skrev:
Jag skulle inte köpa en Eizo då de ofta har en xVA-panel och dessa tenderar att bli lite gula vid mycket sned betraktningsvinkel. De skärmar som behåller färgerna bäst vid sneda vinklar är av S-IPS-typ.

Ett förslag på en bra S-IPS-skärm (Advanced Super-IPS) med bred betrakningsvinkel och bibehållna färger är NEC Multisync 20WGX2.

Fan den verkar ju asgrym. Det som stör mig lite är allt detta gameing snack. Jag spelar aldrig något och bryr mig inte det minsta om hastighet, bara bra bild och betraktningsvinkel. Men denna skärm verkar ju ha den bästa betr.vinkeln om man kollar på bilderna killen har tagit på den här sidan:
http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=3208

Skall bara spana in lite mer recensioner och necs pixelgaranit.
 
Re: Re: betraktnings error

Lotus skrev:
Jag skulle inte köpa en Eizo då de ofta har en xVA-panel och dessa tenderar att bli lite gula vid mycket sned betraktningsvinkel. De skärmar som behåller färgerna bäst vid sneda vinklar är av S-IPS-typ.

Ett förslag på en bra S-IPS-skärm (Advanced Super-IPS) med bred betrakningsvinkel och bibehållna färger är NEC Multisync 20WGX2.

Hej!

Jag håller med om att en ips-panel är förstahandsvalet om man vill undvika problem med betraktningsvinklar.

Eizo gör en del med skärmar med tn-teknik, några med pva-paneler från Samsung och åtskilliga med ips-paneler.

Gulnar pva-paneler med vinkel? Hm, det stämmer inte riktigt med mina erfarenheter som snarare är att de tappar något i kontrast och ljusstyrka vartefter, men att färgtonerna håller sig rimligt konstanta. Vid riktigt kraftiga vinklar (mer än 45 grader) börjar mellantoner glida ihop, men då är vi långt bortanför de betraktningsvinklar man använder i praktiken.

Tn-paneler får däremot ofta påtagliga färgstick med ökande betraktningsvinklar (gult, rosa, grönt, blått, you name it! :)

Henrik: Bryr du dig inte om spelande så finns det många skärmar med ips-paneler som gör ett bra jobb. Just 20WGX2 är lite speciell eftersom den snabbar på ips-panelen med overdrive-teknik. Dessutom har den blank yta vilket en del men inte alla gillar.
 
Re: Re: betraktnings error

Lotus skrev:
Jag skulle inte köpa en Eizo då de ofta har en xVA-panel och dessa tenderar att bli lite gula vid mycket sned betraktningsvinkel. De skärmar som behåller färgerna bäst vid sneda vinklar är av S-IPS-typ.

Ett förslag på en bra S-IPS-skärm (Advanced Super-IPS) med bred betrakningsvinkel och bibehållna färger är NEC Multisync 20WGX2.

Uräkta-men du får nog specifisera i så fall vilken Eizo skärm du menar. Överlag är Eizos skärmar i lågpris, mellansegmentet mycket bra, kommer vi sedan till profsskärmarna och vad de kan eller inte behöver vi inte ens diskutera.
Sedan undrar jag om du överhuvudtaget har läst Martins utförliga förklaringar hur olika paneler uppträder.
Mikael
 
Re: Re: Re: betraktnings error

Grevture skrev:
Hej!


Henrik: Bryr du dig inte om spelande så finns det många skärmar med ips-paneler som gör ett bra jobb. Just 20WGX2 är lite speciell eftersom den snabbar på ips-panelen med overdrive-teknik. Dessutom har den blank yta vilket en del men inte alla gillar.

overdrive-teknink? Är det bra eller dåligt? Något tips på någon annan skärm som 20wgx2?
 
Re: Re: Re: Re: betraktnings error

henke-stenbäck skrev:
overdrive-teknink? Är det bra eller dåligt? Något tips på någon annan skärm som 20wgx2?

Oj sorry, teknospeak :) Overdriveteknik är något man tar till för att förbättra svarstiderna i paneler (även om många är lite skeptiska till hur stor fördel det i verkligheten ger -- läs mer om det på testsajten Tom's Hardware Guide :) Tekniken har så vitt jag vet inga vare sig positiva eller negativa effekter på färgvisningen i stort.

Så, ips-skärm för 4-5000 ... Ett förslag är Sony SDM-S205F som just nu säljs ut lite här och var. En trevlig skärm med bildstorleken 1600x1200 och som sagt ips-panel. Nec 20WGX2 som Dan Öhlund föreslog är bra den med, men har bildstorleken 1680x1050 och som sagt blank yta vilket kan vara knöligt om du har mycket som ger reflexer i rummet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: betraktnings error

Grevture skrev:

Så, ips-skärm för 4-5000 ... Ett förslag är Sony SDM-S205F som just nu säljs ut lite här och var. En trevlig skärm med bildstorleken 1600x1200 och som sagt ips-panel. Nec 20WGX2 som Dan Öhlund föreslog är bra den med, men har bildstorleken 1680x1050 och som sagt blank yta vilket kan vara knöligt om du har mycket som ger reflexer i rummet.

När det gäller Nec 20WGX2 så är det väl en widescreen skärm? Men det spelar väl ingen roll när man skall hålla på med bildbehandling? Det går väl att ställa in upplösningen på normal? Hade lite strul med tjejens bärbara med widescreen. Vissa sidor på nätet blir ju helt galna. Men när det gäller bilder så vill man ju inte att alltaska se ut som utsmetade fettos på fotona, hehe.
 
mnm_swe skrev:
Passar på och frågar om ViewSonic VX2025wm är något att hänga i granen? Den har iaf P-MVA panel om jag har fattat det rätt. :)

Hänger du den i granen tror jag granen välter :)

Men det är en skärm som är en mycket trevlig kombination av pris och prestanda. Mva-panel som sagt. Ingen superskärm, men inte heller några stora svagheter och som sagt ett trevligt pris.
 
jocke75 skrev:
Har läst genom hela tråden efter att halkat in från en länkning från ett annat forum "99mac.se".

Jag har precis köpt en Apple cinema display 20"
som jag inte är nöjd med. Mitt ex hade 2 döda pixlar samt så var backlighten väldigt ojämn.

Det som mest störde mig var den glittriga "damstrumpan" som gjorde att jag fick ont i huvudet efter ett tag framför skärmen. Jag förstår inte varför man väljer att ha en sådan markant antireflexcoating på skärmarna?! Det syns väldigt tydligt och upplevs som om det vore ett damm lager ca 3 mm framför skärmen. Det känns som om man behöver glasögon efter ett tag då det känns suddigt och konstigt.

Jag har tidigare suttit med samma skärm (ett år sedan), men då var det inte samma antireflexcoating som nu, varför byter man ner sig?

Denna skärmen åker tillbaka men då är frågan vilken skärm man ska välja?!


Jag är ute efter en 20-24" skärm med ISP-panel som är widescreen i prisklassen 8000-12 000:- UTAN glittrig damstrumpa :)

Jag kommer använda den till grafisk design/redigering av foto.

Vad rekommenderar ni?
Gärna ett förslag på en 20" samt en 24"

Tack på förhand!

Hej!

Jag har ingen som helst statistik bakom detta, men: Jag har en vag magkänsla av att jag sett lite fler 20-tumsskärmar med bildstorleken 1680x1050 som har lite ojämn belysning än jag sett hos andra storlekar. Fast oftast har det rört sig om lite billigare skärmar med tn-panel.

Det är svårare (och därmed dyrare) att bygga helt jämn bakgrundsbelysning i en bredbildsskärm än i skärmar med 5:4 eller 4:3. Ur belysningssynpunkt är förmodligen kvadratiska skärmar det optimala ...

När det gäller antireflexbehandling så tror jag att du råkar ut för ett vanligt fenomen: den alldeles övervägande majoriteten av skärmar som säljs är ju avsedda för kontorsbruk och där är kraftig antireflexbehandling oftast ett plus. Ett kontor är ju en miljö där man har oerhört svårt att kontrollera ljusförhållandena. Fast att just Apple bytt till en kraftigare antireflex förvånar mig, de brukar så vitt jag vet prioritera färgvisning och annat före ergonomiska faktorer.

Dedikerade grafikskärmar har ju så vitt jag sett i allmänhet betydligt mindre märkbar antireflexbehandling, där sätter man ju hellre på en keps. Men att hitta en sådan i den storlek du vill ha till det pris du vill ha kan vara svårt. Men jag skulle kika på Eizos S2110W och S2410W, och om du kan acceptera 1600x1200 istället så är Eizo L997 och Nec 2090UXi mycket trevliga, den senare har dessutom en speciell teknik, Colorcomp, som gör att den får ovanligt jämn belysning. Kan du tänja budgeten lite så har du Nec 2190UXi som är snäppet vassare än sitt lillasyskon och en av de jämnast belysta skärmar jag har sett (i prisklassen under 15000 alltså).

Bland 24-tummarna är det lite svårare, de flesta är mycket fina skärmar (jag har själv en och gillar vekligen storleken), men har du mycket höga krav på jämnhet hos belysningen är risken att du blir lite besviken. Eizo S2410W som jag nämnde ovan har en lite speciella bakgrundsbelysning (u-formade lysrör bakom panelen) och den är nog en av de jämnaste 24-tummarna i den prisklassen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: betraktnings error

henke-stenbäck skrev:
När det gäller Nec 20WGX2 så är det väl en widescreen skärm? Men det spelar väl ingen roll när man skall hålla på med bildbehandling? Det går väl att ställa in upplösningen på normal? Hade lite strul med tjejens bärbara med widescreen. Vissa sidor på nätet blir ju helt galna. Men när det gäller bilder så vill man ju inte att alltaska se ut som utsmetade fettos på fotona, hehe.

Hej!

Jo, Nec 20WGX2 är en bredbildsskärm med bildstorleken 1680x1050. Många (som jag) upplever snarast det som en fördel vid bildbehandling.

Om du ändrar upplösningen (bildstorleken) blir det inte så bra om du kör i stretchat läge, däremot kan du i skärmens inställningar säga att du vill ha 1:1-mappning på bildpunkterna och då kan du till exempel köra 1280x1024 på den skärmen (och få svarta ytor runt om bilden). Men varför man skulle göra det förstår jag inte :)
(om man inte kör gamla spel som inte klarar wide eller moderna spel och har ett klent grafikkort)

På vilket sätt fick du problem med webbsidor för att den bärbara datorn hade bredbildsskärm?
 
HJÄLP MIG

Brukar aldrig ha problem med att ta ett sådant beslut.

Hjälp mig att ta beslutet !!!

Eizo FlexScan S2410W Black
Eizo FlexScan L997 Black

samma penagra dvs. runt 12 000:- vilket ska jag ta.
vilken är bäst rent blidmässigt. eller väjer jag helt fel.

Har inte haft sådan beslut ångest på mycket länge.

Eller ska jag tvinagas att slanta
27 0000:-

för Eizo ColorEdge CG211
för att känna att man blir nöjd

man vill ju inte efter 2 månader känna att man har lagt 12 000:- för något som var så där eller ha lagt 27 000:- och känna att man kunde haft samma presanda för 12 000:- åååå jag pallar inte detta

hjälp mig nu !!!!

Tomas
 
Köp en 210K istället. www.ni.se
Eizo ColorEdge CG210K 21,3" TFT Monitor svart
Artikelnummer: CG210K

Eizo ColorEdge Professional Edition. Fabrikskalibrerad TFT skärm svart 21,3 tum 1600x1200 Pivot funktion med stöd i OS X Individuell gamma 14 bitar (för perfekt gråbalans) Programmvara för kalibrering hårdvarumässigt samt ICC profil medföljer(Mac 9.2.2, X , 2000, XP) +- 1dE skillnad mellan skärmar under förutsättning att eyeOne används. SWOP certifierad. 5 års garanti!! Mätinstrument ingår inte. OBS. Keps ingår! Kampanjpris 17900:- (Normalpris 20750:) Gäller tom 2006-12-31 med reservation för slutförsäljning.

Pris: SEK 17.900,00:-
ps jag dealade till mig en 210K hos en återförsäljare till ett betydligt billigare pris än 17900:-
mvh
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Köp en 210K istället. www.ni.se
Eizo ColorEdge CG210K 21,3" TFT Monitor svart

Kan nog instämma. Skillnaden mellan 210:an och 211:an är mest att Eizo kan jämna ut skärmens ljusstyrka genom att mäta upp hur skärmen varierar i ljusstyrka och sedan lägga in denna mätning som en korrigeringsfil.

Men får du bara tag på en vettig 210:a är det inget problem med variationen med ljusstyrkan.

Stefan
 
Ett par andra tips i 4000-5000kr klassen är:

HP LP2065 (4:3)

Philips 200WP7ES (wide)

Samt som Martin skrev, Sony SDM-S205F.
 
macrobild skrev:
Köp en 210K istället. www.ni.se
Eizo ColorEdge CG210K 21,3" TFT Monitor svart
Artikelnummer: CG210K

Kampanjpris 17900:- (Normalpris 20750:) Gäller tom 2006-12-31 med reservation för slutförsäljning.

Pris: SEK 17.900,00:-
ps jag dealade till mig en 210K hos en återförsäljare till ett betydligt billigare pris än 17900:-
mvh
Mikael

Ja, det var ett jäkla kampanjpris ;)

17900 ex moms ger 22375:- ink moms.

Hegethorns tar 19900:- för den skärmen och Inwarehouse tar 21619:-
Fast det kanske är utan keps?

Jag går också och funderar över vilken Eizo man ska välja. Jag vill ha bra färger, men frågan är om jag kommer att kunna utnyttja en hårdvarukalibrerad skärm utan att drastiskt bygga om min arbetsplats. Den är allt annat än kalibrerad..så att säga.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: betraktnings error

Grevture skrev:
Hej!

Jo, Nec 20WGX2 är en bredbildsskärm med bildstorleken 1680x1050. Många (som jag) upplever snarast det som en fördel vid bildbehandling.

Om du ändrar upplösningen (bildstorleken) blir det inte så bra om du kör i stretchat läge, däremot kan du i skärmens inställningar säga att du vill ha 1:1-mappning på bildpunkterna och då kan du till exempel köra 1280x1024 på den skärmen (och få svarta ytor runt om bilden). Men varför man skulle göra det förstår jag inte :)
(om man inte kör gamla spel som inte klarar wide eller moderna spel och har ett klent grafikkort)

På vilket sätt fick du problem med webbsidor för att den bärbara datorn hade bredbildsskärm?

Allt blev bredare med den förbestämda sizen på den bärbara. Bilderna blev avlånga. Men det var ju igentligen inget problem utan jag ändrade bara upplösningen så att allt såg normalt ut igen. Det jag menar med att det är widescreen är att om man ändrar måtten på sin skärms visningsyta får man ju beskära bilden och inte anpassa och stretcha ut den så att bilder och annat ser mysko ut. Och det var bara det jag undrade hur det skulle se ut på denna wide-skärm.
Som du ser är jag pissdålig på skärmar och allt med upplösning och skit. Har aldrig behövt bry mig å andra sidan, hehe.
 
Grevture skrev:
Ur belysningssynpunkt är förmodligen kvadratiska skärmar det optimala ...

Hehe, att ingen tillverkat en sådan ännu - med 1900x1900 i upplösning eller så :)

Sorry, men kunde inte låta bli ...

Gott nytt år på er förresten!
 
ANNONS