Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisator - bra eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Bildstabilisator - bra eller ej?

papi skrev:
Kameran vet ju vilket brännvidd som används så varför skulle inte en stabiliserad sensor kunna optimera för optiken?

Vore kul att höra från någon KM-ägare hur det fungerar på just lite längre brännvidder, tappar stabiliseringen effektivitet där?

Jag har haft en KM 7D och har nu en Nikon D200 + 70-200VR och måste säga att jag gillar KM:s lösning bättre. Det är närmast störande att behöva vänta en halv sekund innan VR har låst i objektivet. För min del ser jag ingen fördel i att bilden är stabiliserad i sökaren.
Med min 7D använde jag allt från 19mm till 400 + 1,4x konverter (motsvarar 840mm). Det gick att få skarpa bilder ned till 1/200 eller ännu lägre ibland med den kombinationen, blev det oskärpa var det ofta motivet som rörde sig. Med andra ord så kompenserar KM:s teknik för själva skakningen, funkar lika bra på alla brännvidder.

På min nya Nikonkamera upptäckte jag att jag fick skakningsoskärpa även på mycket korta brännvidder (utan VR), jag hade vant mig vid att aldrig behöva tänka på slutartiderna.

Om man jämför effektiviteten på antiskaken så missar Nikon något oftare i mitt tycke, men det funkar fortfarande bra.

Per-Anders:
Vad är det för typ av styrning/sensorer i K-Ms hus om det inte sitter ett gyro som måste varva upp?

Kan man bygga en lösning utan gyro i huset kan man definitivt göra det i ett objektiv åxå.

dumbo skrev:
Per-Anders:
Vad är det för typ av styrning/sensorer i K-Ms hus om det inte sitter ett gyro som måste varva upp?

Kan man bygga en lösning utan gyro i huset kan man definitivt göra det i ett objektiv åxå.

Såvitt jag förstår så är det något piezo-elektriskt som flyttar sensorn i KM:s lösning. Hur man detekterar själva skakningen har jag ingen aning om.

Man märker absolut ingenting när antiskaken jobbar, till skillnad från Nikons lösning, där ett litet 'klonk' hörs när VR startar och stoppar. Och bilden som hoppar till i sökaren förstås.

Re: Re: Re: Re: Bildstabilisator - bra eller ej?

swepri skrev:

Med min 7D använde jag allt från 19mm till 400 + 1,4x konverter (motsvarar 840mm). Det gick att få skarpa bilder ned till 1/200 eller ännu lägre ibland med den kombinationen, blev det oskärpa var det ofta motivet som rörde sig. Med andra ord så kompenserar KM:s teknik för själva skakningen, funkar lika bra på alla brännvidder.

Bara hålla tummarna att Pentax lyckats lika bra som KM med sin stabilisering då.

Re: Re: Re: Re: Bildstabilisator - bra eller ej?

swepri skrev:
Det är närmast störande att behöva vänta en halv sekund innan VR har låst i objektivet.
Ja det låter skräckinjagande i mina öron! Är det likadant med Canons IS?

Jag har alltid AS tillslagen på min 7D, även i bra ljus då jag då kan blända ned kraftigare vid behov.

Vissa skriver ofta att de föredrar stabiliseringen i optiken, huruvida dom testat kM:s variant vet jag inte men själv så är jag supernöjd med den och föredrar den p.g.a. att jag får stabilisering med all optik. Är det även så att VR och IS är så långsamt så är det inget för mig...

//Larsa

När IS,en har varit aktiv så stannar den inte tvärt när man släpper knappen.. tyvärr. Detta var i början lite irriterande men det är absolut inget jag tänker på nu.

Många argumenterar ju med att IS,en ändå inte är till primärt för snabba situationer där man har superbråttom.. Jag använder dock IS,en i stressiga situationer hela tiden och saknar därför en större grad av rapphet i själva mekaniska funktionen.

MVH Niclas,

Jag har ägt många IS,objektiv men har faktiskt inte reagerat över detta. Men det kanske är för att jag använder den så selektivt. Jag har tillexempel IS,en på mitt stora tele separerat till en enda knapp som bara fungerar för IS,en!

Ett 300 2,8L USM jag ägde för ngr år sedan drog mer än dubbelt så mycket ström som det 500 IS jag har idag..

Andra kan nog har andra erfarenheter.

MVH Niclas,

Ackarna har blivit fetare och kamerorna strömsnålare kanske det som är skillnaden från den tiden när du hade 300/2,8 usm, Niclas? JANNE

Ja det har du nog rätt i Janne, men jag är rättså ny med dslr.. inte ens ett år ännu.

Jag har med andra ord kört med båda objektiven på ett och samma hus. Min tydligen odödliga eos 1n.

MVH Niclas,

Har nu testat svågerns 70-200.2.8 med IS på hans 350D och är inte impad, segt och jävligt.

Objektivet för övrigt är dock en våt dröm...

//Larsa

ANNONS