Annons

blixt till 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
jag har kollat lite på blixtar och jag märker att det är tre stycken att välja på, 2500, 3600 och 5600. något liknande namn i alla fall. 2500 är billigast och jag har inte så mycket pengar och skulle gärna behöva lägga ned lite mindre än 300 och 2500 kostar 1,500 kr... men då har jag en fråga till någon som har den eller har hört. Klarar 2500:an av snabba slutartider, alltså kan den synka bra? eftersom den inbyggda klarar bara 1/160 dels sekund skulle jag gärna ha en som klarar 1/4000 sekund...
är tacksam för din hjälp//philip

2500 heter 2500HS(D) där HS står för highspeed alltså synk på kortare slutartider än 1/160.
Du ska dock veta att ledtalet reduceras rätt dramatiskt när man kör med HS-synk.
D:et står för ADI-blixtmätning.
Om den stödjer trådlös blixt vet jag inte.

Från KM's svenska sida:
Program Flash 2500 (D) har ett ledtal på 25 och ger en brännviddstäckning för objektiv ner till 28 mm vidvinkel. Blixtljusmätningen sker via Konica Minoltas ADI-system (Advanced Distance Integration) för bästa möjliga exponering.

För indirekt blixtljus kan blixthuvudet vinklas 90 grader uppåt för att avfyra blixten i taket vilket ger ett mjukare ljus på motivet. Blixten är kompatibel med både systemkameror och digitala stillbildskameror och ger fullständiga blixtfunktioner i ett kompakt hölje.

Den funkar inte trådlöst och klarar inte (så vitt jag kan hitta) höghastighetssync. Köp en begagnad 3600:a tycker jag, den borde gå att få för 1.500:- om man letar lite.

En bra blixt ska ha ett huvud som är svängbart i alla riktningar. Om jag inte är felunderrättad är det endast den 5600 som klarar det av Konicaminoltas blixtar. Undersök gärna även Metz och Sigmas utbud.

FiLM) (Toba skrev:

Den funkar inte trådlöst och klarar inte (så vitt jag kan hitta) höghastighetssync.

Det stämmer.
Jag tittade också på minoltas sida tidigare idag, där stod det 2500HS(D) vilket jag tolkade som att den stödde highspeedsynk.

Nu tittar jag i manualen för kameran D5D och då heter den bara 2500(D).

För att använda highspeedsynk krävs blixtarna 3600HS(D) eller 5600HS(D).

Ursäkta dessinformationen.

Som många skrivit tidigare så står "HS" i beteckningen för "High Speed".
Viktigt om du köper en begagnad blixt är också att beteckningen slutar på "(D)" vilket innebär att blixten är kompatibel med de digitala systemkamerorna.
Blixten ska alltså heta: XXXXHS (D)

Hur det är med "piraterna" vet jag ej.

Jag är inte helt säker på att HS står för High Speed, HSS är ju High Speed Sync och 2500:an heter faktiskt HS(D) men saknar HSS.

Men 2500 klarar 1/300 på 9:an och 1/200 på dynax 7:an.

FiLM) (Toba skrev:
Jag är inte helt säker på att HS står för High Speed, HSS är ju High Speed Sync och 2500:an heter faktiskt HS(D) men saknar HSS.

Men 2500 klarar 1/300 på 9:an och 1/200 på dynax 7:an.
Nej den heter bara 2500(D) och har inte High speed Sync som 3600HS(D) och 5600HS(D). D står förövrigt för ADI-mätning. DVS att den fungerar med ADI-mätning med Minoltas egna samt piraters optik som är ADI-kompatibla (Märkta med D) Kolla t ex Sigmas optiklista vilka gluggar som är D märkta.

mvh/Ove

Jag kan inte hitta någon blixt från annan tillverkare som funkar med Dynax5.Sigma EF-500 DG som annars kan vara OK verkar bara gå med Canon och Nikon. Har jag rätt???? Måste man köpa dyra originalblixtar - jag vill kunna vinkla blixthuvudet och också utlösa som slavblixt

ANNONS
Götaplatsens Foto