Annons

Bluffsäljare eller försäljningsotur?

Produkter
(logga in för att koppla)

handbolls_gurun

Avslutat medlemskap
Lång text, jag vet, men detta är någon som berör oss alla och som förhoppningsvis kan hjälpa er i framtiden. Så tar er tid och läs. Med vänlig hälsning // Jens Molander

Hej.

Nu skall jag berätta om en affär jag gjort här på fotosidan. Anar redan nu, innan jag publicerat detta, att det kan bli diskussioner om hur rätt/fel det är att hänga ut någon så här på fotosidan. Jag har tänkt över det här mycket och har bestämt mig för att göra så här:

Jag kommer nedan berätta helt objektivt vad som hänt, steg för steg, sedan får ni själva avgöra om säljaren i fråga är någon som ni själva vill göra affärer med eller någon som ni avstå från.

Syfte då? Jo, fotosidan är den bästa fotocommunity vi har. För att en sin skall fungera så fint som det nu gör så krävs det respekt, hänsyn, positiv inställning och ärlighet. För att bevara fotosidan som den fina sida den är vill jag ge er andra chansen att ta del av min historia. Kanske för att varna er andra, eller för att berätta hur omständigheter kan ställa till det när man handlar med varandra över Internet, UTAN att det ligger någon blufftanke bakom grejerna. Ni bestämmer själva.

Slutligen, innan jag börjar berätta vill jag också säga att jag har alla E-mail som skickats mellan mig och säljaren sparade så om någon undrar över de fakta som jag presenterar här nedan så har jag informationens källa tillgänglig. Jag vill även säga att säljaren i fråga är hemskt gärna välkommen in i diskussionen med förklarningar, kommentarer eller annat.

Händelse

Den 9e augusti, en onsdag, svarade jag på Per Ulanders(Mora) annons om ett Canon 17-40 / f4. Per sålde objektivet för 3500:- Vi hade telefon kontakt och jag bestämde mig för att köpa objektivet och förde sedan, samma dag, över pengar till hans konto. 3500 kr. Sedan mailade jag Per och berättade att pengarna nu borde finnas på hans konto (Vi båda har Föreningssparbanken så transaktionen gick fram med en gång). I mailet bad jag också honom om att maila paketets kollinummer när han skickat det.

Per svarade aldrig på detta mail. Jag åkte på semester och fick efter en vecka från den dagen jag fört över pengarna ett meddelande till min mobiltelefon. Detta var från Benny, också medlem på fotosidan. Han hade sett i Pers gästbok att jag bett honom maila kollinumret. Eftersom att Benny själv väntade på ett paket från Per kontaktade ha mig på min mobil.

Meddelandet löd som följer.

"Hej. Jag heter Benny och är också medlem på fotosidan. Såg att du skrivit i Per Ulanders gästbok att du väntar på ett kollinummer från honom. Jag väntar på ett Canon 17-40 / f4. Tänkte bara kolla om det är samma objektiv vi väntar på. Kanske lite orolig i onödan. Med vänlig hälsning // Benny"

Jag tar kontakt med mina föräldrar hemma i Sverige och vi pratar om hur vi skall gå till väga. Vi bestämmer att inte berätta för Per om att vi vet att Benny också väntar på samma objektiv. Pappa tar kontakt med Per och frågar återigen efter kollinumret och paketet. Per förklarar nu att posten har kontaktat honom och meddelat att Paketer har "total havererat" och returneras till honom. Pappa vidarebefordrar denna informationen till mig.

Den 16 augusti skriver jag ett mail till Per:

" Hej Per.

Har fatt meddelande fran mina foraldrar dar de berattat om det trasiga
paketet.

Jag har fortfarande inte fatt mina pengar insatta pa mitt konto. Kansla n av
att du ar en bluff och lurat mig pa pengar borjar infinna sig. Du har
fortfarande en chans att motbevisa detta. Satt in pengarna pa mitt konto med
en gang.

80606 (clearing) - 1830136287 (kontonummer) Föreningssparbanken, Jens
Molander

Om inga pengar satts in pa mitt konto kommer Polis att kontaktas snarast. Ar
du intresserad av att klara upp det har utan problem och foljande
konsekvenser satter du in pengarna idag och mailar en forklaring till mig.

// Jens Molander"

Per svarar samma dag med följande mail:

" Hej Jens.

Jag skrev ett mail till din far tidigare idag där jag förklarade att jag först
måste sälja fonder för att kunna betala dig, då mitt konto är så gott som tomt
efter bla semester. jag kunde ju inte ana att det skulle gå som det gick med
paketet till dig, så pengarna du betalade har jag investerat i annat. pengarna
för fondförsäljningen bör finnas på mitt konto i slutet av veckan och då sätter
jag naturligtvis genast in pengarna på ditt konto.
Att jag skulle vara ute efter att lura dig kan du utesluta, jag har gjort massor
av affärer via fotosidan och det är aldrig någon som varit annat än helnöjd.

Mvh / Per."

Per skickar bara någon minut senare följande mail:

"ett alternativ är om du är intresserad av en EF-S 17-85 IS USM? då kan du få
den istället för samma pengar."

Jag svarar Per att han har tills på måndag på sida att betala tillbaka pengarna till mig. Finns inte pengarna på mitt konto på måndagen så kommer Polis att kontaktas.

Väl på måndag mailar Per till mig och skriver följande:

" Hej Jens.

Nu har jag precis postat en betalningsorder till postgirot, utställd på dig.
Detta innebär att du inom dom närmaste dagarna får en avi hem i brevlådan som du
sedan får lösa ut på posten/svensk kassaservice eller motsvarande.

Mvh / Per "

Jag mailar Per och frågar om han har fått någon kvitto på inbetalningen, varpå Per förklarar att han får sitt "kvitto" då jag får avin som jag skall hämta ut pengarna med. Jag skriver ytterligare ett mail till Per där jag skriver att jag tycker det känns som att han hela tiden tar omvägar och fördröjer återbetalningen. Mina instruktioner till honom har var att enkelt föra över pengarna till mitt konto. Per förklarar med att hans Internetdosa för Internetbanken har gått söndag och att han jobbar till kl 4 och banken stänger kl 3. Därför valde han följande betalningssätt.

Idag är det den 23 augusti. Någon avi har ännu inte landar i min brevlåda. Inte särskilt konstigt kanske då plussgirot antagligen ännu inte hunnit behandla ärendet. Benny i Kalmar väntar fortfarande på sitt paket med objektivet. Han har ännu inte ått någon kollinummer av Per, trots att han vid flera tillfällen ringt och bett om det. Enligt Bennys och Pers telefonsamtal hade Per 1 17-40 som han köpt utomlands, därför kunde han sälja det så billigt. Han behövde också pengar till en resa. Benny pratar i telefon med honom någon dag senare och då är det första dagen på jobbet för Per

Idag sätter sedan Per sätter ut två nya annonser. En blixt och en Canon D30..

Nu tror jag att jag fått med hela händelseförloppet. Har jag på något sätt verkat anklagande i min redogörelse, missat någon viktig detalj så är Per, eller vem som helst jätte välkomna att påpeka detta.

Så om detta är en bluff eller om Per och jag bara haft otur, det kan jag inte säga. Det vet jag inte förens betalningsavin antingen har kommit eller inte kommit fram till mig. Självklart får ni spekulera vad ni tror, men för att undvika falska anklagelser mm så klargör jag här klart och tydligt att detta inte är någon anklagelse utan en objektiv redogörelse av händelsen.

Råd och tips om hur ni hade gjort i min situation mottages gärna.

Tack för att ni läste.
Med vänlig hälsning // Jens Molander

Inga kommentarer...!

Jag puttar upp diskussionen så fler får chansen att läsa och sedan kan bestämma sig om de vill svara på de aktuella annonserna eller inte.

Jag kan ju tillägga att jag inte är i samma situation som Jens eftersom jag inte har satt in pengar på Per Ulanders konto.
Per skulle skicka paketet med postförskott, men jag har alltså inte fått något paket.
Per och jag skulle diskutera betalningssätt, men sedan meddelade han att det redan var skickat mot postförskott.
Per har inte kontaktat mig och förklarat var paketet tagit vägen och jag har inte kontaktat honom.
Jag trodde att Per struntat i att sälja till mig eftersom Jens överfört pengar, men Per har hela tiden påstått att paketet är skickat till mig.
Per kanske hade 2st 17-40 att sälja, men inget av objektiven har kommit fram.
Nu har jag köpt ett 17-40 av en annan medlem på Fotosidan och den affären gick hur smidigt som helst.

M.v.h: Benny

Internetaffärer är svårt, tyvärr. Det är väldigt lätt att bli lurad, då det inte går att gardera sig helt. Jag hade dock kolla killen på typ www.e-upplysning.se och www.eniro.se . Det finns nämligen ingen Per U skriven i Dalarna eller i Mora. Han verkar vara skriven i Sandviken. Oriktiga uppgifter, skulder eller anmärkningar, gör mig alltid tveksam.

Ett alternativ är då kanske www.internetgirot.se eller någon annan "trygghetstjänst".

/Anders

Pingo skrev:
Internetaffärer är svårt, tyvärr. Det är väldigt lätt att bli lurad, då det inte går att gardera sig helt. Jag hade dock kolla killen på typ www.e-upplysning.se och www.eniro.se . Det finns nämligen ingen Per U skriven i Dalarna eller i Mora. Han verkar vara skriven i Sandviken. Oriktiga uppgifter, skulder eller anmärkningar, gör mig alltid tveksam.

Ett alternativ är då kanske www.internetgirot.se eller någon annan "trygghetstjänst".

/Anders

Det är helt rätt att man skall kolla uppgifterna för at undvika att bli lurad.

Jag svarade på Pers annons om blixt i morse men har ännu ej fått svar. Samtidigt kollade jag hans sida här på FS. Där finns uppgift om att Per är uppvuxen i Sandviken, men bor i Mora sedan några år tillbaka. Han kan alltså vara skriven i Sandviken fortfarande, utan att det egentligen är något konstigt.

Efter denna tråd blir även jag misstänksam, men alla uppgifter som Per lämnar är trots allt inte konstiga.

//Henrik

henrik thyren skrev:
Det är helt rätt att man skall kolla uppgifterna för at undvika att bli lurad.

Jag svarade på Pers annons om blixt i morse men har ännu ej fått svar. Samtidigt kollade jag hans sida här på FS. Där finns uppgift om att Per är uppvuxen i Sandviken, men bor i Mora sedan några år tillbaka. Han kan alltså vara skriven i Sandviken fortfarande, utan att det egentligen är något konstigt.

Efter denna tråd blir även jag misstänksam, men alla uppgifter som Per lämnar är trots allt inte konstiga.

//Henrik

Jag tycker också att Per verkade trovärdig, inget konstigt alls.
Men jag kommer aldrig mer ens tänka tanken att betala till någon okänd i förskott eller paket mot postförskott heller.
Det går tyvärr inte att lita på någon, hur trovärdiga de än verkar vara.

/Benny

Som jag skrivit i texten har Per troliga förklaringar på alla fördröjelser mm. Dock ,kommer aldrig jag någonsin mer att göra en affär med denna mannen. Även om mina pengar kommer tillbaka till mig. Han har hela tiden valt den krånlgiaste vägen att gå därav allt har blivit försenat och fördröjt. Är man skylldig någon pengar måste det ligga i ens eget intresse att att lösa det så snabbt och smidigt som möjligt. Speciellt när det talas om polis mm.

Hoppas föler läser och blir medvetna om hur min "affär" gick innan ni själva visar intresse för Pers andra annonser.

MVH // Jens Molander

Tack för uthängningen Jens, du håller förmodligen tummarna för att detta drabbar mina framtida affärer... och det gör det ju säkert, så ditt mål är uppnått!!!
Det enda jag vill säga i denna debatten är följande.
Jag har aldrig lurat någon i en affär, varken här på fotosidan eller någon annanstans. Jag gör sammanlagt ca. 2-5 fotorellaterade affärer per dygn via internet och då bland annat här på fotosidan. detta ger ett snitt på 1277 affärer om året, vilket borgar för att det då och då händer olyckor i posthanteringen eller fördröjningar i transporttider m.fl. andra negativa händelser. detta är ju knappast mitt fel och knappast heller unikt för mig. kan bara beklaga att jag råkade sälja en vara till någon som inte har någon som helst förståelse för att saker ibland kan gå sönder och därför istället misstror mig och hänger ut mig så här, pga detta så lär ju mina framtida affärsmöjligheter här på fotosidan vara något begränsade.
Än en gång jens, TACK för uthängningen!

Vad har du för förklaring själv då, Per? Borde ju ligga i ditt intresse att förklara dig om du är oskyldig, vilket man ju är tills motsatsen är bevisad. Att bara bittert tacka för uthängningen hjälper ju föga.

Har Jens fått sina pengar tillbaka?

/F

det trodde jag framgick av mitt inlägg att jag är "oskyldig" till alla oegentligheter. pengarna är, som stod att läsa i jens brev, återsända via postgirot.

och förklaring??? nu förstår jag inte?? vad skall förklaras?? jag skickade en glugg till jens, gluggen skadades i posthanteringen, jag blev upplyst om detta av posten, jag meddelade jens detta, jag förhörde mig om hans eventuella intresse för annan glugg, jag skickade tillbaks pengar till honom. huruvida postgirots kvarnar har malt klart, så att pengarna dykt upp hos honom ännu, det vet jag dock inte.
Vad skall förklaras??

isaacnicolaj skrev:
det trodde jag framgick av mitt inlägg att jag är "oskyldig" till alla oegentligheter. pengarna är, som stod att läsa i jens brev, återsända via postgirot.

Hade jag sett denna tråd innan så hade jag nog censurerat delar av den. Men nu är det som det är.

Men faktum kvarstår, att du hela tiden har kommit med tveksamma svepskäl. Visst kan saker gå sönder i posthanteringen, men tillsammans med dosor och annat, så låter det som att du inte sköter dina affärer på bästa sätt.

Det låter på dig som om du livnär dig på detta. Det är knappast att kalla dina affärer som normalt för en privatperson. Som du kanske inte lagt märke till, så är radannonserna här, till för privatpersoner och inte någon affärsmässig verksamhet.

Men då väntar vi bara på att Jens ska svara med att han har fått tillbaka sina pengar. Tills dess förbehåller ivf. jag mig rätten att vara skeptisk, sett från det som framkommit i den här tråden.

Jeppe skrev:
Hade jag sett denna tråd innan så hade jag nog censurerat delar av den. Men nu är det som det är.

Men faktum kvarstår, att du hela tiden har kommit med tveksamma svepskäl. Visst kan saker gå sönder i posthanteringen, men tillsammans med dosor och annat, så låter det som att du inte sköter dina affärer på bästa sätt.

Det låter på dig som om du livnär dig på detta. Det är knappast att kalla dina affärer som normalt för en privatperson. Som du kanske inte lagt märke till, så är radannonserna här, till för privatpersoner och inte någon affärsmässig verksamhet.

Men då väntar vi bara på att Jens ska svara med att han har fått tillbaka sina pengar. Tills dess förbehåller ivf. jag mig rätten att vara skeptisk, sett från det som framkommit i den här tråden.

tveksamma svepskäl???
du kanske kan precisera vad som är tveksamt??

isaacnicolaj skrev:
tveksamma svepskäl???
du kanske kan precisera vad som är tveksamt??

Tänker inte ge mig in på någon djupare diskussion om detta, då det fortfarande inte har framkommit alla fakta.

Men.. Den 16:e aug (en onsdag) svarar du att du sålt fonder för att kunna återbetala pengarna till Jens. dessa pengar bör ha varit disponibla för dig den 17:e varpå du meddelar att du precis postat en betalningsorder. En sådan betalningsorder kan omöjligt ta en vecka för mottagaren att nå. Att dosor kan gå sönder är även det trovärdigt. Men ett samtal till banken borde rendera i en ny dosa inom tre dagar, varpå en direktöverföring kan ske. Men det verkar inte på dig som bra kundrelationer är något som står högt upp på din lista? Detta med tanke på hur många transaktioner du gör.

Fler betänkligheter som jag har är t.ex. Benny och hans paket... gick det också söner eller kom bort, eftersom du verifierade att du skickat det?

Nåväl, jag inväntar svar från Jens och om allt är okej så bör han rimligtvis be dig om ursäkt officiellt.

Per.

Jag är inte dum. Självklart förstår jag att denna publicering antagligen kommer få en del läsare att vara skeptiska att handla av dig. Tråkigt, och det är absolut inte syftet med tråden. Jag vill inte förstöra för dig. Dock känner jag att alla de andra 70 000 medlemmarna här på fotosidan har rätt att varnas för eventuella bluffförsök. Jag har skrivit i mitt inlägg, het objektivt utan några personlig värderingar hur vår "affär" har gått till. Sköter man inte sina affärer på ett snyggt sätt, då är det ju klart att färre personer vill handla av en.

Om du gör 1277st fotorelaterade affärer per år över internet så behöver du nog inte oroa dig för dina framtida utsikter. Om mestadelen av dessa har gått bra, som du säger, så kan du väl bjuda in några av dina "nöjda" kunder så att du får en chans att rätta till den misstrogna bild vissa personer nu kan ha till dig.

Anledningen till att jag ännu inte har polisanmält dig Per är att du mycket väl kan vara en ärlig person som har betalt tillbaka pengarna och haft bra avsikter hela tiden. Anlendningen till att jag är misstänksam kan jag skriva i punktform.

- Du lämnar inte ut kollinummer. Varken till mig eller till Benny. Trots upprepade förfrågningar kommer du med olika svepskäl. (De ligger på jobbet, jag glömde mm)

- Du har sålt samma(?) objektiv till Benny. För visst hade du inte två stycken 17-40/f4. Till Benny hade du ju sagt att du hade ett. Benny väntar fortfarande på sin postförskottsända paket. Har detta paketet också krachat eller?

- Sedan finns det vissa andra småfaktorer som har förstårt min misstänksamhet mot dig. Du har ändrat innehåller i din kameraväska ungefär varannan dag här på fotosidan. Ena dagen har du Canon 1ds mark, massa olika L optik och diverse annan dyr utrusning. Idag har du bara en Lomo och innan dess var det bara en Pentax. Detta är inget jag lägger någon stor vikt vid ellet vill ha någon förlkaring till. Du får ändra hur mycket du vill, men efter omständigheterna är det inte så förtroendeingivande.

Per postade en betalningsorden till mig på måndag förmiddag. Så idag, torsdag borde väl den ha kommi fram tll plussgirot och en avi blivit utskickad till mig. Så kanske får vi idag klarhet i denna historia, hoppas det.

MVH // Jens Molander

Jeppe skrev:
Tänker inte ge mig in på någon djupare diskussion om detta, då det fortfarande inte har framkommit alla fakta.

Men.. Den 16:e aug (en onsdag) svarar du att du sålt fonder för att kunna återbetala pengarna till Jens. dessa pengar bör ha varit disponibla för dig den 17:e varpå du meddelar att du precis postat en betalningsorder. En sådan betalningsorder kan omöjligt ta en vecka för mottagaren att nå. Att dosor kan gå sönder är även det trovärdigt. Men ett samtal till banken borde rendera i en ny dosa inom tre dagar, varpå en direktöverföring kan ske. Men det verkar inte på dig som bra kundrelationer är något som står högt upp på din lista? Detta med tanke på hur många transaktioner du gör.

Fler betänkligheter som jag har är t.ex. Benny och hans paket... gick det också söner eller kom bort, eftersom du verifierade att du skickat det?

Nåväl, jag inväntar svar från Jens och om allt är okej så bör han rimligtvis be dig om ursäkt officiellt.

1.fonderna jag sålde heter ACTIA KAPITAL, det är en finsk fond förvaltad av FSB, när du säljer en sådan så tar det 3 bankdagar innan dina pengar finns tillgängliga (lätt att kolla upp via fsb) sedan skall autoöverföringen från fsb till mitt pg genomföras = ytterligare en dag.
2. fsb skickar inga utbytesdosor till internetbanken med posten, dessa dosor måste kvitteras ut personligt, därför har jag en dosa som varit trasig sedan november 2005.
3. jag hade 3 stycken 17-40 gluggar och alla tre är skickade, varav en gick sönder. att benny sitter och väntar på ett paket beror på att en av gluggarna såldes till en benny och när ovan nämnda benny hör av sig så tror jag att det är samma benny som jag skickat till och säger därför att det är skickat. det går ju dock att utläsa av bennys inlägg här ovan att han inte ligger ute med några pengar.

att benny sitter och väntar på ett paket beror på att en av gluggarna såldes till en benny och när ovan nämnda benny hör av sig så tror jag att det är samma benny som jag skickat till och säger därför att det är skickat. det går ju dock att utläsa av bennys inlägg här ovan att han inte ligger ute med några pengar. [/B]

Det där förstod jag ingenting av. kan du förklara för mig och alla andra nyfikna på fotosidan varför Bennys paket ännu inte kommit fram? Enligt dig har du ju skickat det till honom!

Kan du inte bjuda in den tredje köparen av dina 17-40 till diskussionen. Så kan ju han förklara för mig och andra misstänksamma att det inte är någon fara att handla av dig. Eller har även detta paketet inte kommit fram?

Det bästa för oss alla hade ju varit om du kunde förklara och rätta till alla frågetecknen. Så kan vi andra handla av dig utan att vara misstänksamma och du kan börja sälja varor igen. Alla gynnas.

handbolls_gurun skrev:
Det där förstod jag ingenting av. kan du förklara för mig och alla andra nyfikna på fotosidan varför Bennys paket ännu inte kommit fram? Enligt dig har du ju skickat det till honom!

Kan du inte bjuda in den tredje köparen av dina 17-40 till diskussionen. Så kan ju han förklara för mig och andra misstänksamma att det inte är någon fara att handla av dig. Eller har även detta paketet inte kommit fram?

Det bästa för oss alla hade ju varit om du kunde förklara och rätta till alla frågetecknen. Så kan vi andra handla av dig utan att vara misstänksamma och du kan börja sälja varor igen. Alla gynnas.

Bennys paket har inte kommit fram p.g.a. vad jag nyss skrev... men här kommer en TYDLIGARE förklaring.

Jag skickade ett paket till en Mikael S i Gävle.
Jag skickade ett paket till dig.
Jag skickade ett paket till en Benny R i Växjö.

När sedan Benny ifrån Kalmar hörde av sig så tog jag honom för Benny i Växjö, ett missförstånd alltså, och sade att jag hade skickat paketet i tron att jag kontaktades av Benny i Växjö.

Benny i Växjö har fått sin glugg och är vad jag förstår mycket nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto