Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blypåse...??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddix

Medlem
Är det någon som har haft problem med sin film efter röntgen?? Har hört en del säga att filmen kan ta skada är det så?? Själv har jag aldrig märkt av det, men jag vill inte ta någon onödig risk då jag har planerat en lite längre resa med flera stopp vilket kommer leda till fler tullar och mer röntgen. Någon sa blypåse... funkar det??

Tacksam för svar. FW.

Handbaggage

Hej!

Tar du med rullarna i handbaggaget och lägger dem i korgen bland nycklar, småmynt och sånt så slipper du ju röntgen. Kanske kan funka..?

I annat fall, lycka till med blypåsen, och trevlig resa! =)

Mvh.

Adrian

Re: Handbaggage

Adrian82 skrev:
Hej!

Tar du med rullarna i handbaggaget och lägger dem i korgen bland nycklar, småmynt och sånt så slipper du ju röntgen. Kanske kan funka..?

I annat fall, lycka till med blypåsen, och trevlig resa! =)

Mvh.

Adrian

Nej man slipper inte röntgen då om man inte begär det och får personalen att gå med på det,

Sen mitten av Juli måste allt bagage kontrolleras och det smidigaste sättet är just att röntga det, det här gäller även alla som jobbar på flygplats så när jag åker upp till terminalen för att kontrollera släckare mm iklädd larmställ med knivar, radioapparater och bälten mm så måste alla metall föremål röntgas och jag gå igenom en metall detetktor till och med mina stövlar med stålhätta måste röntgas.

/Jonas flygplats brandman som hatar de nya föreskrifterna.

Jag jobbar extra som flygplatskontrollant ibland.. Finns det något i en väska som vi inte ser med röntgen så drar man på mer kräm till man ser igenom! Det skulle ta en evighet att packa upp allting!

Personligen tar jag filmen i en genomskinlig plastpåse som jag håller i handen!

Forslund skrev:
Jag jobbar extra som flygplatskontrollant ibland.. Finns det något i en väska som vi inte ser med röntgen så drar man på mer kräm till man ser igenom! Det skulle ta en evighet att packa upp allting!

Personligen tar jag filmen i en genomskinlig plastpåse som jag håller i handen!

Men deta gäller väl primärt incheckat bagage?
Handbagage torde fortfarande rendera uppackning och visitation?

Nja, det är mycket sällan som vi plockar upp något bagage.
Vi kör dem igenom våra röntgenmaskiner (ni vet de där som väskorna åker igenom). Ser vi inte vad som finns i väskan kör vi dem en gång till på högre styrka. Sen finns det givetvis en gräns för vad maskinen klarar.. Då plockar vi för hand! Sen om någon person beter sig på ett visst sätt så kan det plockas på en gång men det är ju en annan historia:)

Hur incheckat bagage behandlas vet jag inte men det borde vara på ett liknande sätt.

Självklart Johan! Allt är inte svart eller vitt! Säger killen eller tjejen att det är film i väskan så kan man ju vara smidig. Men vi skall ju inte behöva fråga om det finns saker som kan skadas i väskan. Det borde man ju veta själv. Några gånger har man plockat ur filmen, men det har ju varit på resenärens begäran!

Stoppa bara alla rullar i byxfickan när ni går igenom röntgen med handbagage tex, rullarna piper inte vad jag har märkt och utsätts inte för strålning.

Jag har flera gånger försökt slippa få mina filmer genomlysta i handbagagekontrollen.
En gång hade jag tom tagit med några rullar 1000 ISO som förevändning men jag har aldrig fått slippa, utan bara mötts av en trött ånej-inte-en-fånig-j-vla-fotograf-nu-igen-attityd av personalen.

Inte för att det spelar någon större roll, de där maskinerna gör normalt ingen skada på filmen. Om du däremot ska flyga länge kan du lägga dina filmer i blypåsen när du kommit på planet. Bakgrundsstrålningen på höga höjder är betydligt större än på marken och skulle EVENTUELLT kunna påverka dina filmer om du, som sagt, flyger långt.

ANNONS
Götaplatsens Foto