Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film genom flygplatser Göteborg - Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Att ha filmerna i s.k. blypåsar fungerar nog inte.
Om personalen ser något som verkar misstänkt så ökar dom effekten på rötgenstrålningen så att den tränger igenom blypåsen.
Detta var den allmäna uppfattningen tidigare innan digitalkameror blev populära.
Eller så ber de passageraren att ta ut blypåsen och öppna den. Går det ens att variera effekten på dagens scanners?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hittade detta, bara skummat genom texten. Här har man låtit filmer passera nyare utrustningar på flygplatser.
Inga direkt övertygande bevis för att film slöjas av strålning i säkerhetskontrolllen. Han tyckte sig se slöjning och dålig teckning i lågdagrarna på 2 stegs pressad Tri-X. Varför inte titta på den oexponerade delen av filmen? Där är det lättare att se om filmen har slöjats.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Eller så ber de passageraren att ta ut blypåsen och öppna den. Går det ens att variera effekten på dagens scanners?
Inte vad jag känner till.

Nåt annat som inte har med film att göra är att det blir myrornas krig när man kör igenom en digitalkamera och exponerar samtidigt. Har ej testat mobiltelefon.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Kanske det, och jag skriver ju att jag trots det inte sett någon påverkan. Sedan vet jag inte vilken typ av maskin som eventuellt skulle vara värst för film. Jag hör lika ofta andra som säger att de äldre maskinerna är värre än de nya. Det är många gissningar och spekulationer, vore kul om någon som verkligen vet på riktigt hur det ligger till kunde säga något.

Gärna också förstahandsuppgifter från någon som verkligen har fått sin film förstörd i säkerhetskontroller. Det dräller inte av exempel, men googlar man djupt finns det säkert.

Jag hittade detta, bara skummat genom texten. Här har man låtit filmer passera nyare utrustningar på flygplatser.


Här får du en annan länk.
 

dickgillberg

Ny medlem
Jag tror inte att filmen alltid blir förstörd men hade med mig några trixfilmer till Lissabon för några år sedan och de blev röntgade några gånger och då såg jag skillnad med slöjning på dem. Kanske inte jättemycket men tillräckligt för att jag numera ber om att få filmerna handkollade om det går. Tycker att alla ska be om det snällt så de vänjer sig vid kontrollerna. Som sagt på min resa fungerade det perfekt utan någon som helst tvekan av personalen. Hade med mig några rullar 3200 iso som jag vet inte hade mått bra av att röntgas.
 

Malcao

Avslutat medlemskap

apersson850

Aktiv medlem
Säkerhetsteatern behandlar oss sämre än får som vallas. Man ska inte behöva bära iväg sina grejer till någon annan plats efter säkerhetskontrollen. Det ska gå att i lugn och ro packa in grejerna i handbagaget när prylarna är kontrollerade.
Är det något som det inte ska vara bakom säkerhetskontrollen så är det lugn och ro. Det gäller ju att hålla genomströmningen uppe, så folk inte behöver vänta i evigheter (som det skrivits om ovan). Det brukar finnas "packbord" i direkt anslutning till säkerhetskontrollen, där man kan packa ihop, i lugn och ro, utan att blockera löpande bandet genom kontrollen.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det något som det inte ska vara bakom säkerhetskontrollen så är det lugn och ro. Det gäller ju att hålla genomströmningen uppe, så folk inte behöver vänta i evigheter (som det skrivits om ovan). Det brukar finnas "packbord" i direkt anslutning till säkerhetskontrollen, där man kan packa ihop, i lugn och ro, utan att blockera löpande bandet genom kontrollen.
Man måste bära iväg alla prylar i famnen till packbordet. Samt få med sig väskan. Inte bekvämt.

Det finns två sätt att öka genomströmningen.
  1. Öka frekvensen av antal passagerare som passerar kontrollen ⇒ stress och irritation
  2. Höja kapaciteten ⇒ gladare och lugnare passagerare
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är därför jag har förhandspackat det som ska ur väskan i tygkassar. Bara att ta i handtagen och bära med sig.
Bekvämt och enkelt, samtidigt som kassarna hindrar saker att gnaga på varandra i handbagaget.
Nu har jag, på grund av jobbet, flaxat omkring över klotet i 35 år, så jag har hunnit utveckla tekniken lite.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Man måste bära iväg alla prylar i famnen till packbordet. Samt få med sig väskan. Inte bekvämt.

Det finns två sätt att öka genomströmningen.
  1. Öka frekvensen av antal passagerare som passerar kontrollen ⇒ stress och irritation
  2. Höja kapaciteten ⇒ gladare och lugnare passagerare
Kommer nya system som finns ex. I flygplatsen i Rom.
Var där nu i höstas, man behövde inte packa upp och ur någonting.
Värt att åka till Rom bara för denna upplevelsen i säkerhetskontrollen!
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

dickgillberg

Ny medlem
Tror inte jag fattar vad ni menar att man ska ta ut mer än datorn och mobiltelefonen ur kameraväska? Kameraväskan i en låda och datorprylar i den andra och kanske jacka i en tredje. Det är det enda jag gör i alla fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är därför jag har förhandspackat det som ska ur väskan i tygkassar. Bara att ta i handtagen och bära med sig.
Bekvämt och enkelt, samtidigt som kassarna hindrar saker att gnaga på varandra i handbagaget.
Nu har jag, på grund av jobbet, flaxat omkring över klotet i 35 år, så jag har hunnit utveckla tekniken lite.
Det låter som en bra metod. Själv brukar jag numera minimera handbagaget. Sist jag flög hade jag bara en liten ThinkTank Mirrorless Mover som handbagage. Jag har rest med flyg i 60 år och minns med värme hur bra det var innan den nuvarande säkerhetsteatern gjorde sitt intåg.

Problemet med att man tvingas ta av sig skor och bälte (så att man riskerar att tappa byxorna) har jag dock inte löst än.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Inte ens dator och surfplatta?
[/QUOTE,
ingenting behövde tas ur, väska på bandet och klart.
Senast i Oslo blev det två extra turer för allt i säkerhetskontrollen. Räckte inte att surfplatta och mobil redan var utanför väskan. Fick även plocka ut Leica M6.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, verkligen! Tycks vara mycket bra, men man får väl fortfarande inte ha med sig vätskor, gissar jag.

Film bör man nog ändå helst be om att få handkontrollerad.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, verkligen! Tycks vara mycket bra, men man får väl fortfarande inte ha med sig vätskor, gissar jag.

Film bör man nog ändå helst be om att få handkontrollerad.
Från samma länk:
" Den moderna tekniken i nya säkerhetskontrollen möjliggör att ta med mer vätska. Vänligen observera att 100-millilitersregeln fortsatt gäller i alla andra kontroller, både på Arlanda och på Swedavias övriga flygplatser.

Var uppmärksam på att det även kan vara andra regler för säkerhetskontrollen på flygplatsen du flyger tillbaka från."

Jag flög från Helsingfors i vintras. All vätska analyserades i maskinen men mitt mjölkfria margarin behövde kontrolleras i ytterligare maskiner efter det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Själv brukar jag numera minimera handbagaget.
Självklart. Men pass, pengar, nycklar, datorn, kamerahus och önskade objektiv har jag i handbagaget.
Problemet med att man tvingas ta av sig skor och bälte (så att man riskerar att tappa byxorna) har jag dock inte löst än.
Overall eller något annat som inte går att tappa. Skorna behöver man i alla fall inte ta av i hela världen.
Senast jag var i Köpenhamn tror jag de hade två av de nya scannermaskinerna installerade.
 
ANNONS