Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film genom flygplatser Göteborg - Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

dickgillberg

Ny medlem
Hej!

Är det någon med nya erfarenheter att ta med film genom flygplatser?

Har ni haft problem med att få filmen handcheckad på Landvetter och Charles de gaulle? Hur har det gått?

Tack/ Dick
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Min erfarenhet har varit att de gnälligaste är på Arlanda.
Kanske för att de haft gammal teknik, pressad arbetssituation och hanterar irriterade resenärer.

På Landvetter har det inte varit något problem. Inte heller Bryssel, Helsingfors, Rom eller London har det varit ett problem för mig att få filmen manuellt hanterad.
Optiken däremot kan ofta se svart ut på skärmarna då glaset har så hög densitet. Då kan de vilja se på dem men de är alltid vänliga. Utom på Arlanda.

Men nu har väl Arlanda också kraftfullare CT-maskiner vilket borde göra personalen gladare. :)

Men det ställer också högre krav på oss analoga fotografer att komma ihåg att få filmen manuellt kontrollerad.
 

PMD

Aktiv medlem
För mycket länge sen, när jag hade film med på flygresor, gick det bra att låta filmen ligga kvar i väskan som kördes genom röntgenscannern.
Jag märkte ingenting på filmen. Det var dock sällan jag passerade fler än två säkerhetskontroller på en resa.

Har man kraftigare röntgenmaskiner numera?
 

dickgillberg

Ny medlem
Tänkte bara skriva några rader nu när jag kommit hem igen från resan.

Allt igenom positivt. På Landvetter och Charles de Gaulle var det inga som helst problem att få påsen med filmer handkontrollerade. Lade filmerna i en zipplastpåse så det var lätt för dem att se var det var.
På Landvetter tog de påsen och skannade med någon probe för explosiva spårämnen. Hon som gjorde det frågade var det var lite intresserat tydligen inte så vanligt för yngre människor med film men inga problem och snabbt gick det. Samma på Charles de Gaulle bara glada miner såg inte själva provtagningen men snabbt gick det där också.
Så inga problem med film där och skönt att slippa röntgenapparaten i onödan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Optiken däremot kan ofta se svart ut på skärmarna då glaset har så hög densitet. Då kan de vilja se på dem men de är alltid vänliga.
Jag har sedan länge lagt mig till med vanan att plocka ut kamerahus och objektiv och skicka dem utanför handbagaget vid säkerhetskontrollen. Det brukar uppskattas. Det är inte alls ovanligt att jag får tacksamma kommentarer från personalen.

Fast jag har inte passerat Arlanda på evigheter. Jag håller till i den änden på landet där Köpenhamn är den vettigaste porten mot världen.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Terminal 5 på Arlanda har ny säkerhetskontroll, väldigt snabb och effektiv. Jag lät dem köra filmerna i maskinen, jag har aldrig sett någon påverkan.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har sedan länge lagt mig till med vanan att plocka ut kamerahus och objektiv och skicka dem utanför handbagaget vid säkerhetskontrollen. Det brukar uppskattas. Det är inte alls ovanligt att jag får tacksamma kommentarer från personalen.
Låter de dig plocka i alla kameragrejerna i väskan igen efter kontrollen utan att skicka nästa persons grejer rakt i in din röra?

Det brukar vara speciellt bökigt att få ihop sina tillhörigheter efter säkerhetskontroller där man tvingas ta av sig skor och byxbälte. (Att påpeka att bältet är av plast hjälper inte alltid; nästa gång ska jag ha på mig ett par byxor med fastsytt bälte, så får vi se om de säger åt mig att ta av mig byxorna).
 

PMD

Aktiv medlem
Terminal 5 på Arlanda har ny säkerhetskontroll, väldigt snabb och effektiv. Jag lät dem köra filmerna i maskinen, jag har aldrig sett någon påverkan.
Bra! Terminal 5 behövde verkligen förbättra genomströmningen i säkerhetskontrollen när jag var där sist. Jag behövde gå förbi större delen av kön (som ringlade sig genom avgångshallen) för att inte missa min avgång, trots att jag var på plats i god tid enligt rekommendationen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Bra! Terminal 5 behövde verkligen förbättra genomströmningen i säkerhetskontrollen när jag var där sist. Jag behövde gå förbi större delen av kön (som ringlade sig genom avgångshallen) för att inte missa min avgång, trots att jag var på plats i god tid enligt rekommendationen.
Hade en liknande upplevelse förra året på Landvetter när jag skulle åka till Nepal. Hade några minuter på min sida, s a s, men det var ett nervöst ögonblick huruvida jag skulle hinna med mitt flyg eller inte.

På Söndag sticker jag till Taiwan, tänker vara på Landvetter 3 timmar innan avgång, för att vara på den säkra sidan 😓.
 

apersson850

Aktiv medlem
Låter de dig plocka i alla kameragrejerna i väskan igen efter kontrollen utan att skicka nästa persons grejer rakt i in din röra?
Jag skickar handbagaget i en plastlåda och objektiv/kamera i nästa. Datorn i en tredje, om den inte får plats i de andra. Jag har kamera/objektiv i tygkassar inuti handbagaget, så är det stökigt på insidan av säkerhetskontrollen tar jag alltihop och bär iväg någonstans där jag kan packa igen lite mer i lugn och ro.
Det brukar vara speciellt bökigt att få ihop sina tillhörigheter efter säkerhetskontroller där man tvingas ta av sig skor och byxbälte. (Att påpeka att bältet är av plast hjälper inte alltid; nästa gång ska jag ha på mig ett par byxor med fastsytt bälte, så får vi se om de säger åt mig att ta av mig byxorna).
Du får köra med overall/catsuit, typ.
 

PMD

Aktiv medlem
är det stökigt på insidan av säkerhetskontrollen tar jag alltihop och bär iväg någonstans där jag kan packa igen lite mer i lugn och ro.
Säkerhetsteatern behandlar oss sämre än får som vallas. Man ska inte behöva bära iväg sina grejer till någon annan plats efter säkerhetskontrollen. Det ska gå att i lugn och ro packa in grejerna i handbagaget när prylarna är kontrollerade.
Jag vill konkurrensutsätta säkerhetskontrollen. :-/
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Ok. Men som sagt, har aldrig sett någon påverkan nu heller. Jag tror att man främst ska vara försiktig med många transfers och flera kontroller.
Men den nya säkerhetskontrollen använder sig väl av Ct scanners? Där är ju stråldosen mycket högre än dom äldre apparaterna.

Förvisso råkade jag utsätta en filmrulle för sammanlagt sex stycken säkerhetskontroller inklusive en stor bilskanner på flygplatsen i Kigali på en resa till Rwanda, och jag märkte inga större konstigheter med filmen, som jag sedan lät framkalla.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Men den nya säkerhetskontrollen använder sig väl av Ct scanners? Där är ju stråldosen mycket högre än dom äldre apparaterna.
Kanske det, och jag skriver ju att jag trots det inte sett någon påverkan. Sedan vet jag inte vilken typ av maskin som eventuellt skulle vara värst för film. Jag hör lika ofta andra som säger att de äldre maskinerna är värre än de nya. Det är många gissningar och spekulationer, vore kul om någon som verkligen vet på riktigt hur det ligger till kunde säga något.

Gärna också förstahandsuppgifter från någon som verkligen har fått sin film förstörd i säkerhetskontroller. Det dräller inte av exempel, men googlar man djupt finns det säkert.

Jag hittade detta, bara skummat genom texten. Här har man låtit filmer passera nyare utrustningar på flygplatser.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Att ha filmerna i s.k. blypåsar fungerar nog inte.
Om personalen ser något som verkar misstänkt så ökar dom effekten på rötgenstrålningen så att den tränger igenom blypåsen.
Detta var den allmäna uppfattningen tidigare innan digitalkameror blev populära.
 
ANNONS