snap01
Aktiv medlem
Prästen kan mycket väl ta lite hänsyn till en anlitad fotograf. Hon arbetar ju för brudparet och har ganska liten erfarenhet. Inget konstigt i det. Jag har inte fotat bröllop men väl ett par dop och om prästen är med på noterna så blir allt så mycket enklare och lugnare för fotografen.
många präster är riktigt trötta på så kallade (fotografer) som knäpper i tid o otid o stör vigsel etc. Många har bestämda regler var man får stå eller ej sedan att man plåtat många bröllop o lovar att inte störa o inte rassla igång med en sprutande kamera med 14bilder i sekunden under bön osv om du kommer o säger att du är nybörjare o ber att han ska anpassa sin vigsel till långsammare takt så kommer han förpassa dig längst bak i sista bänkraden
om man är rookie på bröllop så finns det en video som benny gjort o den finns på moderskeppet o den tar upp det mesta men om vi återgår till ts fråga om objektiv så anser jag att en vidvinkel är ett måste en 50mm räcker inte i trånga kyrkor om man vill få med många personer på en bild o jag tycker som Erland att en 24-70 som är ljustsark funkar till mycket.
En bra grunduppsättning för bröllop är
24-70 2,8
70-200 2,8
50mm
en blixt
en reflektorskärm
en frivillig assistent
jag själv gillar att köra med följande optik
70-200 2,8
85 1,4
35 1,4 art sigma
24-70 2,8
samt lägger med en 14-24
2 st blixtar sb 910
reflektorskärm
ibland två paraplyer tvåa stativ o pocket wizard för lite mer avancerad ljussättning inne om tid finns eller till en photo booth uppsättning.