Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bra tryck i 30 x 45

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Försöker få mina bilder så bra som möjligt i tryck och har nyligen testat prolabbet. Har en 20D och tryckte upp en 30 x 45. Frågan är om det blir någon skillnad om jag interpolerar upp orginalbilden till 30 x 45, mot att låta maskinen på labbet göra det? Vet någon hur labb som prolabbet håller sig mot t.ex en riktigt bra fotoskrivare?

Mvh / Niklas

Enkelt.. gå ner till 200 DPI så får du ut 30x45 (nästan) med din 20D. Jag använder Crimson för att köra ut mina bilder från min 1D MkII (som har aningen lite fler pixlar och ger exakt en 30x45 i 200 DPI). Det blir hur bra som helst.

Jesper, har du jämfört att interpolera upp bilden eller köra med en 200 dpivariant? Eller interpolerar Crimson hursomhelst upp din fil?

Bent C. skrev:
Jesper, har du jämfört att interpolera upp bilden eller köra med en 200 dpivariant? Eller interpolerar Crimson hursomhelst upp din fil?

Jag har inte jämfört nej. Men Crimson trycker ut i 200 eller 400 DPI, och med den servicen jag använder är det 200 DPI. Crimson interpolerar inte upp mina bilder alls, eller ja.. möjligen lite eftersom en bildfil från 1D MkII i 200DPI är 44,15x29,43 cm.

Om jag får bestämma så tror jag att den interpolerade bilden blir sämre, eller knappast tillför bilden något ivf. vi talar ändå om konstruerade pixlar.

DOX använder samma teknik som Crimson, om än olika leverantörer.
De instruktioner DOX ger är att INTE interpolera själv.

DOX Lambda, och troligen också Crimsons Frontier, gör det bättre än vad vi kan göra i PS.

Fast Crimson använder inte frontier till sina 30x45.. Om de nu inte nyinvesterat i den senaste frontiermodellen. För den "gamla" gör bara upp till 25cm bredd. Crimson kör ju oxå med lambda.

Niklas.Hjelm skrev:
Vet någon hur labb som prolabbet håller sig mot t.ex en riktigt bra fotoskrivare?

Mvh / Niklas

Om du menar hur bra det blir om man skriver ut på en bra bläckstråleskrivare jämfört med en Lambdabild från ett labb, så har jag testat ett par gånger. Det som överraskar mest är att bilden ser märkbart skarpare ut från en utskrift. Då skickade jag en bild i 200 ppi till labbet och skrev sjävl ut den vid samma upplösning. Eftersom en Lambda arbetar vid en upplösning på 200 dpi, så gav jag ju Lambda-bilden de bästa förutsättningarna. Däremot vill jag ju helst ha en upplösning på 240 ppi eller mer när jag skriver ut den på min Epsonskrivare. Trots det blev utskrifterna märkbart skarpare.

MVH/Stefan

Bara för att vara säker här, Stefan. Du menar att det blir klart skarpare med egna utskrifter? Uppfattar du att detta gäller generellt, eller är det de allra bästa skrivarna jämfört med de taskigaste labben? Jag har inte brytt mig om att köpa en bra skrivare eftersom jag trodde att labkopiorna var skarpare och i övrigt bättre, men det kanske är fel. Och då kommer givetvis frågan, vilken typ av skrivare är det som man behöver.

mvh

Bent

Bent C. skrev:
Bara för att vara säker här, Stefan. Du menar att det blir klart skarpare med egna utskrifter? Uppfattar du att detta gäller generellt, eller är det de allra bästa skrivarna jämfört med de taskigaste labben?

Jag jobbar bara tillsammans med de bästa :) Lambdabilderna var gjorda av Crimson och Dox och det är de två labb som har längst erfarenhet av att arbeta med Lambdor i Sverige. Mina utskrifter var på en Epson 9600, men det är ju i princip samma sak som en Epson 2100 fast lite större.

Och som vanligt har jag blindtestat detta på ett antal personer, och här har alla varit eniga att Epsonutskrifterna var skarpare. En del gillade den lite mjukare karaktären som bilderna fick från Lambdan, men alla ansåg att Epson var skarpare.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Jag jobbar bara tillsammans med de bästa :)

Jo, jag mistänkte det :). Och eftersom många, och jag definitivt, köper objektiv primärt utifrån deras skärpekapacitet (OK, priset spelar ju roll också), kanske det är läge att omvärdera konverteringen till papper. Om man nu vill ha lite mer "mjukhet" i bilderna går det ju att fixa lätt, bra skärpa är definitivt svårare. Jag trodde inte alls att egenproducerade utskrifter kunde vara bättre, möjligen bra nog, men knappast bättre. Får kolla mer på det och förmodligen investera lite.

mvh

Bent

Nu blir man väll idiotförklarad på riktigt, men vad menar ni med Interpolera?

Och vad är DOX, Crimson, Lambda för nått?
Skrivare eller tryckpressar?

Chris

Att interpolera är att öka bilden till fler pixlar än vad den har från början. Det görs med valbara algoritmer om du förstorar din bild i PS.

Alla nya pixlar är då beräknade, men kan fungera utmärkt i utskrift.

DOX och Crimson är två labb.

Dom kör en Lambda maskin som tar fram papperkopior från digitala filer.

Maskinen fungerar så att den med laser exponerar fotopapper (utifrån filen) som framkallas på vanligt vis.

Danyael_X skrev:

Och vad är DOX, Crimson, Lambda för nått?
Skrivare eller tryckpressar?

Chris

Dox och Crimson är två labb i Stockholm, som båda två arbetar både med digitala filer och analoga neg/dior.

Lambda är en printer som exponerar ut digitala filer på fotografiskt papper med hjälp av laserljus.

MVH/Stefan

Nu jag fatta, chris inte känna sig korkad länger =)

En annan skrivar teknisk fråga, vad gör en sublimeringsskrivare?

Chris

Danyael_X skrev:
En annan skrivar teknisk fråga, vad gör en sublimeringsskrivare?

Då får jag väl ställa upp.

En sublimeringsskrivare fungerar på så sått att ett färgband som innehåller cyan, magenta och gul färg. Varje färg läggs på en i taget. Färgen överförs från färgbandet till ett mottagarpapper med hjälp av ett värmeelement som hettas upp. Färgen övergår från fast till ånga direkt, vilket kallas att den sublimerar. Sublimeringsutskrifter brukar ha en mjuk, nyanserad valörskala men skärpan brukar vara lite halvdan.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto