Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

britain's lead the way?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest

PMD

Aktiv medlem
"It is illegal to make private copies of music you own" är knappast sant men de menar kanske lite slarvigt "äga" med den rätten som man köpt från typ iTunes.
Länken med den texten leder till en artikel som säger att "The UK's 2014 private copying exception, which allowed you to make personal copies of your own music, including format-shifted versions, has now been definitively withdrawn", så påståendet är väl i någon mening sant.

I UK får man alltså inte längre göra kopior för eget bruk av inköpta musik-CDs.

Vad gäller trådens ämne så verkar det som att artikeln blandar ihop fotografera och publicera.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Låter bisarrt.

Det finns ingen mening med att stifta en lag som en kontrollmakt inte kan säkerställa eterlevnaden av.

Tänk en britt som i sin hemmiljö tar en bild där hans ägandes designerstol råkar komma med. Redan detta skulle alltså vara olagligt enligt texten. Men helt omöjligt för polisen att kontrollera.
Om brittens sambo skriver ut bilden och hänger upp på väggen i hemmet skulle möjigen polisen kunna upptäcka detsamma om de gör besök hos britten och dennes sambo. Men eftersom det är fotograferandet som är olagligt får polisen svårt att lagföra någon av dem eftrrsom det är svårt att bevisa vem som faktiskt fotograferat.

Orkade inte läsa hela eftersom det verkade löjligt, eller totalt oinitierat.

Petter...
 

ronic

Aktiv medlem
Men om jag till äventyrs vill avyttra alla mina IVAR-hyllor, brandname IKEA, i en annons på Blocket.
Kommer Blocket att stoppa mig om jag inte bifogar Ingvars bildtillstånd?
Eller hur löjligt är detta förslag?
Man kanske skulle lägga en "skatt" på kameror à la kassettskatten och låta oss göra som vi ändå gör alternativt en fotolicens (tänk TV-licensen i Finland- på skattsedeln).
Eller skicka en årlig stämning för framtida "brott" då bara tanken får mig krevera.
 

iSolen.se

Guest
Men om jag till äventyrs vill avyttra alla mina IVAR-hyllor, brandname IKEA, i en annons på Blocket.
Kommer Blocket att stoppa mig om jag inte bifogar Ingvars bildtillstånd?
Eller hur löjligt är detta förslag?
Man kanske skulle lägga en "skatt" på kameror à la kassettskatten och låta oss göra som vi ändå gör alternativt en fotolicens (tänk TV-licensen i Finland- på skattsedeln).
Eller skicka en årlig stämning för framtida "brott" då bara tanken får mig krevera.
IVAR har väl knappast någon design med verkshöjd. Fota och publicera på bara.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
En brittisk lag (som ännu inte har trätt i kraft) gäller dessutom inte i Sverige ...
Det har hänt förr att Sverige antagit lagar som poppat upp i utlandet.
Amerikanarna är bra på att få in konstiga lagar i andra länder.
Men det blir svårt att göra hemma-hos-reportage. Vad händer om man lägger ut en bild på fejan när en person sitter i en stol? Kommer det dessutom att gälla byggnader och skulpturer, som har diskuterats i andra sammanhang, så blir det svårt att fotografera överhuvudtaget. Då blir det bara naturen kvar, om inte någon copyright-skyddar skogar, berg och dalar.
 

PMD

Aktiv medlem
Upphovsrätten börjar helt klart urarta (även om risken för det du beskriver är liten till obefintlig i Sverige). Det är nog dags att ta ett steg tillbaka och återgå till ursprungsavsikterna.
 
ANNONS