Makten
Aktiv medlem
...och den usla zoomringen. Den är verkligen ingen höjdare. Smal, trög och sitter för nära kamerahuset.Mankan G skrev:
Nackdelen är som sagt prislappen och vikten.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...och den usla zoomringen. Den är verkligen ingen höjdare. Smal, trög och sitter för nära kamerahuset.Mankan G skrev:
Nackdelen är som sagt prislappen och vikten.
Håller med om att just den detaljen inte är optimal, men man vänjer sig vid den. En komfortfråga som inte har någon egentlig inverkan på själva fotandet.Makten skrev:
...och den usla zoomringen. Den är verkligen ingen höjdare. Smal, trög och sitter för nära kamerahuset.
Precis som att byggkvaliteten inte heller har nån inverkan på själva fotandet, och då faller ett stort argument för gluggen plötsligt till marken;-)paul innergård skrev:
Håller med om att just den detaljen inte är optimal, men man vänjer sig vid den. En komfortfråga som inte har någon egentlig inverkan på själva fotandet.
I princip riktigt, men en välbyggd glugg håller längre, och kan användas i mer kritiska miljöer. Just hållbarheten och pålitligheten kan för den professionella vara en ekonomisk faktor. Men personligen är jag en sån som njuter av att ha dyra och stora gluggar med tyngd o känsla. För mig gör det fotandet roligare. Något egentligt behov av dyra o välbyggda gluggar har jag inte. Hade jag råd skulle jag köpa o byta gluggar jämt o ständigt. Som du säkert förstått så är jag bara en glad amatör och foto/prylentusiast.Makten skrev:
Precis som att byggkvaliteten inte heller har nån inverkan på själva fotandet, och då faller ett stort argument för gluggen plötsligt till marken;-)
Goran, du kan väl nu avslöja vilken bild som är vilken?Goran skrev:
här finns två bilder:
http://www.knutas.com/35_2_vs_17_55_2_8/_DSC5985.jpg
http://www.knutas.com/35_2_vs_17_55_2_8/_DSC5990.jpg
båda plåtade vid f5,6 och 35mm, den ena med 35/2 och den andra med 17-55/2,8
vilken bild är tagen med vilken optik?
Jodå, jag är på samma plan tror jag, med skillnaden att jag har mycket mindre pengar att röra mig med;-) Det jag menar är att det också kan störa fotograferingsglädjen med t ex en zoomring som är bökig att hantera, lika mycket som nåt annat som inte är "perfekt".paul innergård skrev:
I princip riktigt, men en välbyggd glugg håller längre, och kan användas i mer kritiska miljöer. Just hållbarheten och pålitligheten kan för den professionella vara en ekonomisk faktor. Men personligen är jag en sån som njuter av att ha dyra och stora gluggar med tyngd o känsla. För mig gör det fotandet roligare. Något egentligt behov av dyra o välbyggda gluggar har jag inte. Hade jag råd skulle jag köpa o byta gluggar jämt o ständigt. Som du säkert förstått så är jag bara en glad amatör och foto/prylentusiast.
Min förkärlek till tyngre optik härrör nog ifrån den analoga tidens glada dagar då Nikon hade en manuellt focuserad serie med riktiga fetingar. Det var 85 1,4 135 2,0 och 180 2,8. De var fantastiskt välbyggda med rejäla focusringar och lagom trög snäckgång. Hoppas du får ordning på din D200. Förresten undrar jag om du lagt ut bilder tagna med din Tamron. Skulle vara intressant och se resultatet, den lär ju vara riktigt bra.Makten skrev:
Jodå, jag är på samma plan tror jag, med skillnaden att jag har mycket mindre pengar att röra mig med;-) Det jag menar är att det också kan störa fotograferingsglädjen med t ex en zoomring som är bökig att hantera, lika mycket som nåt annat som inte är "perfekt".
Själv tycker jag dock inte att det finns nån större fördel i tyngd just när det gäller en normalzoom. Den är helt enkelt för stor i förhållande till den ändock måttliga ljusstyrkan. Kamerahus däremot gillar jag när de har gott om greppyta, och gärna lite tyngd
Just nu är min D200 inne på justering av fokus, då den knasade lite med diverse gluggar; alla tredjeparts. Om det visar sig att det inte är huset det är fel på, så tänker jag nog satsa på en vidvinkelzoom och en ljusstark normal istället för normalzoomen faktiskt, då jag till säkert 90% ändå fotar vid 17 mm. Det ska bli intressant att se hur det går, och det vore väldigt tråkigt att behöva reklamera den annars mycket trevliga Tamron 17-50 som jag verkligen tycker håller måttet på D200:an. Den är lagom liten och nätt, relativt billig, men ändå presterar den finfint optiskt. Kanske inte lika bra som Nikon 17-55, men jag tycker inte att skillnaden är värd pengarna. Det enda jag faktiskt saknar är vädertätning, då jag gillar att fota i pissväder.
Jodå, det ska nog inte vara några problem. Lite av ett måndagsex när det gäller kalibreringen möjligen, men det beror ju inte på själva kameran. Det har också givit lite bandning, vilket jag förstås glömde påpeka, men jag ska ringa imorrn och be dem ta en titt på det samtidigt.paul innergård skrev:
Hoppas du får ordning på din D200.
Jag har en hel drös här på FS, men inga högupplösta. Kika i mitt vanliga album; "bilder".Förresten undrar jag om du lagt ut bilder tagna med din Tamron. Skulle vara intressant och se resultatet, den lär ju vara riktigt bra.
macrobild skrev:
Ja- när flertal uppmätningar talar sitt tydliga språk och även ett antal människor får samma resultat vid fotografering då kan man undra?Dvs visar det inte att 18-70 är ruskigt bra optiskt sett
Mikael
cowboy skrev:
Goran, du kan väl nu avslöja vilken bild som är vilken?
Jag ser ingen skillnad på de två trots att jag granskat ganska noga, misstänker till och med att det (trots olika filnamn) egentligen är samma bild....
Har i så fall ingen aning om du använt 35/2 eller 17-55/2.8, oavsett vilken så är bildkvalite'n suverän.
Nyfiken.
Nä, vid f/5,6 finns det inte så mycket som säger att den ena borde vara bättre än den andra. Men 5990 är något skarpare i mina ögon.Goran skrev:
fler gissningar?
Ja, mycket intressantGoran skrev:
inte så lätt med blindtester verkar det som,
men ett bra betyg till 17-55/2,8 antar jag..
5990 - 17-55/2,8
5985 - 35/2
Makten skrev:
Ja, mycket intressantExtra lustigt att jag gissade fel på grund av kantskärpan, där man verkligen kunde tro att 35:an skulle glänsa lite mer.
Det vore intressant som attan att se resultatet även vid f/2,8 dem emellan.
Saken är att det inte ens borde förekomma felaktiga exemplar på marknaden med tanke på priset. Jag har faktiskt själv funderat över att sälja soffan och köpa en dylik glugg, men jag finner det fortfarande inte riktigt motiverat, även om jag faktiskt är en av dem som skulle uppskatta t ex vädertätning. Den är helt enkelt för dyr. För proffs är det väl inget snack om saken, men det är lite synd att Nikon inte har en normalzoom med lite ljusstyrka till vettigt pris.Zoso skrev:
Läser man tester från andra än tidskriften Foto och herr Risedal så får man en helt annan uppfattning.
Vad beror det på ?
Min 17-55'a är helt suveränt bra, har jag lyckats få ett bra exemplar ?
Jag skulle tycka att det vore väldigt märkligt om Nikon skulle ha så dålig kvalitetskontroll på just den här typen av objektiv, det tror jag inte ett dugg på.
Jag tror dock att Foto fått ett felaktigt exemplar, det visar faktiskt andra seriösa tester och ägares komentarer runt om i världen, och det borde dom förstått och krävt ett annat objektiv för att se om så var fallet.
Zoso skrev:
Läser man tester från andra än tidskriften Foto och herr Risedal så får man en helt annan uppfattning.
Vad beror det på ?
Min 17-55'a är helt suveränt bra, har jag lyckats få ett bra exemplar ?
Jag skulle tycka att det vore väldigt märkligt om Nikon skulle ha så dålig kvalitetskontroll på just den här typen av objektiv, det tror jag inte ett dugg på.
Jag tror dock att Foto fått ett felaktigt exemplar, det visar faktiskt andra seriösa tester och ägares komentarer runt om i världen, och det borde dom förstått och krävt ett annat objektiv för att se om så var fallet.
/kent.