Annons

Byta bakgrund, kört fast

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Har tagit några bilder i en hemmastudio som jag är nöjd med. Problemet är att jag vill byta bakgrund.

Har tagit bilderna med vit bakgrund så man kan väl säga att de är rätt frilagda redan.

Frågan är hur kan jag byta bakgrund på lättast sätt och få med denna även mellan modellens spretiga hår. Det är där problemet ligger. Det blir "rester" runt håret när den nya bilden läggs in i bakgrunden.

Är det trollspöt som gäller eller hur markerar man upp ALLT av den mer eller mindre vita bakgrunden (vissa skiftningar blir det ju även i det vita)?

Tacksam för hjälp.

Tva funktioner som kan vara anvandbara i sana har lagen:

Select - Color Range. Pa detta sattet far du en selektion pa allt inom ett visst fargspann (latt att avmarkera det som inte ar bakgrund)

Image - Adjustments - Replace Color. Klicka pa bakgrunden och valj ny lamplig farg.

Hjalpte nagot av detta>

Färgmatchning verkar fungerar hyfsat. Därmot blir det fortfarande lite missfärgningar runt spretande hårstrån. Kanske få öva lite till...

Finns en bra beskrivning i PhotoShop biblen för just detta endamål, ganska dyr, så jag lånade ett ex på biblioteket..... fyra veckor senare är man fullärd... ha ha ;-)

// Anders

vad du kan göra efter att ha placderat in modellen på ny bakgrund är att ta upp lite färg från bakgrunden och måla med den färgen lite lätt i kanterna på modellens hår.

Använd en mjuk, blöt pensel med inte så hög opacitet, prova oxå att ändra blandningslägena.

ANNONS
Götaplatsens Foto