Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp sig - D7100 eller D600

Produkter
(logga in för att koppla)

haukan75

Ny medlem
Jag är på gång att pensionera min gamla Nikon D80, funderar på en D7100 eller D600.
Hur stor skillnad kommer jag att märka mot min gamla trotjänare? Några goda råd inför köpet?

Vilka konsekvenser får det om jag snålar och fortsätter använda mina gamla DX-objektiv?

Tacksam för goda råd!
Håkan

Vilka konsekvenser får det om jag snålar och fortsätter använda mina gamla DX-objektiv?
Objektiv är bildkvalité. Kvalité kostar pengar.
Ta med ett minneskort til en butik o sätt på ett 50/1,8 ta ett par bilder med DX & ett par FF, prova flera bländare.
Gå hem o jämför i lugn o ro.
Sen vet du troligtvis svaret själv.

Båda kommer att ge dig bättre bildkvalitet framför allt vid svagt ljus. D600 mer än D7100.
Behåller du dina gamla DX objektiv kan du fortfarande använda dem på din D600, du får en ram i sökaren som visar dess bildutsnitt och du får fortfarande 10 megapixlar, fast lite brusfriare, och lite bättre färgdjup och dynamiskt omfång.

Fördelen med D7100 är bra autofokus, Fördelen med D600 är mycket bra bildkvalitet i svagt ljus. Båda har dock mycket bättre autofokus än väd du har nu. Behöver du fotografera i svagt ljus och har råd satsa på D600.

Deessutom verkar det ju som om Nikon håller på att överge sina seriösa DX kunder. Det var mycket länge sedan de släppte någon ny optik för DX format med senaste antireflexbehandling och riktigt vass specifikation, och det blev en D7100 konsumentmodell istället för en mer robust D400, så det kanske kan vara ide att satsa på fullformat i längden.

Tack för goda råd. Ska ta med mig ett kort till butiken.

Jag jobbar professionellt med video, så jag antar att jag kommer bli rätt frustrerad av att skjuta video med kameran. Men har ni någon input kring handhavande där? Hur svårjobbade är kontrollerna?

D600 kan inte ändra bländare under filmning, då är det D800 som gäller. Vet ej med D7100.
Vet inte vilka ljudin & utgångsmöjligheter D600 & D7100 har. TROR D600 har monoljud.
D800 kan köra HDMI rätt in i en PC, vet ej med de andra.

D800ans AF är bättre än D600an, det kan du testa själv i dåligt upplyst butik.
Men vid filmning är väl båda lika dåliga ;)

Med Magic Lantern så kan du få ut RAW-format vid filmning med Canon.
Det sägs att kvalitén på Canons videoformat är bättre, skillnaden skall synas o finnas där men den går inte att peka på mer handgripligen.
Byter du till FF o ändå måste byta ut optiken o vill filma så hade jag bytt till Canon.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med kontroller, du får fråga tydligare.

D600 kan inte ändra bländare under filmning, då är det D800 som gäller. Vet ej med D7100.
Vet inte vilka ljudin & utgångsmöjligheter D600 & D7100 har. TROR D600 har monoljud.
D800 kan köra HDMI rätt in i en PC, vet ej med de andra.

D800ans AF är bättre än D600an, det kan du testa själv i dåligt upplyst butik.
Men vid filmning är väl båda lika dåliga ;)

Med Magic Lantern så kan du få ut RAW-format vid filmning med Canon.
Det sägs att kvalitén på Canons videoformat är bättre, skillnaden skall synas o finnas där men den går inte att peka på mer handgripligen.
Byter du till FF o ändå måste byta ut optiken o vill filma så hade jag bytt till Canon.

D600 har stereoljud, i vart fall med lös mikrofon, från både D7100 och D600 kan man plocka ut ren HDMI video till en extern inspelningsenhet. Problemet med att inte kunna ändra bländaren blir löst om man använder optik med bländarring. Manuellt fokus för filmning är nog bäst för video oavsett vilken kamera eller kameramärke man väljer. Ska man ha några elektroniska hjälpmedel för fokusering så hade nog fokuspeeking varit att föredra men tyvärr finns det inte på någon av kamerorna och förmodligen inte i någon av Canons modeller heller.

Tack för råden. Jag plåtar video med kameror som är betydligt större, så jag antar att jag kommer uppleva kontrollerna som väldigt pilliga, rent handhavandemässigt.

Canon ja... Jag har en Nikon nu och eftersom jag är en vanemänniska krävs det mer än bara marginella skillnader för att få mig att byta. Är det värt besväret?

Jag är på gång att pensionera min gamla Nikon D80, funderar på en D7100 eller D600.
Hur stor skillnad kommer jag att märka mot min gamla trotjänare? Några goda råd inför köpet?

Tacksam för goda råd!
Håkan

Jag vet inget om D7100 men jag hoppade från en D90 till en D600 och upplevde stora skillnader i bildkvalitet. Det jag uppskattar mest med D600:an är det dynamiska omfånget och kamerans ISO-egenskaper. Den enda nackdel jag hittat är att fokuspunkterna inte går att sätta ute i kanterna utan är låsta till dom centrala delarna av sökaren. Det blir lite mer om-komponeringar nu jämfört med tidigare.

Tack för råden. Jag plåtar video med kameror som är betydligt större, så jag antar att jag kommer uppleva kontrollerna som väldigt pilliga, rent handhavandemässigt.

Canon ja... Jag har en Nikon nu och eftersom jag är en vanemänniska krävs det mer än bara marginella skillnader för att få mig att byta. Är det värt besväret?
Jag kan inte svara dig på det.
OM jag har förstått rätt så kan man filma med Canon o Magic Lantern o använda mycket mer av sensorn.
Måste bli fruktansvärda datamängder men de som pysslar med det höjer det till skyarna.

Så jag tror faktiskt att det är värt det om man skall filma mycket.

Själv är jag fast i Nikon med de objektiv jag har sedan länge tillbaka.

Jobbar du professionellt med video med ENG/axelkamera är objektiv med Canon/Sigma-fokusriktning att föredra. Om du inte är bättre på att byta muskelminne än jag ;-)

Funderar seriöst på att byta till Sigmagluggar för att slippa byta fokusriktning beroende på om jag filmar med DSLR eller pro-ENG.

I övrigt kan jag säga att allt från D7000 och uppåt är ett enormt lyft jämfört med D80.

Många bubblar om DR och ISO, men missar en av huvudpoängerna: D7000 mfl är reptilsnabba i hanteringen jämfört med "D80"-generationen. Det bara smäller vid avtryck, skärpan sitter direkt, seriebildstagning fungerar skapligt, etc.

Bildkvalitetsmässigt duger D80 fint om du kan dina saker. Men hanteringsmässigt är den chanslös mot D7000 och nyare.

ANNONS
Götaplatsens Foto