Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Men skriv för f-n svenska som är läsbar!

(Angående vem som bryr sig så förefaller det helt klart vara så att Steve Eilertsen är en av dem som bryr sig eftersom han skriver i den här tråden.)
 

jorgene

Aktiv medlem
falke skrev:
Steve, varför spiller du din tid på att läsa denna tråd? Och varför spiller du både din och vår tid med att skriva ditt inlägg om att du inte är intresserad av denna tråd?
Läs några av hans inlägg i forumhistoriken, så förstår du bättre.(Ser förresten att detta är hans första inlägg på nästan ett år).
 

steve eilertsen

Aktiv medlem
bengt

trodde alla åsikter var tillåtna lr är det kina vi bor i hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm fotografer ja man kan ju undra teknikfreak tur att folk inte började fota på 80 talet då det gick å ta bider utan uberteknik i kamera å optik men jag skall göra som ni vill sitta tyst å läsa era snillen spekulerar å under tiden fotografera för det är väl det dom flessta sysslar med tror jag i alla fall här på fotosidan å jah har fortfarande inga kommatecken lr punkter jag kan ta kort ändå !!
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Inte kul när tekniken springer ifån en...
Tro fan man blir frustrerad,först försvann häst&vagn
sen kom fjärrkontrollen och nu är det enkelt att ta kort med en digitalkamera utan att behöva slabba i ett mörkrum!! Var skall det sluta?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jo, med att det räcker med att du tittar på motivet med dina ögon, fokuserar genom att kisa med ögonen och blinkar/blundar med ögonen så finns bilden hemma i din dator eller på annan valfri plats...
 

fhe

Aktiv medlem
Re: fredrik

steve eilertsen skrev:
ja din framtida kamera har nog både kommatecken å punkter vänta tills digitalkameran är död
Det verkar korkat att vänta på det, desssutom var det inte jag som saknade skiljetecknen.
prova å fotografera istället å lev på det som finns !!
Det gör jag redan, du borde testa själv (fast hoppa över det där med att vänta på digitalkamerans död).

Det handlade inte om att kommentera dålig svenska utan helt enkelt om att ge dig ett förslag i största allmänhet som skulle öka chansen att folk läser det du skriver. Den som skriver något gör det trots allt oftast för att han/hon vill bli läst. Hur svenskan var orkade jag inte ens tänka på eftersom det blev helt hopplöst att läsa inlägget.

Edit: Återgår nu till att följa "hysterin" om Canons kommande kameror.
 

Uttryck

Aktiv medlem
Jag ska då ha en i alla fall...

...oavsett om den är vädertätad eller ej.

Men vad tror ni som är lite mer insatta? Blir det spotmätning och ett större dynamiskt omfång på den än t ex 350D också?

Större sökare vore ju def önskvärt. Att det blir en större skärm bak verkar ju vara klart dock.

Hade tänkt köpa en 30D när den kom men skillnaden var "för liten" så nu väntar jag m spänning!

Förresten, brukar det vara krångel m nya kameramodeller o 3:e parts tillverkade objektiv t ex Sigma? Så att man måste skicka in prylarna för att justera till dem. Har två favorit objektiv o båda är Sigma (30mm/1.4 + 50-150mm/2.8) och skulle ju vara lite frustrerande om de inte funkade ihop...
 

Rasmussen

Aktiv medlem
Såja såja, nu tyckar jag ni lallar iväg lite väl åt fel håll. Fokusera iställer på trådens glädjefyllda mening, en ny PRYL.., Övriga dispyter och tjafs kan ni väl ta någon annanstans , tex i fritt forum eller så.
Sedan är det väl länge erkänt att man inte får ha avvikande åsikter i landet Sverige, håll bara med den stora röda massan så går allt bra, så så så.... ;)

Själv väntar jag med spänning på en efterföljare till 30D då jag varit i uppgraderartagen länge men inte riktigt tyckt det har varit värt det, men nu känner jag att det är dags att bejaka prylbögen inom mig och låta min 300D vila lite.

Vad jag ser fram emot är... ALLT, Mer pixlar, mindre brus = oooohh bilder vid iso 800 som man kan titta på utan att få ångest (prova plåta en bekants dop lagomt bakis och upptäcka att bilderna är helt värdelösa senare :D jaja man lär sig av sina misstag....)

Nuff said,, raketost!

//A
 

fjalstal

Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Jo, med att det räcker med att du tittar på motivet med dina ögon, fokuserar genom att kisa med ögonen och blinkar/blundar med ögonen så finns bilden hemma i din dator eller på annan valfri plats...
Det låter bra, men först vill jag ha "ett av staten godkänt dyslexi-implantat" som Johnny Mnemonics i William Gibson´s novell med samma namn. Sen vill jag ha den där "biologiska" kameran. Annars är jag nöjd :D
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Jag ska då ha en i alla fall...

Uttryck skrev:
Men vad tror ni som är lite mer insatta? Blir det spotmätning och ett större dynamiskt omfång på den än t ex 350D också?
Spotmätning lär den ha. Det har ju Eos 30D. Om kameran får lägre brus så blir också störe dynamiskt omfång, men räkna inte med några revolutioner. Säskilt inte om det lägre bruset främst tillkommer genom bättre brusreducering.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Danlo skrev:
Kul att du tar kort, jag tar bilder.. Har du några kort uppladdade ?
Ahhhh, så pretantiöst! Hoppas du du slutar att skriva att du "fotar", för då blir jag aggressiv. "Kort" och "fota" lira i samma liga imho ;D

Fast de flesta säger att dom "fottar", och vissa t o m skriver det. Två stycken t? Extra kul blir det när nån skriver så medan dom rättar någons grammatiska eller andra språkliga fel...
 

HåGe

Aktiv medlem
Apropå "extra kul blir det ..." så stavas ordet "pretentiöst".

Apropå "lira i samma liga ...".
Vad betyder "imho"? Duger inte det svenska "enligt min mening" eller helt enkelt "tycker jag". Inte så hippt, va? Annars behövs inte någondera klyschan, eftersom ett inlägg i forumet för det mesta just speglar den egna uppfattningen.

Eller hur?
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Fler pixlar och mindre brus?

8 Mpixlar som 20/30D har räcker långt.
Jag tror inte att man kan förvänta sig någon revolutionerande förbättring av bildkvaliteten.
Förmodligen i så fall hos de jpeg-bilder som kameran skickar ut. Men kanske inte så stor förändring i RAW-bilderna.
Men om jpeg-bilderna blir bättre så är det helt klart betydande uppgradering.

Det dynamiska omfånget verkar också svårt att öka nämnvärt. Då krävs väl en helt ny sensorteknik, i alla fall om man samtidigt ökar pixeltätheten.

Om ryktet stämmer med nio AF-punkter så lutar det väl åt att sökaren blir ungefär den samma som i 30D. Lika liten och knappast ljusstarkare eller lämpligare för manuell fokusering. (sökarhuset ser inte så stort ut på bilderna)

Men om kameran är snabbare med större buffert och förbättrad autofokus så är ju det en klar förbättring. Om man sysslar med aktionbilder eller fågelfoto exempelvis.
 

fhe

Aktiv medlem
JanOlofHärnström skrev:
Om ryktet stämmer med nio AF-punkter så lutar det väl åt att sökaren blir ungefär den samma som i 30D. Lika liten och knappast ljusstarkare eller lämpligare för manuell fokusering. (sökarhuset ser inte så stort ut på bilderna)
Varför skulle antalet (synliga) AF-punkter ha något med sökarens storlek att göra menar du?
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
fhe skrev:
Varför skulle antalet (synliga) AF-punkter ha något med sökarens storlek att göra menar du?
Spekulation.
Större sökare medför nog större prisma etc. och det kräver mer utrymme vilket bilderna knappast skvallrar om.
Troligare är då att man förbättrar autofokusen med nya processorer.

Jag tycker att autofokusen på 20D funkar bra, men ökad snabbhet och följsamhet står på önskelistan.
 

fhe

Aktiv medlem
JanOlofHärnström skrev:
Spekulation.
Naturligtvis, det var mer att jag tyckte det lät som om du menade att de 9 AF-punkterna skulle vara en indikation på att sökaren inte förändras.

Förutsatt att inte läckorna av sökarbilden är fejkad så är det ju rätt solklart att det handlar om 9 AF-punkter (finns ingen större anledning att ändra det om man inte tänker införa en EOS1/3-matris och det är ju inte så sannolikt) + eventuellt några extra osynliga.
Huruvida sökarbilden blir större är rätt omöjligt att säga baserat på de bilder som finns men att spekulera om att man skulle försöka komma ikapp konkurrenterna på den punkt där man hela tiden får höra att man är sämre känns inte allt för långsökt.
 

fjalstal

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Eller hur?
Jag har dyslexi, och en massa annan skit. Jag bryr mig inte om konservativa stavningsfetischister. Jag satt och funderade på om inte det där ordet blev fel, men sket sen i det... ;D

Jag lyckades egentligen bara schabla till det med rättstavnings-programmet. Ibland tappar jag bort mig lite när det ska gå fort, men jag ser inte ett forum som detta som "felstavningskritiskt". När jag skriver i jobbet får det dock kollas via ett flertal korr-läsare. Den energin lägger jag knappast här för att några få ska bli nöjda och belåtna.

Jag ser f ö alla som klagar på folks sätt att skriva som potentiella Asperger-diagnoser. Specialintresserade kverulanter, liksom.

Och förresten, inte fan är man "hipp" vid min höga ålder (41). T ex "imho" är ett utmärkt sätt att visa sin sinnesstämning, och den som inte uppskattar sånt på ett webb-forum kanske bör hålla sig till irl-kontakter
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS