Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

fjalstal

Aktiv medlem
fhe skrev:
Huruvida sökarbilden blir större är rätt omöjligt att säga baserat på de bilder som finns men att spekulera om att man skulle försöka komma ikapp konkurrenterna på den punkt där man hela tiden får höra att man är sämre känns inte allt för långsökt.
Hur extra dyrt är det egentligen att tillverka en riktigt bra sökare? Att just det missas verkar trots allt lite skumt om det nu är små kostnader det rör sig om. Nu är jag väl ändå rätt nöjd med sökaren på 30D:n i brist på vana av annat. Jag har dock gjort misstaget att kika lite snabbt i en bekants 1DmkII:a och det är knappast "plånbokssunt". 30D:n funkar trots allt bra nog för mig, men jag har iofs perfekt syn.

:)

Fast är det egentligen så att sökaren på 30D är OK, men sämre än något som är riktigt bra? Jag har inte riktigt hängt med i det där om jag ska vara ärlig.
 

fhe

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Fast är det egentligen så att sökaren på 30D är OK, men sämre än något som är riktigt bra? Jag har inte riktigt hängt med i det där om jag ska vara ärlig.
Nu har jag förvisso ingen 30D men jag blir ändå rätt avundsjuk när jag får tillfälle att fota med t.ex D80.
 

HåGe

Aktiv medlem
Calle.

Jag ber om ursäkt. Visste inte att du är dyslektiker. Att jag högg, var för att jag tyckte du kastade sten ... när du hade egna språkliga ofullkomligheter i ditt inlägg. Jag har förstås förståelse för stavfel när de är tillkomna i farten.

Jag har svårare för alla dessa engelska bokstavsförkortningar. Eftersom jag faktiskt är betydligt äldre än du så får jag helt enkelt slå upp dessa begrepp och lär mig så småningom de flesta (har t ex ingen aning om vad "irl" betyder; så o-hipp är jag själv).

Vill också i all vänlighet fråga vilken sinnesstämning du tycker "IMHO" signalerar, och om inte mina svenska förslag i så fall duger?

Intressant med Asperger-diagnosen. Det slår mig att jag kanske har någon mild form. Ska ta det till mig.

Detta är förstås helt utanför ämnet (OT), förlåt!
 

PMD

Aktiv medlem
(Kort kommentar. Sen ska jag bara skriva i ämnet, jag lovar. :)

Förkortningar av den typ som har nämnts tycker jag passar i s.k. "instant messaging", dvs chatsystem och liknande. I forum som detta har man både tid och möjlighet att skriva ett korrekt språk. Det är inte bråttom att få iväg ett svar inom sekunder.
 

Damocles

Aktiv medlem
Alltså, sökaren har inget som helst att göra med autofokusen. Det enda sökaren och autofokusen har gemensamt är spegeln. Och att det är 9 valbara punkter säger egentligen inget om att kameran bara måste ha 9 punkter. 5D har ju 6st hjälppunkter för föjande AF även fast bara 9 är valbara. Och systemet i 5D är en vidareutveckling av det i 20D. Dock så är ju täckningsområdet mindre på 5D'n i förhållande till bildytan vilket är en nackdel. På de högre serierna har de ju gått ner från 45 valbara till att bara ha 19 valbara, även om alla punkterna finns kvar och används.

Sen om jag får gissa så tror jag nog kanske att de vill hålla skillnaden mellan 5D och 40D så att de kanske skippar hjälppunkterna. Större sökare vore ju inte dumt om de kunde fixa.
 

fjalstal

Aktiv medlem
HåGe skrev:
Jag ber om ursäkt. Visste inte att du är dyslektiker.
Du behöver absolut inte be om ursäkt. Själv ser jag mina problem som ett enda stort skämt, som dock oftast är rätt hanterbart. Jag tillhör inte heller de som ser absolut handikappanpassning i samhället som ett måste för alla små varianter av problem.

Jag tycker dock att just forum av den här mer teknikfokuserade typen ofta blir alldeles för känsliga för språkliga "variationer". Jag tycker inte heller svenskans status är särskilt viktig på det vis som många gärna eftersträvar. När tyskan var teknikspråket framför alla klagades det inte lika mycket som nu när engelskan är det.

Själv föredrar jag ofta engelska.

:)
 

fjalstal

Aktiv medlem
PMD skrev:
Förkortningar av den typ som har nämnts tycker jag passar i s.k. "instant messaging", dvs chatsystem och liknande. I forum som detta har man både tid och möjlighet att skriva ett korrekt språk. Det är inte bråttom att få iväg ett svar inom sekunder.
Håller inte med alls. Vad vet du om vilken tid och möjlighet jag har? ;)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har en 20D och visst kan det vara svårt att iblnad veta om man har bilden där man vill ha den.
Ibland blir det lite för mycket till vänster eller höger.
 

PMD

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Håller inte med alls. Vad vet du om vilken tid och möjlighet jag har? ;)
Om du inte har tid att svara just nu så kan du ju alltid vänta till i morgon och göra det då. Med lite planering så kan man alltid skaffa sig mer tid till saker.
 

fjalstal

Aktiv medlem
PMD skrev:
Om du inte har tid att svara just nu så kan du ju alltid vänta till i morgon och göra det då. Med lite planering så kan man alltid skaffa sig mer tid till saker.
Jag kör nog mer med att skaffa fler intressen till tiden, dock inte mer prylar. Lite skrivfel sänker inte världen, bara några få som jag (vis av erfarenheten...) inte ser som min främsta "vängrupp". Jag är inte konservativt lagd och låter gärna andra ha sin brister så länge jag förstår dom rent intellektuellt och praktiskt.

:)
 

mater

Aktiv medlem
Snellu skrev:
Får hoppas att bruset blir i stil med MkIII och AF vid bl 8 skulle ju också vara kul.
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad menas med "AF vid bl 8"?

/Mattias

PS. Följer tråden med spänning. Behöver uppgradera från min långsamma 300D.
 

StaffanW

Aktiv medlem
mater skrev:
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad menas med "AF vid bl 8"?
Finns inga dumma frågor.
Jo, om objektivet har bländare 8 som största bländaröppning (eller tex 70-200/4L IS + 2x telekonverter, som motsvarar 140-400/8) fungerar sällan Autofokusen (AF). Hos Canon klara bara 1D-serien av att fokusera med det lilla ljus som bländare 8 medför.
 

BugEyes

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Hur extra dyrt är det egentligen att tillverka en riktigt bra sökare? Att just det missas verkar trots allt lite skumt om det nu är små kostnader det rör sig om.
Ett problem är att sökarprismat blir större och konkurrerar om samma utrymme som den inbyggda blixten.

Ingen av kamerorna med stor sökare (1D..., 1Ds.., 5D) har inbyggd blixt.
 

mater

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Om objektivet har bländare 8 som största bländaröppning fungerar sällan Autofokusen (AF). Hos Canon klara bara 1D-serien av att fokusera med tex 70-200/4L IS + 2x telekonverter (blir då motsvarande bländare 8).

Aha.. Tackar för svaret. Det hade jag aldrig tänkt på. Som tur är så har jag "bara" 70-200/4L IS + 1.4x så jag har aldrig sett något problem.

/Mattias
 

StaffanW

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Ett problem är att sökarprismat blir större och konkurrerar om samma utrymme som den inbyggda blixten.

Ingen av kamerorna med stor sökare (1D..., 1Ds.., 5D) har inbyggd blixt.
Undrar om det verkligen är där haken ligger. Se dom gamla analoga systemkamerorna med inbyggd blixt. Där var det aldrig några problem att samsas om utrymmet.
 

PMD

Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Lite skrivfel sänker inte världen
Visst. De gör dock att färre människor läser vad du skriver. Om meningen med att skriva i ett forum är att andra ska läsa ens texter så lönar det sig att vara noggrann, men om man bara skriver för att det känns bra att se sina egna texter på webben så kan man ju strunta i det.

(Fast nu handlade det inte om skrivfel, utan om att skriva fullständiga meningar och ord istället för att använda IM-förkortningar.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS