Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Till skillnad mot trenden mot fler megapixel (som ger gigantiska filer) så finns det ju ingen baksida med bättre brusprestanda.
Om det handlar om en utveckling av teknologin med bättre s/n-värden i sig så håller jag med, men om det åstadkoms med brusreduceringsmetoder som skapar i mitt tycke articifiella och 'plastiska' bilder, då kan jag vara utan dem. Sådana bilder finns redan idag och jag skulle inte vara förvånad om vi får se dem i 5D MkII också.
 
Ojojoj, huuuur ska ni klara er med "bara" 3,9 bilder per sekund?! Då måste ni kanske trycka på knappen vid rätt tidpunkt, vilket mörker!

Mest patetiska klagomålet i världshistorien, grattis. Lär er fota istället för att filma. Eller köp en 1D istället. Det här är ju knappast en sportkamera. De verkar ha siktat precis rätt.

Nämns det något om vädertätning? Jag ser inget.

Tillägg: Tragiskt förresten att en "officiell" tråd ska behöva vara särskriven.

Haha vad yrar du om ? Högre bildhastighet är trevligt för många typ av fotografer. Tänk på ex. fågelfotografer eller en pressfotograf. Det är alltid bra att ha fler b/s. Det ger en självklart större chans att kunna få den bilden som blev helt perfekt, något som är mycket svårare och ibland nästintill omöjligt vid lägre bildhastigheter.
 
Jag tycker specen är imponerande. Kameran tycks dock behålla sin karraktär av studio-porträtt-bröllops kamera.

För mig som gärna fotar sport hade jag gärna bytt bort några pixlar mot 5 bps. Det hade ju varit trevlig om man kunnat välja sRAW och få högre framerate.

Jag har försökt läsa mig till hur filmningen fungerar men inte lyckats. Funkar AF? Går det att zooma, ändra bländare etc under pågående filmning?

Jag tycker möjligheten att filma är mycket välkommen på alla DSLR. Då slipper man släpa på två enheter.

Mvh
Anders
 
Jaha. Då har dom tagit fram ytterligare en kamera... När får vi se optik som matchar då?

//Peter

Ja, dom har ju lanserat en 24/1.4 L II, som man kan hoppas på...

Här är föresten två exempelbilder tagna med kameran:
http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos5dm2/doenloads/1_portrait.jpg
http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos5dm2/downloads/2_landscape.jpg

Lite trögt att öppna, då säkert många ska ladda ner.

Tycker inte det var så imponerande. Landskapsbilden var svår att bedömma i mitten, och rätt dålig i hörnen (beror säkert på objektivet).

Porträttbilden tyckte jag hade endel moiré, samtidigt som den inte var lika skarp i 100% läget som gamla 5D (visst, skiljer i upplösning kamerorna emellan, så det kan vara orättvist att titta i 100%, men lite oroväckande att det samtidigt är morié (som tyder på ett svagt A-filter) är bilden inte knivskarp (vilket tyder på ett kraftigare A-filter..).

Sen kan man naturligtvis inte bedömma en kamera bara med hjälp av två bilderl, men ändå..
 
Vilken Nikon kamera tänkte du på som var billigare och gav mer "prestanda"

Mvh

Omar

Tänkte på D3 vs. ersättare till 1D MK III där D3 med FF och 9bps., visserligen med 12 MP nog kanske bör anses "slå" Canon´s nuvarande modell om än ett något högre pris (diff på ca. 6000kr).

Nog finns det anledning för Canon att försöka matcha D3:an men även D700 med sina 8bps och FF. Om Canon sedan väljer att satsa på att ta (tillbaks ???) marknadsandelar där D700:an eller där D3:an är stark idag får väl framtiden utvisa.

Med en option på 6-8 bps och en hyfsat snabb AF hade ju 5D MKII klart matchat D700:an vad gäller hastighet/action. Å andra sidan tycke rjag det är bra att Canon ger "hög bildkvalité till ett överkomligt pris" som option för privatmarknaden vilke tman gör iom. 5D och 5D MK II.

Mvh!
// Niklas
 
Om det handlar om en utveckling av teknologin med bättre s/n-värden i sig så håller jag med, men om det åstadkoms med brusreduceringsmetoder som skapar i mitt tycke articifiella och 'plastiska' bilder, då kan jag vara utan dem. Sådana bilder finns redan idag och jag skulle inte vara förvånad om vi får se dem i 5D MkII också.

Min kommentar var generell, lågt brus på höga ISO måste vara av godo. Jag vet inte riktigt vilka kameror du tänker på där den utvecklingen skett.

Jag tänker på t ex Nikon D3, varför har den blivit så populär bland t ex proffesionella sportfotografer? Säkerligen är det de fantastiskt rena bilderna på höga ISO som lockat.

Om Canon kan gå samma väg är det välkommet.

mvh
Anders
 
Vädertätad

Jag hittar inget om detta,mer än att den har skyddstätningar vilket inte behöver betyda att den är vädertätad.

Någon som vet??

/Johnny
 
Jag tycker specen är imponerande. Kameran tycks dock behålla sin karraktär av studio-porträtt-bröllops kamera.

För mig som gärna fotar sport hade jag gärna bytt bort några pixlar mot 5 bps. Det hade ju varit trevlig om man kunnat välja sRAW och få högre framerate.

Jag har försökt läsa mig till hur filmningen fungerar men inte lyckats. Funkar AF? Går det att zooma, ändra bländare etc under pågående filmning?

Jag tycker möjligheten att filma är mycket välkommen på alla DSLR. Då slipper man släpa på två enheter.

Mvh
Anders

Enligt dpr ska kontrast-af fungera vid filmning...
 
Ja, då blev det officiellt. Canon 5DMKII är här.

Lite kort:
21 MP
3" LCD 920.000px
Live View
3.9 b/s (trodde nog det skulle vara mer)
ISO 50-25600
Filminspelning i 1080p (HD) i 30b/s


Och lite länkar:
http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp#specs
http://cweb.canon.jp/camera/eosd/index.html

Som vanligt ligger Nikon 3 år efter Canon med sin D700 skräp. Jag övervintar med D300 tills det finns en fullformatare hos nikon som är värd att köpa för oss som håller på med lanskap och natur. Snabb bildtahgning är mindre viktig än hög upplösning. DX formatet passar sport och djurfotograferna bättre. Snmmart att inte ha inbygg blixt då den krockar med speciallist optik. Folk som vill ha detta kan köpa en amatörkamera.
 
Senast ändrad:
Men varför har den inte inbyggd blixt? Där faller den likt fö..ant på målsnöret om man jämför med D700. Men för de som har Canon och önskar en fullförmatare för rimliga pengar är det ett kraftigt lyft. Äntligen en LCD skärm som duger att titta i, äntligen än vädertätad kamera som inte lägger av i duggregn m m .
Mvh
JB
 
Som vanligt ligger Nikon 3 år efter Canon med sin D700 skräp. Jag övervintar med D300 tills det finns en fullformatare hos nikon som är värd att köpa för oss som håller på med lanskap och natur. Snabb bildtahgning är mindre viktig än hög upplösning. DX formatet passar sport och djurfotograferna bättre.
Det här är ganska kul egentligen. Gå in på dpreview (och även i denna tråd, men till mindre skala) och man ser Canonister som är rejält missnöjda med Canon och vill byta till Nikon (även efter 5DmkII-lanseringen). Och i Nikon lägret verkar det finnas minst lika många likadana, men åt andra hållet.
 
Finns två trevliga Wallpapers att ladda ner från den japanska Canon-sidan. Nu ser det mycket trevligare ut på mitt jobb....
 

Bilagor

  • wallpaper.jpg
    wallpaper.jpg
    7.1 KB · Visningar: 2,213
Men varför har den inte inbyggd blixt? Där faller den likt fö..ant på målsnöret om man jämför med D700. Men för de som har Canon och önskar en fullförmatare för rimliga pengar är det ett kraftigt lyft. Äntligen en LCD skärm som duger att titta i, äntligen än vädertätad kamera som inte lägger av i duggregn m m .
Mvh
JB

Hej JB

Vart ser du att den är vädertätad?

Jag har inte hittat denna avgörande information ,då det gäller köp eller inte.


/Johnny
 
Hittade lite mer info om filmningen här:

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9316-9603

Att AF skall fungera är ju klart, en del övrigt är oklart.

Skoj i alla fall!

Mvh
Anders

De här kan ju göra filmningen användbar i reportagesituationer så man slipper klippa halvsuddiga bilder ur filmen:
"Like certain PowerShot cameras, the 5D Mark II can capture a still photo at any time while a video is being recorded; video recording to the same clip automatically resumes after the still frame is captured."

Två steg exponeringsvariation samt fungerande automatisk vitbalans verkar oxå finnas: "shutter speed will be set automatically (between 1/30 and 1/125" eller hur man nu ska tolka de...

citat från http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9316-9603

/Leif
 
Som vanligt efter en lansering är det intressant att läsa hur många personer närmast agerar som de var personligt påhoppade för att Canon inte levererar exakt det de själva tänkt sig.

Själv tycker jag det verkar vara en välavvägd kompromiss av Canon. Modigt att låta denna modella ha samma sensor men (enligt Canon) bättre bidprestanda (ISO etc) än toppmodellen. Och bra jobbat med video vilket kommer vara ett enormt säljargument oavsett vad vissa renläriga tror. Hade de dessutom stoppat in proffs-AF så hade det helt enkelt blivit för bra relativt 1Ds3. Och dessutom så slipper de nu spekulationer om att AF inte skulle funka som de helt säkert skulle fått dras med om de plockat in AF system från 1D3-serien.
 
ANNONS