Annons

Canon Speedlite 540EZ som slav

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Hej hittar inte min manual och funderar på hur man ställer in blixten så att den kan vara slav till min andra blixt samt till kamerans(20D) inbyggda. ngn som har en lten stund över och orka skriva hur jag ska göra.

Jörgen

EZ serien synkar inte med din 20D, dvs kameran kan inte kontrollera blixtljuset, för det behöver du en EX blixt. Vill du använda en EZ blixt får du köra blixten i manuell mode och mäta blixtljuset separat. Du kan ju experimentera med att dra ned ljusstyrkan på blixten och använda den som bakgrundsbelysning, men jag minns inte om det går att seriekoppla den eller om du behöver en slavtändare.

Du kan använda din 540 EZ i manuellt läga om du ansluter med pc-kabel från din kamera och skaffar en HAMA-blixtfot för sisådär 100 spänn. Samma fot som man anävnder för att ansluta studioblixtar till kameror utan pc-kontakt.

Jag har en 350D och en 540EZ. Ska det funka manuellt om jag skaffar en blixtfotsadapter till kameran (finns inget uttag) och en till blixten (på blixten finns ett uttag som jag inte vet vad det är)?
Funkar det manuellt om jag kopplar blixtkabel mellan adaptrarna?

ANNONS
Götaplatsens Foto