Annons

Canson Infinity Etching Rag - skrivarpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Easy Photo Print

Det var ju också en intressant upplevelse.

Samma SRGB-bild som printas med manuella inställningar i drivrutinen för att jag ska ha koll.
SRGB som färgrymd
Samma Epson Ultra Premium Presentation Matte - profil som givit bäst resultat hittills.
Inga övriga ändringar - default marginalfri (precis som jag använder i Photolab

1. Det som kommer ut är en bild som är nästan identisk i färger, kontrast och mättnad med den Adobe RGB-bild av samma motiv som jag printade med den profil som hittills givit bäst SRGB-resultat !!

2. Marginalerna i dessa bilder diffar men bara på höjden där ca 1 cm klipps både uppe och nere
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är heller inget fel på Photolabs färghantering

För att även utesluta att det är något knas med Photolab 4 så har jag testat hur samma motiv jag testat rakt igenom allt med alla profiler och jag jämförde med både Windows fotovisningsprogram och Capture One och det finns i princip ingen skillnad alls mellan dessa.

Att jag testar igenom saker jag upplever inte funkar för mig är förmodligen en yrkesskada efter 27 år som IT-utvecklare. Jag nöjer mig aldrig med vad någon tillverkare SÄGER eller REKOMMENDERAR om jag ser att det inte stämmer eller inte funkar som det ska. Om andra är OK med att göra det så är det helt OK för mig för det är ett val man gör men det är det alltså i grunden aldrig för mig.

Jag vet också att jag kan fixa detta själv med några timmars insats för jag har testat detta i andra sammanhang. Även om jag faktiskt inte bryr mig om det just idag, så har jag en konfiguration i min skrivardrivrutin som faktiskt parerar den diff jag sett om jag skriver ut i Adobe RGB efter att ha tagit fram bilden i SRGB. I den har jag skruvat ner främst rött och gult.

Jag skulle alltså kunna ställa Photolab i att utskriften ska styras av skrivaren ("Managed by printer" precis som när jag printar svart/vitt) och välja den profil jag tycker är bäst och SRGB som färgrymd och sedan bara öka på Cyan och Grönt, som är det som fattas främst i bilden nu samt öka på färgmättnaden + 10 kanske eftersom även denna profil kunde vara lite mer mättad än den är.


Skärmklipp_cyan.JPG

Vem vet, någon tråkig dag med uselt väder kanske jag labbar lite till och löser även detta.
Tack för hjälp och intresse allihop.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ibland så kan vägen vara målet.

Jag vet inte om det varit vägen som varit målet för mig direkt, kanske mer att det är vägen som alltid är intressantast vare sig man råkar nå målet eller ej. Man lär sig alltid saker varje gång man går till botten med saker som man kan ha nytta av vid andra tillfällen.

En sak jag undrar är om du eller "Alfin" har någon aning om varför man snubblar på "Mediasetting"-menyn och när man använder den manuella "Fine Art"-inmatningen istället för den vanliga inmatningsvägen? Om det nu är så att de val man gör i den styr färgmängden så undrar ju i alla fall jag över varför skrivaren inte flaggar med den om man skriver ut via det vanliga inmatningsfacket man använder för tunnare papper?

Jag tänkte bara testa den frågan när jag nu ändå har ett antal kunniga personer i tråden.


Sedan till den eller de ovan som undrar varför man testar en massa profiler och inte bara accepterar det man får från tillverkarna - som väl borde veta bäst eller hur?

Jag har gjort övningar som dessa tidigare ett par gånger med både papper och inte minst med RAW-konverterar som jag försökt förstå när mina resultat inte lämnat mig någon ro. Sådana tester och jämförelser är ju knappast något vare sig jag eller särskilt många andra hade ägnat oss åt om vi inte upplevt att vi fått våra "jämviktslägen" rubbade allvarligt. Skrivarstrul är inget jag unnar någon vare sig det gäller problem som dessa eller när det gäller skrivare som fått problem med stopp i färgkanaler (oftast svart då) eller skrivhuvuden.

För min del föredrar jag den senare typen av problem alla dagar i veckan, för de är väldigt konkreta. Färgdiffar mellan skärm och utskrifter är något helt annat och betydligt mycket mer subtilt och analogt och därför mycket svårare att hantera, om man inte som de flesta (förmodar jag) som bara bestämmer sig för att bara skita i dem. Mitt problem är väl bara att jag nog inte är som de flesta där och bara skiter i det och går vidare - åtminstone inte innan jag gjort ett försök (eller fem) :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Min absolut sista och mest avslöjande jämförelse

När jag läst vad en del skrivit så är det nästan jag fått intrycket att ni trott att jag fått något spöke på hjärnan och att alla mina printar med Canson-pappret ju sett ut att vara ungefär i samma ljusblå pastelliga färgskala och verkat bekräfta detta.

Nåväl, det slumpar sig faktiskt så att jag råkar ha just samma Zanzibari Door i en annan inramad oglasad SRGB-utskrift på min vägg hemma. Den är utskriven på Scandinavians Satin 300grams papper med EPSON Semigloss -profil och den har en klart annorlunda ton som är mer turkos än samtliga mina tester med Canson-pappret.

Till vänster:
ser ni Canson-pappret utskrivet med Canon-profilen för Infinity Edition Etching Rag.

I mitten: ser ni Scandinavian Satin utskriven med EPSON Semigloss

Till höger: den enligt mig bästa Etching Rag-utskriften i SRGB med EPSON Ultra Premium Presentation Matte

Sista jämförelsen_4K_.jpg

Är det fortfarande så att det finns folk i mötet som tycker utskrifter med Cansons profil är det bästa alternativet? Bilden i mitten ligger så nära bilden på min SRGB-skärm att det inte stör mig och då är det nära. Den är i princip WYSIWYG i förhållande till skärmen. Som alla här säkert vet så är det ju två helt skilda saker med en bakbelyst LED-skärm och en reflekterande pappersyta som man kollar med dagsljuslampa men med hänsyn taget till det, så är jag nöjd med synken med den bilden. Det var så jag förväntade mig att Canson-pappret med Canson-profilen skulle ha sett ut. Förstår ni min besvikelse och varför jag startade denna diskussion?

Som ni ser är Canson-bilden betydligt mer obestämbar i färgen och mer gul/ockra än allt annat jag skrivit ut i denna jämförelse. Om jag belyser den med dagsljuslampa så är den mer pastelligt mesig än de andra. Den har en lite sjaskig och tråkig ton och saknar den lyster de båda andra bilderna har. Jag tycker faktiskt inte Canson har gjort ett bra jobb alls med profilen och vid närmare eftertanke tycker jag den är dålig då den inte alls gör pappret rättvisa.

Det finns kommentarer ovan som oroat sig för att jag skulle tappat kontrollen när jag testat en massa profiler men faktum är att jag betett mig ungefär som när nationalekonomer analyserar olika ekonomisk variablers inflytande på ekonomin. De pratar om "Pareto-optimum" efter Wilfred Pareto och den tekniken går ut på att man simulerar en variabel i taget "allt annat lika" och det är precis det jag gjort med ett enda undantag och det var när jag använde en bild i Adobe RGB istället för SRGB. Den tekniken tror jag alla som läser Nationalekonomi på Universiteten får lära sig.
 
Senast ändrad:

BrorT

Aktiv medlem
Jag väljer både papperstyp och färgprofil.
Vilken papperstyp är Canson IER?
..eller är det ngt jag verkligen inte fattar?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag väljer både papperstyp och färgprofil.
Vilken papperstyp är Canson IER?
..eller är det ngt jag verkligen inte fattar?
Om du menar den "Media Setting" som Canson rekommenderar i sin tabell för exv. EPSON SC-P600 -skrivaren så ska du välja "Velvet Fine Art" i menyn på displayen när skrivaren är ställd för rak matning eller i Fine Art-läget som en del kallar det också. Denna meny visas automatiskt när man rent mekaniskt ställer skrivaren i detta matningsläge men inte annars vad jag vet.

Observera att det även finns en EPSON-profil som heter "Velvet Fine Art". Jag har testat den också. Jag föredrar resultaten även för den framför Cansons profil för Etching Rag. Velvet -profilen ger en lite blekare och mer ljusblå bild än Cansons mer turkosa och Velvet-bilden har mer betonad kontrast, vilket passar motivet bättre än Cansons som känns mer platt men ingen av dessa profiler matchar min skärm särskilt väl. Av alla profiler jag testat med detta motiv tycker jag Velvet var näst bäst generellt men jag kommer inte använda den normalt.

Ultra Premium Presentation Matte är den som synkat bäst med min skärm och i övrigt givit bäst resultat men väljer man den vill den att man ska använda den vänliga matningen, förmodligen för att motsvarande papper är tunnare än Etching Rag, så det får man inte bry sig om. Men jag tror du bör bilda dig din egen uppfattning efter dina egna testskott. Vi tycker ju ofta så olika och har definitivt lite olika ögon. Det upptäckte jag verkligen efter mina starroperationer för tre år sedan. Innan dessa hade min syn mycket sämre ljusstyrka och i jämförelse mot nu hade jag även ett mycket gulare seende än nu. Så inte ens jag själv är ju konstant och det är en liten besvärande erfarenhet som gjort att jag gjort om en del efterbehandling de senaste åren men det beror öven på att mitt Photolab 4 ger en klart bättre bildkvalitet än det jag en gång fick ut ur Lightroom 6.x. möjligen har skärmprofileringen ändrat sig lite också mellan Spyder 4 och Spyder X Elite. Spyder X är lite mer sofistikerad i en del avseenden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Canson Etching Rag med Epson SC-P900 (A2 skrivare)

Jag lyfte tidigare de problem jag hade med att få färgerna schysta i synk mellan skärm och skrivare med Canson Etching Rag-papper och den profil Cansom då hade tagit fram för min dåvarande skrivare Epsons SC-P600.


Sista jämförelsen_4K_.jpg

Till vänster: ser ni Canson-pappret utskrivet med Cansons egen profil för Infinity Edition Etching Rag. Skrivaren har inget val för Cansons papper men Canson rekommenderar att man använder inställningen för Epsons Velvet Fine Art-papper

I mitten: ser ni Scandinavian Satin utskriven med EPSON Semigloss

Till höger: den enligt mig bästa Etching Rag-utskriften i SRGB med EPSON Ultra Premium Presentation Matte


Nu har jag bytt skrivare till SC-P900 och det är stor skillnad

Som ni förstår så både svor jag och slet jag mitt hår en hel del över resultaten i bilden ovan. Skillnaderna var väldigt store mellan mina testskott och jag var inte alls nöjd med Cansons profil.

Canson har dock gjort en helt ny skrivarprofil till P900 för sitt Etching Rag-papper och nu ser det mycket mycket bättre ut. Jag har haft skrivaren några månader nu och skrivit ut en del A2-or främst och kan säga att jag är väldigt nöjd och glad åt resultaten. P900 och det pappret är en jättefin kombo.

Den slutsatsen har jag kommit fram till efter att ha skrivit ut från både från Capture One 23 och DXO Photolab 6.1.1 efter att även kalibrerat min Benq-skärm ordentligt med Datacolor Spyder X Elite. Nu har jag bra synk mellan skärm och utskrifter även med detta papper och tillverkarens egen profil.

Är det fler som har P900 som också använder Etching Rag och Cansons nya profil för det pappret? Har ni liknande erfarenheter tro?
 
ANNONS