Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactDrive PD70X 20GB

Produkter
(logga in för att koppla)
AngelKiller skrev:
har ingen annan som har en 2,5 tums hårddisk att prova med..
Skickar tillbaka den och får en fungerande istället
Visst kan du alltid skicka tillbaka (till Australien?) enheten. Undrar bara vilket kort du använder. Det verkar ju fungera med ett annat kort (Xd). Finns det möjlighet att låna ett annat CF kort från någon?

En annan hårddisk kan du ju låna från vem som helst som äger en bärbar dator. Har du ingen i din bekantskapskrets?

Jag skulle inte vilja hålla på med returhanteringen om det går att undvika.

Magnus Wahlgren skrev:
UTDRAGEN! :DD

Sublimt!
:) Jag försökte verkligen att hitta det rätta ordet. Kul att det inte var förgäves. ;-)

timofej skrev:
Visst kan du alltid skicka tillbaka (till Australien?) enheten.
Förstår inte varför jag skulle skicka den till australien, då jag köpt den av en återförsäljare i sverige.. jag skickar den ju givetvis dit...

Undrar bara vilket kort du använder. Det verkar ju fungera med ett annat kort (Xd). Finns det möjlighet att låna ett annat CF kort från någon?
Jag har ett SanDisk Compact Flash Ultra II 518Mb,
Det är inget fel på mitt minneskort och den fungerar med xd för att nr1 korten är mindre och tar då mindre plats,
Alltså om hårddisken är fysiskt trasig på något ställe (kan troligen gått sönder under transport till mitt utlämningsställe)...
Har ingen i min bekantskaps krets som tar kort,
(bor på landet så dom åker bara volvo och dricker öl, nej då...) men som sagt kan med mycket stor säkerhet säga att problemet inte liffer där...)

En annan hårddisk kan du ju låna från vem som helst som äger en bärbar dator. Har du ingen i din bekantskapskrets?
Bekantskapskrets har jag givetvis men dock ingen som har bärbar datorn, om det nu finns någon så är dom nog inte så imponerade av om jag skulle skruva ur den ur deras,
Kan iof ta ur den ur compactdriven och prova i min dator men funderar då på om ev garanti osv inte gäller längre...

Jag skulle inte vilja hålla på med returhanteringen om det går att undvika.

Nej det är sant men har man något val?
jag menar företaget jag köpte driven av måste ju fixa det på ett smidigt sätt, jag har ivilket fall ingen gäldje av en trasig drive...

AngelKiller skrev:
Förstår inte varför jag skulle skicka den till australien, då jag köpt den av en återförsäljare i sverige.. jag skickar den ju givetvis dit...
Det är rätt många som köpt sina PD70x i Australien efter mycket snack om det här på FS. Därför antog jag att du också gjorde det.

Om du köpt driven i Sverige underlättar det naturligtvis returen. Tycker också att även dina fraktkostnader borde ersättas av försäljningsstället. Dock om felet ligger i kortet (alt. i havandet) kan du bli skyldig till alla hanteringskostnaderna. Därför föreslog jag att du testade alla möjliga felorsaker.

AngelKiller skrev:
Bekantskapskrets har jag givetvis men dock ingen som har bärbar datorn...
Haha! :) Ja, jag uttryckte mig lite klantigt här.:)

AngelKiller skrev:
... jag menar företaget jag köpte driven av måste ju fixa det på ett smidigt sätt...
Absolut! Ingen tvekan om det!

Lycka till!

Ok det visste jag inget om...
Men iom att xd kortet funkar ialf 3mb på hårddisken och det tar runt 5minuter att föra över dom filerna,
så har jag konstaterat att hårddisken har fysiska skador, och iom att posten har levererat den kanske någon ex tapat den i govlet eller liknande...

Det hela grundar jag på att jag har haft
1hårddisk förut på min stationära som gått sönder och ett typiskt tecken är just om dom går väldigt sakta,
och då när jag kopplar in den i datorn kan hårddisken inte kolla storleken på disken för att hela mekaniken går så sakta, och därför hänger sig windows...

Ja om du fått paketet levererat med posten så skall du nog inte ens fundera på om någon tappat paketet....du skall hellre fundera på hur många ggr. dom "kastat" paketet i golvet på nån lastbil eller en container eller likn. Det är det företag som jag litar minst på när det gäller hantering av dyra och ömtåliga saker.

Utan tvekan så har dom sumpat din HD.
/Jonas

Skulle tro att det är så jag också...
Satt inte någon hanteras varsamt lapp på heller tycker det borde gjort det

Rätt filsystem i PD70X

Om PD70X enheten har anslutits till en datorn med Win XP som operativsystem och man valt att formatera disken i utforskaren så blir hårdisken automatiskt formaterad i filsystem NTSF. Det gör i sin tur att
1/ Eneheten kan fortafrande anslutas till datorn och filöverföring till från hårdisken fungerar som den ska.
2/ Kort kan läsas från och skrivas till i kortfacket på PD70X när den är ansluten till dator.
3/ Men kort kan inte kopiera till den interna hårddisken då hårddisken måste vara formaterad i FAT32 för att den ska kunna arbeta internt med själva PD70X eneheten.

Simon, koppla in enheten till din datorn och kontrollera vilket filsystem du har på hårddisken i din PD70X enhet. Om det är NTFS så formatera om den till FAT32 så bör allt fungera friktionsfritt igen.

Zebra Media

Re: Rätt filsystem i PD70X

ZebraMedia skrev:
Om PD70X enheten har anslutits till en datorn med Win XP som operativsystem och man valt att formatera disken i utforskaren så blir hårdisken automatiskt formaterad i filsystem NTSF. Det gör i sin tur att
1/ Eneheten kan fortafrande anslutas till datorn och filöverföring till från hårdisken fungerar som den ska.
2/ Kort kan läsas från och skrivas till i kortfacket på PD70X när den är ansluten till dator.
3/ Men kort kan inte kopiera till den interna hårddisken då hårddisken måste vara formaterad i FAT32 för att den ska kunna arbeta internt med själva PD70X eneheten.

Simon, koppla in enheten till din datorn och kontrollera vilket filsystem du har på hårddisken i din PD70X enhet. Om det är NTFS så formatera om den till FAT32 så bör allt fungera friktionsfritt igen.

Zebra Media

Jag har windows xp ja...
jag kan se enheten i windows om jag ansluter den
men den hänger sig när jag går in i mapparna...
den är också formaterad i FAT32,
jag har inte formaterat den i utforskaren förut.
satt i mitt Sandisk Compact Flash Ultra II 518mb kort nu med några bilder på...
först räknar enheten upp mb på minneskort sen på hårddisken (tar ca 30sec att räkna hd utrymme)
sen slocknar den efter runt 1-2minuter ingen kopiering har skett...

dom enda korten jag fått in va dom gamla xd korten på 3mb och dom gick inte att varken kopiera eller röra överhuvudtaget i utforskaren då hängde windows sig pga att det tar för lång tid att läsa filerna...

Om det är NTFS så formatera om den till FAT32 så bör allt fungera friktionsfritt igen.

Problemet är just att den inte fungerat alls...

Re: Re: Rätt filsystem i PD70X

AngelKiller skrev:
satt i mitt Sandisk Compact Flash Ultra II 518mb kort nu med några bilder på...
först räknar enheten upp mb på minneskort sen på hårddisken (tar ca 30sec att räkna hd utrymme)
sen slocknar den efter runt 1-2minuter ingen kopiering har skett...

Du vet väl att du ska trycka på hjulet en gång innan enheten slocknar för att kopiera filerna?

P.S. Jag trodde att du redan skickat driven iväg.

Re: Re: Re: Rätt filsystem i PD70X

timofej skrev:
Du vet väl att du ska trycka på hjulet en gång innan enheten slocknar för att kopiera filerna?

P.S. Jag trodde att du redan skickat driven iväg.

Stämmer som du säger, med mitt xd kort kom kopierings ikonen fram automatiskt med med CF kortet får man lov att trycka neråt då funkar det att kopiera men det går fruktansvärt sakta...
55mb (25filer) på 08 minuter och 24 sekunder låter inte normalt ialf...
och då är det fortfarande fler filer som kopieras...
72mb (31filer) nu ca 17minuter senare...

måste ju vara något som är tokigt...
jag menar den kan ju inte vara snabbast på marknade om typ 518mb ska ta ca 2timmar i denna hastighet...

att gå in i mapparna på disken fungerar bra men går ej att högerklicka på någon bild fil då hänger sig utforskaren (hela explorer)...

Tänkte följa ditt gamla råd och testa alla möjligheter först...

Hejsan!
Måste bara meddela att jag skickade in min CompactDrive Till Zebramedia och har nu fått tillbaka den, men då med en ny och större (förr 20Gb nu 40Gb)
som kompensation så nu fungerar den klockrent...
Over and out

AngelKiller skrev:
Hejsan!
Måste bara meddela att jag skickade in min CompactDrive Till Zebramedia och har nu fått tillbaka den, men då med en ny och större (förr 20Gb nu 40Gb)
som kompensation så nu fungerar den klockrent...
Over and out
Schysst av dem! Verkligen bra hanterat! Grattis!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto