Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Crop Tool

Produkter
(logga in för att koppla)
fjalstal skrev:
...eller så håller du nere shift eller shift-alt medan du drar i beskärningsverktygets handtag/fyrkanter.
Javisst, fast frågan gällde "bevara bildens proportioner".
Om man håller shift nere när man drar i ett hörn så behåller man den proportion som utsnittet har just då. Om inget utsnitt ännu är utvalt så får man en kvadrat, inte bildens proportioner.

Lasse H skrev:
Jösses, att det finns så mycket att kunna och veta bara om beskärningsverktyget...
Mycket användbart, för den som vill jobba snabbt. är att ställa in färdiga storlekar för verktyget.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    5.9 KB · Visningar: 125
müsli skrev:
Javisst, fast frågan gällde "bevara bildens...behåller man den proportion som utsnittet har just då. Om inget utsnitt ännu är utvalt så får man en kvadrat, inte bildens proportioner.
Rita upp en beskärningsram runt hela bilden först är tricket...

Estethia skrev:
låter krångligt men är mycket snabbare om man inte vill köra i fullskärmsläge hela tiden.

Men det är ju en av anledningarna till att jag kör Cs.

Nämligen den att det är så smidigt att köra fullskärmsläge hela tiden.

I Cs är ju inte bilden låst att vara centrerad på arbetsytan hela tiden i fullskärmsläge (vilket jag har för mig var fallet med tidigare versioner).

Mycket större frihet i Cs när man kan flytta runt bilden hur som helst på skärmen i fullskärmsläge.

Zepofan skrev:
Lite OT:

Nåt intressant fotojobb?
Inget märkvärdigt.
Jag skall porträttera en longboardåkare som heter Anna.

Det skall troligen bli en artikel (i tidning) av det, hur jag går tillväga, val av utrustning, ljussättning (utomhus med blixt) samt efterarbetet.

Ungefär i stil som nedan (som är en testbild av en ny kamera samt ett nytt funktionsmakro...)

Bilagor

• anna.jpg
    anna.jpg
    19.3 KB · Visningar: 77
ANNONS
Götaplatsens Foto