JazzBass
Aktiv medlem
Hur funkar denna linje som skall böjas egentligen? Finns det ngt lättbegripligt på svenska om vad som händer vid upp/neddrag längs linjen eller måste man vara mattegeni för att förstå? :/
Enda tipset jag kan ge är att dra i strecket som går från nedre vänstra hörnet till det övre högra, och se hur bilden påverkas av det. Prova också flytta runt ändpunkterna i horisontellt och vertikalt led. Sen kan du välja någon av de enskilda färgkanalerna (rött, grönt och blått) och göra samma sak. Med tiden tror jag att du kommer att få ut mer av såna här experiment än du skulle få med en teoretisk förklaring på hur det funkar. Jag hade problem med kurvorna i början för jag tyckte det var ett svårt verktyg (vilket det visserligen är p.g.a. att det är ett så kraftfullt verktyg), men med tiden började det gå bättre. Nån expert är jag verkligen inte ännu, men jag tycker mig i alla fall nu ha lärt mig ganska väl hur det funkar bara genom att testa mig fram.
(PS. Jag använder Gimp, vet inte hur verkyget ser ut i Photoshop men jag tror principerna i alla fall är helt de samma).