Annons

Curves i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur funkar denna linje som skall böjas egentligen? Finns det ngt lättbegripligt på svenska om vad som händer vid upp/neddrag längs linjen eller måste man vara mattegeni för att förstå? :/

Enda tipset jag kan ge är att dra i strecket som går från nedre vänstra hörnet till det övre högra, och se hur bilden påverkas av det. Prova också flytta runt ändpunkterna i horisontellt och vertikalt led. Sen kan du välja någon av de enskilda färgkanalerna (rött, grönt och blått) och göra samma sak. Med tiden tror jag att du kommer att få ut mer av såna här experiment än du skulle få med en teoretisk förklaring på hur det funkar. Jag hade problem med kurvorna i början för jag tyckte det var ett svårt verktyg (vilket det visserligen är p.g.a. att det är ett så kraftfullt verktyg), men med tiden började det gå bättre. Nån expert är jag verkligen inte ännu, men jag tycker mig i alla fall nu ha lärt mig ganska väl hur det funkar bara genom att testa mig fram.

(PS. Jag använder Gimp, vet inte hur verkyget ser ut i Photoshop men jag tror principerna i alla fall är helt de samma).

Hej o åter tack men förstod inte riktigt här. Photoshop 5, 6 7 såg jag. Har själv cs2. Var skall jag börja? Med att ställa om bilden till 8-bitar? Hur avgör jag om färgerna har rätt valör? Jaja går det ej att föklara så är det nog jag som inte har tillräcklig förkunskap?!

Varför skulle du konvertera till 8 bitar? Krävs inte att du är i 8 bitars läge för att du ska kunna lägga på ett justeringslager. I CS2 brukar jag börja med att hitta svart- och vitpunkt med hjälp av Nivåer. När jag väl har hittat dessa punkter avbryter jag Nivåer och går över till Kurvor.

Rätt valörer är något som är enklare om du har en bra skärm, så klart. Då är det bara att titta på skärmen och se när det ser »snyggt« ut. Men det kan ju vara bra att ha vissa referensfärger. Är det en grå yta ska ju R=G=B, ska du ha en bra hudton och ligger i Adobe RGB brukar Rött ligga cirka 30 enheter över Grönt som brukar ligga 25-30 enheter över blått.

Stefan

Enda tipset jag kan ge är att dra i strecket som går från nedre vänstra hörnet till det övre högra, och se hur bilden påverkas av det. Prova också flytta runt ändpunkterna i horisontellt och vertikalt led. Sen kan du välja någon av de enskilda färgkanalerna (rött, grönt och blått) och göra samma sak. Med tiden tror jag att du kommer att få ut mer av såna här experiment än du skulle få med en teoretisk förklaring på hur det funkar. Jag hade problem med kurvorna i början för jag tyckte det var ett svårt verktyg (vilket det visserligen är p.g.a. att det är ett så kraftfullt verktyg), men med tiden började det gå bättre. Nån expert är jag verkligen inte ännu, men jag tycker mig i alla fall nu ha lärt mig ganska väl hur det funkar bara genom att testa mig fram.

(PS. Jag använder Gimp, vet inte hur verkyget ser ut i Photoshop men jag tror principerna i alla fall är helt de samma).

Vitsen med Kurvor är ju att du inte behöver göra linjära ändringar, det vill säga du kan göra en ändring som påverkar t ex mörkgrå partier och samtidigt inte påverkar de svarta och ljusgrå-vita delarna av bilden. Så om du bara drar i ytterpunkterna så skulle du lika gärna använda Nivåer. Nivåer är Photoshops cykel med stödhjul, Kurvor är Photoshops racercykel.

Stefan

Fullständigt frivilligt att göra det. Att jag ber om din mailadress är för att jag med jämna mellanrum byter ut info och då meddelar alla som anmält sig till listan. Dessutom blir det en begränsning i trafik och nu när vi ska börja lägga upp videosnuttar så är det rätt viktigt. Vi erbjuder materialet gratis och om du då inte vill ta del av det så behöver du ju inte göra det.

Att kalla oss helt obskyra och helt obekanta är kanske lite märkligt. Vi arbetar trots allt med en hel del rätt kända fotografer som Gunnar Smoliansky, Anders Petersen, Lennart Nilsson, JH Engström med flera.

Stefan

Vitsen med Kurvor är ju att du inte behöver göra linjära ändringar, det vill säga du kan göra en ändring som påverkar t ex mörkgrå partier och samtidigt inte påverkar de svarta och ljusgrå-vita delarna av bilden. Så om du bara drar i ytterpunkterna så skulle du lika gärna använda Nivåer. Nivåer är Photoshops cykel med stödhjul, Kurvor är Photoshops racercykel.

Stefan

Precis, det var det jag menade men jag kanske uttryckte mig något otydligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto