Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Curves i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Hur funkar denna linje som skall böjas egentligen? Finns det ngt lättbegripligt på svenska om vad som händer vid upp/neddrag längs linjen eller måste man vara mattegeni för att förstå? :/

Hur funkar denna linje som skall böjas egentligen? Finns det ngt lättbegripligt på svenska om vad som händer vid upp/neddrag längs linjen eller måste man vara mattegeni för att förstå? :/

På min sida http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ hittar du ett kompendium som heter Kurvor CS4. Eftersom kurvorna fungerar på samma sätt i CS5 gäller fortfarande detta kompendium för den nya versionen av programmet.

Hej och tack så hemskt mkt för hjälpen. :) Har CS2 o skall se om jag kan få det att fungera o förstå lite bättre!

Hej och tack så hemskt mkt för hjälpen. :) Har CS2 o skall se om jag kan få det att fungera o förstå lite bättre!

Nej, då är det kompendiet inte så bra. Då är det bättre att du tar hem »Digitalt arbetsflöde«. Den är gjord för äldre versioner av Photoshop.

Stefan

Klickar jag på länken får jag någon obskyr login/registrera dig-sida som känns helt obekant och därmed ointressant. Meningslöst med tanke på hur mycket bra info som finns på nätet direkt utan trams.

Här är två bra träffar google ger direkt:
http://ptgmedia.pearsoncmg.com/images/irf_guide_photoshop_arguelles/elementLinks/CurvesBasics1.mov
Behandlar basics i en video på några minuter. Essensen finns där.

Eller här i site-form, luminous-landscape är erkänt duktiga på det mesta dom gör, här beskrivs den fundamentala S-kurvan är grunden i att börja med curves och förstå hur det funkar kontra "Levels/Nivåer":
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/command_primer.shtml

Sveriges bästa Photoshoppare finns på Moderskeppet (.se). Där kan du också hitta (gratis/inloggningsfria) tutorials på svenska (både video och att läsa):
http://www.moderskeppet.se/

Lycka till.

Senast ändrad:
Sveriges bästa Photoshoppare finns på Moderskeppet (.se). Där kan du också hitta (gratis/inloggningsfria) tutorials på svenska (både video och att läsa):
http://www.moderskeppet.se/

Lycka till.

Fråga Mattias på Moderskeppet om detta :)

Luminous Landscapes tutorial är för versioner av Photoshop före CS3. Det hände en hel del mellan CS2 och CS3. Sedan ändrade Adobe igen CS4, medan CS5 är oförändrad.

Stefan

Varför länkar du till en "registrera dig" site då? Det finns massor av bra info utan. Är din bättre?

Har ingen aning om vad Mattias eller Anders anser om dig, men tillgänglighet har du inte satt iförsta rummet.

Vill man förstå varför Curves dök upp när Levels funnits länge så är nog S-kurvan en bra start. Eller?

Varför länkar du till en "registrera dig" site då? Det finns massor av bra info utan. Är din bättre?

Har ingen aning om vad Mattias eller Anders anser om dig, men tillgänglighet har du inte satt iförsta rummet.

Jag lägger upp en hel del info på denna sida och det jag begär av dig är att du ska registrera dig. Ser till att jag håller nere onödig trafik och jag gör ett utskick en gång i halvåret till de som har varit intresserade nog att registrera sig.

Om min kompendier är bättre än all annan info på nätet vet jag inte. Men två av de länkar som du la upp var ju till gamla versioner som inte längre beskriver hur man använder kurvor idag.

Vill man förstå varför Curves dök upp när Levels funnits länge så är nog S-kurvan en bra start. Eller?

Kurvor har funnits sedan Photoshop version 1. S-kurvan är ett mycket reducerat exempel på hur man använder kurvor. Man använder kurvor för att sätta svart- och vitpunkt, korrigera kontrast i bilden och göra färgkorrigeringar. Om du använder Kurvor som Kloskowski beskriver den använder du kanske 5 % av de funktioner och korrigeringsmöjligheter som finns i detta verktyg. Men det var en bra introduktion till vad Kurvor gör, men innehöll ju inget om hur du ska använda den.

Stefan

Fine. :)

Men du vet antagligen vad jag talar om (?). Och dessutom har frågeställaren CS2 visade det sig. Dina kompendier är kanske makalösa, tyvärr lever jag i ovisshet därvidlag. Jag förespråkar öppna siter där ingen avslöjar sina passwords för okänt folk med de risker för missbruk det kan medföra och det gäller även här. Här finns synnerligen välrenommerade Cambridge-in-Colour om kurvor (1) dessutom en jämförelse mellan Curves och Levels som verkar läsvärd (2)

1. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/photoshop-curves.htm

2. http://www.kiki.org/vfx/levels_curves/

Men du vet antagligen vad jag talar om (?). Och dessutom har frågeställaren CS2 visade det sig. Dina kompendier är kanske makalösa, tyvärr lever jag i ovisshet därvidlag. Jag förespråkar öppna siter där ingen avslöjar sina passwords för okänt folk med de risker för missbruk det kan medföra och det gäller även här. Här finns synnerligen välrenommerade Cambridge-in-Colour om kurvor (1) dessutom en jämförelse mellan Curves och Levels som verkar läsvärd (2)

Men djävlar vilken paranoia du lever i. Välkommen till verkligheten. Kusligt med människor som dig som tror att hjälpsamma FS medlemmar är ute efter deras lösenord eller annat.

Här är det en person som lagt ner tid på dessa saker och du sitter och menar att "herregud, jag kommer att gå ner i vikt eller dö om jag registrerar mig".

1: Släpp din paranoia
2: Välkommen till det verkliga livet.
3: Registrerade du inte dig på FS med lösenord? Eller lyckades du hoppa över det?

Romeon. Välkommen till verkligheten du också. Den kommer snart även till dig om du inte sett det ännu om du är ny på nätet (eller bara naiv) och lägger ut allt på alla ställen. Jag har skickat fem länkar med relevant info, har du ens sett det? Vem är du, var ligger din hjälpsamhet? Har du reggat dig på några siter det senaste kvartalet, har du unika pswd på alla ställen? I så fall är du ovanlig. Är du ny på nätet kan jag förstå ditt inlägg, annars tycker jag du ska fundera lite. Om du kan.

Avslöja sina password för mig? Du kan hitta på vad du vill där, och som den medvetne surfare du antagligen är, vet du säkert att man inte ska använda lösenordet till ditt bankkonto när du registrerar dig på en webbplats som Fotosidan eller min sida.

Alla länkar du har kommit med har jag nu tittat på, med undantag av Moderskeppet. Samtliga beskriver hur kurvor fungerar, men inte hur man använder kurvor för att justera en bilds utseende i praktiken. Men om du inte vill regga dig, så står dig fritt.

Stefan

Ja du. Eller ja Ni egentligen. Har ingen aning om hur många reggade du Stefan har på din site. Men du ber om både pswd och email. Har dina regs tex hotmail eller gmailkonton (el föralldel comhem) så kan jag garantera att du kan kapa minst var tiondes mailkonto om du skulle vilja det, och du kan därmed också sannolikt kapa deras facebook, linkedin osv. Med extremt enkla medel kommer du också hitta ett antal paypalkonton. I det läget har du deras kreditkortsnummer ex.vis. Kreditkortsnummer säljs hela tiden på MIRC, dygnet runt. Det finns gott om folk som är ännu naivare än Romeon som postade nyss. Ett möjligen fånigt exempel vad du nu kan göra är att om någon spelar world of warcraft så kan du ta över gubben dom spelar med och sälja på ebay för allt ifrån 30 till 300 dollar, beroende hur mycket han jobbat.

Jag tror INTE att DU Stefan ägnar dig åt sådant, det är inte poängen. MIN poäng däremot borde framgå.

Och fine, man kan kalla det paranoia om man är oförmögen att förstå hur folk numer reggar sig på forum, tjänster osv och vad som händer med dessa dagligen. Det är inte lika kul när något av ens konton blir kapade.

Banken är ofta vid sidan av. Kräver RSA-kryptering med fysisk dosa. Av goda skäl.

Fortsätt som ni vill, det kan funka i flera år. Har ni tur resulterar det bara i lite irritation och lite förlorad data. De som använder ett helt unikt pswd och skapar en ny mailadress för ett kompendie är ovanliga och MYCKET intresserade av kompendiet. Dom är garanterat en minoritet. Du kan ju kolla för "kul" hur många mailkonton du kommer in på? Jag tror du kan kapa många konton. Fast det förstår jag att du inte vill och att det inte heller är syftet.

Detta är nu helt OT. Men trots att det är 2010 är det många som ännu inte förstått vad som händer på nätet alla dagar i veckan, dygnet runt. Därför har jag gett ett par länkar med bra (tycker jag) info om kurvor - inte för att jag tror att Stefan är en nätbrottsling, men för att bra info finns ungefär överallt utan att sprida sina creds härochdär. Stefans site är säkert helt safe. Så gå dit om nätets övriga överflöd känns trångt.

Väldigt väldigt oftopic, hur säljer man någonting på mIRC? Jag trodde mIRC var en programvara för att koppla upp sig på irc-servrar? Förövrigt så är man bra dum om man bara använder ett lösenord för allt.

Herregud!!!! Att en del verkligen vågar starta sin dator är ju bara det fantastiskt. :)
Inte fasiken reggar jag någonting på nätet med ordinarie email eller lösenord som används till annat!
Att leva med ständig paranoia att bli lurad är nog inte helt friskt.
Hängslen o livrem på en gång ;-)

Stefans sida är definitivt en av de bättre informativa om kurvor jag sett. All heder för din vänlighet att generöst dela med dig av din stora kunskap.

Kurvor är fantastiskt användbart när du "framkallar" bilder.

Ja du. Eller ja Ni egentligen. Har ingen aning om hur många reggade du Stefan har på din site. Men du ber om både pswd och email. Har dina regs tex hotmail eller gmailkonton (el föralldel comhem) så kan jag garantera att du kan kapa minst var tiondes mailkonto om du skulle vilja det, och du kan därmed också sannolikt kapa deras facebook, linkedin osv. Med extremt enkla medel kommer du också hitta ett antal paypalkonton. I det läget har du deras kreditkortsnummer ex.vis. Kreditkortsnummer säljs hela tiden på MIRC, dygnet runt. Det finns gott om folk som är ännu naivare än Romeon som postade nyss. Ett möjligen fånigt exempel vad du nu kan göra är att om någon spelar world of warcraft så kan du ta över gubben dom spelar med och sälja på ebay för allt ifrån 30 till 300 dollar, beroende hur mycket han jobbat.

Jag tror INTE att DU Stefan ägnar dig åt sådant, det är inte poängen. MIN poäng däremot borde framgå.

Och fine, man kan kalla det paranoia om man är oförmögen att förstå hur folk numer reggar sig på forum, tjänster osv och vad som händer med dessa dagligen. Det är inte lika kul när något av ens konton blir kapade.

Banken är ofta vid sidan av. Kräver RSA-kryptering med fysisk dosa. Av goda skäl.

Fortsätt som ni vill, det kan funka i flera år. Har ni tur resulterar det bara i lite irritation och lite förlorad data. De som använder ett helt unikt pswd och skapar en ny mailadress för ett kompendie är ovanliga och MYCKET intresserade av kompendiet. Dom är garanterat en minoritet. Du kan ju kolla för "kul" hur många mailkonton du kommer in på? Jag tror du kan kapa många konton. Fast det förstår jag att du inte vill och att det inte heller är syftet.

Detta är nu helt OT. Men trots att det är 2010 är det många som ännu inte förstått vad som händer på nätet alla dagar i veckan, dygnet runt. Därför har jag gett ett par länkar med bra (tycker jag) info om kurvor - inte för att jag tror att Stefan är en nätbrottsling, men för att bra info finns ungefär överallt utan att sprida sina creds härochdär. Stefans site är säkert helt safe. Så gå dit om nätets övriga överflöd känns trångt.

Det är egentligen ganska konstigt att du överhuvudtaget vågar ha din dator ansluten till nätet. Ja, ens påslagen. Har du tänkt på att det går att avlyssna din dators tangentbord? Med den rätta utrustningen går det ganska lätt. Och du, jag ber om ursäkt för att jag inte blandar in utrikiska ord i min text. Något som jag anser vara löjligt.

Att du inte tycks ha läst hela texten som Stefan skrivit kan man ju ana, när du inte inser att en av anledningarna till att han har inloggning med lösenord är att han då kan hålla de som är registrerade uppdaterade med ny information. fast det kanske är fel att erbjuda den tjänsten?

Fråga Mattias på Moderskeppet om detta :)

Luminous Landscapes tutorial är för versioner av Photoshop före CS3. Det hände en hel del mellan CS2 och CS3. Sedan ändrade Adobe igen CS4, medan CS5 är oförändrad.

Stefan

Hej o åter tack men förstod inte riktigt här. Photoshop 5, 6 7 såg jag. Har själv cs2. Var skall jag börja? Med att ställa om bilden till 8-bitar? Hur avgör jag om färgerna har rätt valör? Jaja går det ej att föklara så är det nog jag som inte har tillräcklig förkunskap?!

ANNONS
Götaplatsens Foto