Annons

Dålig stil hos fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
"HAR DU SÖKT? DET FINNS EN SÖKFUNKTION" borde dyka upp med stora bokstäver så fort man vill starta en ny tråd. Sen är det bara klicka på den enorma sökknappen på samma sida eller "Ja, sluta tjata"-knappen om man har gjort det.

Ver inne på ett programmerings forum en gång. När man lade in ett inlägg så kom man till ett "förhandsgranska läge" och samtidigt kom det upp ett antal trådar som innehåll ord från det tänkta inlägget. på så sätt missade man inte sökfunktionen och jag antar att forumet slapp en massa avhandlade inlägg.

Jo visst söker jag men oftast finns inte de speciella frågor som jag söker finns inte, så som mitt senaste inlägg.
Det ända man får mycket svar på är kontroversiella ämnen som man inte behöver grundas på ren fakta men jag försöker svara när jag kan men det är inte ofta, just eftersom jag nyss börjat med fotografi!
Jag känner bara att jag inte fått de svar jag söker. Och nu har ju ni visat er ståndpunkt!

Det finns ett antal fler sidor än de fem första med obesvarade, ville endast illustrera magnituden av det som fått inga eller för lite svar!

Och Jonne otroligt nog har denna ignoranta nybörjare läst den nämnda text!

Meningen med denna fråga är inte att göra folk arga! För jag har alltid fått en glad min till mina svar! Och vill inte föra denna disskusion på annat sätt.

En idé som jag dock gillar är med boken är det någon som vet om någon bra bok för digital foto/foto i nuläget har jag bara hittat mer simpla böcker på bibloteket!

Mil Congojas skrev:
Det finns ett antal fler sidor än de fem första med obesvarade, ville endast illustrera magnituden av det som fått inga eller för lite svar!
Vet du, jag fattar inte riktigt vad du är ute efter. Blandar du kanske ihop FS:s forum med någon betald supportavdelning?

Mil Congojas skrev:

En idé som jag dock gillar är med boken är det någon som vet om någon bra bok för digital foto/foto i nuläget har jag bara hittat mer simpla böcker på bibloteket!

Nu vet jag inte vad du menar med "simpel" men en bra bok i dagsläget är "National Geographic Den Stora Fotoguiden" ISBN 91-37-11914-1

Som man frågar får man svar.

När jag inte får svar så beror det oftast på att ingen vet eller har rätt person inte sett frågan.

Ofta när folk inte får svar beror det på deras egen lathet. Ögna, sök åtminstone, igenom gamla diskussioner först och fråga sedan.

Man bör använda egna hjärnan först och fråga sig själv: -Har ngn annan ställt denna frågan tidigare?

Blir svaret ja, så är det troligtvis sant.

Tyvärr är det ett problem att hitta de där klockrent formulerade rubrikerna annars hade det varit mycket enklare.

Erik Schalin skrev:
Som man frågar får man svar.

När jag inte får svar så beror det oftast på att ingen vet eller har rätt person inte sett frågan.

Ofta när folk inte får svar beror det på deras egen lathet. Ögna, sök åtminstone, igenom gamla diskussioner först och fråga sedan.

Man bör använda egna hjärnan först och fråga sig själv: -Har ngn annan ställt denna frågan tidigare?

Blir svaret ja, så är det troligtvis sant.

Tyvärr är det ett problem att hitta de där klockrent formulerade rubrikerna annars hade det varit mycket enklare.

Men om det inte är exakt så kan man ju spinna vidare på den diskutionen som redan finns. På detta vinner man dels att det inte finns 90 trådar som tar upp tex "döda pixlar" plus att det då redan finns ett antal personer som är engagerade i tråden och antagligen kan svara även på utvecklingen av frågan.

Greven

Tack Daniel ska se ifall jag kan få tag i den!

Nej till alla som frågar ifall jag inte sökt innan.
Ni anar faktiskt inte hur mycket jag läst hos thom hogan, dp, nikonians, bob atkins, kenrockwell, steves digicams, fredmiranda, affärer, små inlägg från andra forum och förstås fotosidan.

Jag vill veta en massa men är orolig när folk slänger dåliga kommentarer om kameror, objektiv, minnskort! Helt ärligt har ett kameraköp gått i mitt huvud 24/7, det förvirrar mig ut till det yttersta vad jag ska välja!

Ang; Skriva på gamla inlägg så brukar detta inte få samma effekt när en gammal disskusion dras upp igen.

Simpel är synonym till tex enkel. Har alltså hittat böcker som är för folk med digitala kompaktkameror och vill lära sig från "scratch".

För att folk skall bry sig så skall man påstå saker och det skall vara lite knorr på det oxå.
Då kommer de flesta att svara dig.....Tro mig!
Du ser ju hur denna tråden besvaras. Har jag inte rätt?????

Ett bra tips är oxå att inte skapa en ny tråd utan hoppa in med din fråga på en nyöppnad där det är lite driv. Då får du snabbt svar på dina frågor. Jag fick svar ang minneskort inom ett par minuter en gång och min fråga var löst. Bra med detta forum faktiskt!

Mil Congojas skrev:
Jag vill veta en massa men är orolig när folk slänger dåliga kommentarer om kameror, objektiv, minnskort! Helt ärligt har ett kameraköp gått i mitt huvud 24/7, det förvirrar mig ut till det yttersta vad jag ska välja!
Vad vill du veta då?

Fläsk-Tarzan skrev:
För att folk skall bry sig så skall man påstå saker och det skall vara lite knorr på det oxå.
Då kommer de flesta att svara dig.....Tro mig!
Du ser ju hur denna tråden besvaras. Har jag inte rätt?????

Det ligger något i det, man måste göra lite grann som kvällstidningarna; sälja på rubriken.

Jag kan lova dig att en rubrik som provocerar, typ "Canon är den värsta skit som finns" (jag ber om ursäkt till er som inte sett kraften hos Nikon ännu :) )lockar en hel del kollar och säkert en del respons.
Medans en rubrik som lyder "min hamster" nog inte skulle göra det (jag ber om ursäkt till alla hamsterälskare).

Tas med en nypa salt.

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag kan lova dig att en rubrik som provocerar, typ "Canon är den värsta skit som finns" (jag ber om ursäkt till er som inte sett kraften hos Nikon ännu :) )lockar en hel del kollar och säkert en del respons.
Det skulle absolut göra att diskussionen tog fart. Men sätt vettiga titlar istället, jag lovar att det ger bäst resultat i längden. Om inte annat så för att jag omedelbums skulle flytta ut en tråd med en sån rubrik till vs-forumets kyla där den inte synd från startsidan.

Nej me absolut som jag tog upp innan titlar säljer det är ju bara att se hur media betett sig som gamar på smår barn som kommit hem från Asien utan föräldrar och vad jag förstod fanns det fall då ingen hämtade dem! Fast det berör och säljer.

Va iofs ganska överdriven titel för disskusionen så i efterhand:D

Ang: Vad jag vill veta, kanske ingen idé att ta upp här men det handlar om optik som vanligt, fokus, illa.

Nej men det var sjyst att snacka med er om det, men ifall ingen annan vill säga något annat så får forumvärden plocka ner disskusionen för mig då. För att det kanske drar ner på forumet eller så?! Tror iofs inte på det men ifall ifall...

Får väl se vilken dag jag får svar på min disskusion då:p

jimh skrev:
Det skulle absolut göra att diskussionen tog fart. Men sätt vettiga titlar istället, jag lovar att det ger bäst resultat i längden. Om inte annat så för att jag omedelbums skulle flytta ut en tråd med en sån rubrik till vs-forumets kyla där den inte synd från startsidan.

Det var ju bara ett extremexempel och ingen uppmaning (lika bra att klargöra). Men en bra tittel kan vara avgörande för om man kollar överhuvudtaget.

Om svaren i de olika forumavdelningarna ebbar ut, kan det ju bero på att när de fylls med inlägg, blir det ganska jobbigt att läsa dem för att försäkra sig om att ingen har skrivit det man själv tycker känns angeläget. När så inte är fallet, kan saken bero på att inlägget är så självklart, att det inte tjänar något till att diskutera saken.

Det hade nästan varit lite roligt om ingen hade skrivit något svar i den här tråden.

Sån är jag och det står jag för! :eek:)

ANNONS
Götaplatsens Foto