Annons

D1 Mark2 problm?????

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Har problem med att kameran låser sig när jag har mitt 70-200/2.8 och särskilt när jag skjuter i högt format. Det verkar som om kameran slutar känna av bländaren. Någon med erfarenhet eller som vet vad det kan bero på ?????

Ingemar

Hej! har inte upplevt ditt problem med min kamera, men vad du bör testa är om det bara är med det objektivet?, testa lite andra objektiv, eller testa objektivet på en annan kamera. Har du senaste firmware i kameran? det var inte så länge sedan dom släppte en ny, kanske inte mot just det felet, men det hjälper ibland ändå, då dom inte alltid skriver alla saker dom har förändrat.

//J

ingemarh skrev:
Har problem med att kameran låser sig när jag har mitt 70-200/2.8 och särskilt när jag skjuter i högt format. Det verkar som om kameran slutar känna av bländaren. Någon med erfarenhet eller som vet vad det kan bero på ?????

Ingemar

Hejsan !!

Jag köpte ett 70-200/2,8 L IS USM för ett par veckor sedan och har redan haft samma strul med låsningen som du har. Har många andra objektiv men dom fungerar perfekt. Ska kontakta butiken ja köpte objektivet ifrån nästa vecka så får jag se va dom säger. Annars är jag jättenöjd men objektivet. Och nästa vecka anländer ett 300/2,8 L IS USM !! Ska bli som på Julafton då det anländer .. Köpt från AC foto !!

ingemarh skrev:

Ingemar

Hej

Jag hade ungfär samma symptom med min 70-200, fast det var när jag hade 2x konverter, då var det huvudkretskortet i objektivet som hade rykt..

Hoppas det löser sig för dej.

/R

Det här verkar ju vara en rejäl miss hos Canon. Jag har måst avstå alla höjdformatbilder med 70-200, nya IS-versionen. Och det gäller både 1D MarkII och 1 Ds MarkII.
Huvudkrertskortet -- ska fråga på verkstan, garantin är på tok för kort när man köper som proffs.

Förra helgen körde jag uteslutande med min 1D2 och 70-200/2,8IS tog ca 1200 bilder och hade vid ett tillfälle err0, vilket jag fixade med att lossa batteriet i kameran. Länken till RG's forum innhöll intressant information och det tycks vara att objektivet drar allt för hög ström när IS autofokus och apertur skall ställas startas/ställas in.

/Lasse

Saxat från RG's forum:
Gentlemen, the problem is caused by the reset of the Lens CPU while high current load during the simulataneous autofocusing, IS and aperture actuator actuation. The SPI bus of the camera is then locked by the resetting Lens CPU and it leads to the lock of the entire camera. This problem is especially pronounced when the battery has higher internal impedance (old battery, lower capacity) or lower voltage (not fully charged) or when the contacts to lens or battery are dirty, damaged or simply oversused. Partially it is a design flaw when certain cameras cannot deliver required power supply and partially it is state requiring simple maintenace. All of above was discovered by detailed measuring of all current Canon bodies with 70-200IS lens in our laboratory.

Har just updaterat, och kör med nyladdat batteri; får se om problemet förvinner?!

Tekniker på Canon trodde att probemet kom ifrån is `en. Att en aller flera av piggarna gått av?

Kan hända vid brysk behandling förklara de, jag har dock inte varit så brysk; så beror det på detta så är objektivet aldeles för känsligt! Om våld mot kameran används så gäller ju inte försäkringen.....?

Hör gärna av er igen om någon hittar lösningen...?

Ingemar

brutusostling skrev:
Det här verkar ju vara en rejäl miss hos Canon. Jag har måst avstå alla höjdformatbilder med 70-200, nya IS-versionen. Och det gäller både 1D MarkII och 1 Ds MarkII.
Huvudkrertskortet -- ska fråga på verkstan, garantin är på tok för kort när man köper som proffs.

Hejsan !! Ja köpte ju ett 70-200/2,8 med IS för ca 1 månad sedan.. Undrade vad ja har för problem med kameran då den låser sej ibland då ja plåtar med detta objektiv. Så fick jag syn på denna diskussion här inne !! Ringde Canon servicen idag och berättade om mitt problem. Dom sa att det är IS som är trasig. Så nu ska dom byta ut den på objektivet. Hoppas man slipper liknnde strul i framtiden ..

ANNONS
Götaplatsens Foto