Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100 i handen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanån skrev:
Fotosidan.se är tänkt att fungera som kunskapsbank för fotosidan.se:s medlemmar. För att vi skall hålla hög klass och trovärdighet på kunskapsbanken så gäller följande - att den som skriver ett inlägg skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte.

Denna regel kan alltså appliceras på alla typer av inlägg (exempelvis foruminlägg, bildkommentarer etc) på fotosidan.se.

Skulle du som företagare vilja komma i kontakt med alla medlemmar så kan du annonsera. Hör av dig till redaktionen så kan vi säkert diskutera fram en bra lösning.
Var det där ett citat från Fotosidans riktlinjer eller tillhör du redaktionen?

Kanonkanån skrev:
Ja, det var i en annan tråd. :)

Oj! se vad jag hittade då!
Kanske nåt för kameradoktorn att läsa (igen)?
(citat från fotosidans regler)
-------------------

Fotosidan.se är tänkt att fungera som kunskapsbank för fotosidan.se:s medlemmar. För att vi skall hålla hög klass och trovärdighet på kunskapsbanken så gäller följande - att den som skriver ett inlägg skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte.

Denna regel kan alltså appliceras på alla typer av inlägg (exempelvis foruminlägg, bildkommentarer etc) på fotosidan.se.

Skulle du som företagare vilja komma i kontakt med alla medlemmar så kan du annonsera. Hör av dig till redaktionen så kan vi säkert diskutera fram en bra lösning.

Av detta drar jag slutsatsen att du tillhör den grupp (jag vet inte hur stor eller liten den är, bara att jag vill respektera den uppfattning som kan anses vara denallmänna) som anser att vi inte skall deltaga här.

a) Det blir ju svårt att svara på t.ex. en fråga om var en produkt finns utan att det kan anses gynna ett kommersiellt intresse.

b) Det vore, tycker jag, hyckleri att göra det ändå och inte ange att man arbetar för en leverantör.

Men debatten kring t.ex. det som diskuterats ovan skulle bli en smula ensidig, eftersom man inte skulle få veta hur återförsäljaren ser på ämnet. Å andra sidan kanske de som gnäller om prissättning och marknadskommunikation vill ha det så, oavsett det är upplysande eller ej.

Vi har diskuterat annonsering med Fotosidan. Vi tycker som ledningen att annonsering är ett utmärkt sätt om man vill "nå alla", men kommunikationen blir enkelriktad och, jag lovar, 100% kommersiell (typ: handla hos oss) och inte av det slag som ovanstående diskussion varit.

Vi har ännu inte haft anledning att vilja "nå alla" fotosidans besökare, men den tiden kommer kanske.
Å andra sidan kan man fråga sig av vilket skäl man skulle fundera på att annonsera i ett media där man är förhindrad att deltaga för övrigt, vilket förmodligen också är ett sätt att se på saken som inte skulle kommit upp av en "privat" besökare.

Jag kan inte riktigt inse varför ett företag som kritiseras i ett media inte skulle få kasta sig in i debatten. Kritikerns inlägg står kvar i alla fall och den enda orsaken jag kan fatta att man skulle vilja att vi var tysta är att vi bemöter kritiken framgångsrikt.

Varför inte en annons med tex "Diskutera direkt med proffsen på kameradoktorn här" och en länk till ert forum?

Det hade varit lite mer professionelt menar jag och då bryter ni inga regler, sponsrar fotosidan och vi slipper läsa reklam.

Självklart måste Kameradoktorn och alla andra företag få vara med här och diskutera eller bemöta kritik uan att bli beskyllda för att göra reklam.

Kanonkanån skrev:
Det hade varit lite mer professionelt menar jag och då bryter ni inga regler, sponsrar fotosidan och vi slipper läsa reklam.
Jag har inte upplevt Håkans inlägg som reklam för K-Doktorn. Snarare svar på generella frågor och kritik, som han givetvis ska få bemöta här. Precis som vi ska få ifrågasätta företag och annan verksamhet.
Kan du ge lite exempel på K-Doktorns reklam i Fotosidans forum? Jag kan ju ha missat de inläggen.

- Kameradoktorns personal tillhör de mest kunniga och engagerade fotosäljare jag känner till, liksom - vad jag vet - de som arbetar hos våra kollegor/konkurrenter.

- Våra säljare arbetar med samtliga olika servicefunktioner, vilket inkluderar uthyrning, yrkesleveranser, postorder, diskförsäljning, finansiering m.m m.m

- Och sortimenet breddas kontinuerligt eftersom vi ser ett väldigt intresse för stor valfrihet hos kunderna.

- Vi brukar ha den till försäljning med jämna mellanrum, annars går den att beställa.

- Som sagt har vi Maco, vi är svensk importör av Maco, Oriental, Bergger, Kentmere, Forte m.fl.

Vet inte vad ni kallar detta men jag kallar det iaf gratisreklam. Jag kommer dessutom att fortsätta klaga på det tills jag får en email från fotosidan där de säger att det är ok att företag skriver i deras forum och gör reklam.

Jag tycker att det är dåligt av er på kameradoktorn att ni är aktivare på att svara på frågor mm här i fotosidans forum än i ert egna forum på er hemsida...
Vet inte hur i hur många forum som kunder ställt frågor till er och ni inte svarat.
Varför har ni ett forum överhuvudtaget om ni inte ens kan ta er tiden att ge era (potensiella) kunder ett enkelt svar??
Fruktansvärt oproffisionellt.

Kanonkanån skrev:
- Kameradoktorns personal tillhör de mest kunniga och engagerade fotosäljare jag känner till, liksom - vad jag vet - de som arbetar hos våra kollegor/konkurrenter.

- Våra säljare arbetar med samtliga olika servicefunktioner, vilket inkluderar uthyrning, yrkesleveranser, postorder, diskförsäljning, finansiering m.m m.m

- Och sortimenet breddas kontinuerligt eftersom vi ser ett väldigt intresse för stor valfrihet hos kunderna.

- Vi brukar ha den till försäljning med jämna mellanrum, annars går den att beställa.

- Som sagt har vi Maco, vi är svensk importör av Maco, Oriental, Bergger, Kentmere, Forte m.fl.

Vet inte vad ni kallar detta men jag kallar det iaf gratisreklam. Jag kommer dessutom att fortsätta klaga på det tills jag får en email från fotosidan där de säger att det är ok att företag skriver i deras forum och gör reklam.
Ok Peter, point taken. Det ser faktiskt lite illa ut.

Kanonkanån skrev:
Varför inte en annons med tex "Diskutera direkt med proffsen på kameradoktorn här" och en länk till ert forum?

Därför att

a) jag vill bemöta kritiken där den framförs och visa inte bara den som kritiserar utan även dennes "publik" att det finns andra sätt att se på saker och

b) skälet till att jag deltar i diskussionerna är ibland just kritiken: Vi lider inte sådan brist på arbete att vi behöver annonsera efter någon att diskutera med för att få dagarna att gå.

Sen är det kanske en oundviklig konsekvens att om jag lyckas med att visa att kritik är obefogad eller felaktig så innebär det att vi inte är så dåliga som kritiken säger.. och något negativt vänds till något mer positivt.

Detta positiva resultat är då egentligen en följd av att kritiken ursprungligen framfördes och rent filosofiskt kan man således ifrågasätta om det inte är kritiker som öppnar vägen till "reklam"-tillfället.

Jag har inget emot kameradoktorn, de verkar vara trevliga grabbar. Men ifall "vi" eller rättare sagt fotosidan accepterar detta? Vad blir då nästa?? när det är 40 butiker här?

Jag tycker isåfall att fotosidan ska tex:
Skapa en ny avdelning liknande de har för Terje fast för tex butiker och återförsäljare.
Där skulle då bla kameradoktorn få diskutera sina priser och produkter >>>> Till alla som önskade det.

Alla blir glada!

NiklasF5 skrev:
Jag tycker att det är dåligt av er på kameradoktorn att ni är aktivare på att svara på frågor mm här i fotosidans forum än i ert egna forum på er hemsida...
Vet inte hur i hur många forum som kunder ställt frågor till er och ni inte svarat.
Varför har ni ett forum överhuvudtaget om ni inte ens kan ta er tiden att ge era (potensiella) kunder ett enkelt svar??
Fruktansvärt oproffisionellt.

Jag tror ärligt talat att det är osant att det finns frågor på vårt forum som vi inte svarat på. Jag skall genast kolla upp det.

Å andra sidan har vårt forum samma grundide som detta, nämligen att besökarna skall ha tillfälle att rådgöra med varandra, inte att vi skall svara på frågor även om vi i och för sig gör det.

I tillägg till detta så kan du säkert konstatera att vi inte deltar på fotosidan för att diskutera ämnen i allmänhet utan vi kontrollerar om det finns frågor som rör våra (egna) produkter och vi ser till att bemöta sådant som sägs om KD och vi anser vara oriktigt.

Kanonkanån skrev:

Samtliga dessa citat kommer från svar där vi antingen bemött kritik eller besvarat frågor som rör produkter vi importerar till Sverige.

Varför måste allting vändas mot dem.

Såvitt jag vet så har inte KD och dom andra startat några disskusioner i eget syfte.

De har ju bara försvarat sig och gett sin syn på olika saker som framförts, sen att en del av er läser in reklam i det är ju bara tramsigt.

Ett annat alternativ är ju att vi förbjuds att diskutera Fotohandlare på siten, men det känns ju riktigt trist.

Ska man kritisera måste man tåla svaren !

Kanonkanån skrev:
Jag har inget emot kameradoktorn, de verkar vara trevliga grabbar. Men ifall "vi" eller rättare sagt fotosidan accepterar detta? Vad blir då nästa?? när det är 40 butiker här?

Då kanske vi slipper en del svar av typen

" jag vet inte säkert men jag tror att den kameran är bättre än den, iallafall har jag för mig att jag läste det nånstans "

:)

Jag vet inte vilken drömvärld du lever i men tror du verkligen att en säljare säger att en kamera som de har 0st av på lager är bättre än en som de har 40st av?

Kanonkanån skrev:
Jag vet inte vilken drömvärld du lever i men tror du verkligen att en säljare säger att en kamera som de har 0st av på lager är bättre än en som de har 40st av?

Hur gör din leverantör om du som är Canon ägare med 4 gluggar i väskan, t.ex. kommer in och frågar efter en D60 och han inte har den i lager?

Säger han att D100 är bättre och försöker få dig att tycka likadant, bara för att han har den i lager?

ANNONS
Götaplatsens Foto