Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D200 vs Finepix S5 Pro
- Trådstartare micke_b87
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
Det är nog ingen som har praktisk erfarenhet av fujin eftersom den inte släppts än. Men att den har högre pixelantal stämmer inte riktigt. Pixelantalet är 6 miljoner. Den har däremot två sensorer för varje pixel för att öka det dynamiska omfånget. Sen har den nån sorts klurig uppräkning i kameran som gör att filerna blir på 12 MP. Men den praktiska upplösningen sägs vara som 9 vanliga MP.
Får väl se hur fräsig den blir. Jag skulle gärna jobba med en D200 med mindre brus och snyggare högdagerklipp.
Får väl se hur fräsig den blir. Jag skulle gärna jobba med en D200 med mindre brus och snyggare högdagerklipp.
Johan Okker
Aktiv medlem
Sök på forumet, finns en tråd där det länkas till en nysläppt broschyr hos fujifilm i staterna.
Men S3 har ju hissats för sitt dynamiska omfång och färgåtergivning och det är väl en vidareutveckling av samma sensor men att den nu siter i ett D200:skal istället för ett F80.
Men S3 har ju hissats för sitt dynamiska omfång och färgåtergivning och det är väl en vidareutveckling av samma sensor men att den nu siter i ett D200:skal istället för ett F80.
Johan Okker
Aktiv medlem
schaki skrev:
Jag tror nog att S5 kommer bli en riktigt bra kamera, dock med ett lite för högt pris jämfört med D200.
16275 kostar d200 jämfört med 17500 för s5 så skillnaden är väl ganska liten för den som ska använda kamerans styrkor..
schaki
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
16275 kostar d200 jämfört med 17500 för s5 så skillnaden är väl ganska liten för den som ska använda kamerans styrkor..
Då har Fuji sänkt priset, jag har inte följt prisutvecklingen speciellt noga, senaste jag hörde var strax över elller under 20 000.
Johan Okker
Aktiv medlem
schaki skrev:
Då har Fuji sänkt priset, jag har inte följt prisutvecklingen speciellt noga, senaste jag hörde var strax över elller under 20 000.
Ja enligt Cyberphoto är priset satt till drygt 17'5 och då är den intressant - tror jag - för målgruppen (bröllop, mingel, porträtt etc). För det är väl där S3 hissats?
I broschyren framgår dock ett litet aber. C a 400 exponeringar på ett batteri. Är inte det ganska uselt? Eller fattas det en nolla? Eller minns jag galet??
schaki
Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
Ja enligt Cyberphoto är priset satt till drygt 17'5 och då är den intressant - tror jag - för målgruppen (bröllop, mingel, porträtt etc). För det är väl där S3 hissats?
I broschyren framgår dock ett litet aber. C a 400 exponeringar på ett batteri. Är inte det ganska uselt? Eller fattas det en nolla? Eller minns jag galet??
Det borde nog gå att interpolera upp bilderna till 10mp.
Går det med D2Hs's 4mp borde det gå med Fujis 6mp, som knappast kan vara sämre.
Jo, energiförbrukning får dem allt se över lite.
Makten
Aktiv medlem
Det är ungefär vad D200 i praktiken ger, om ens det.Johan Okker skrev:
Johan Okker
Aktiv medlem
Makten skrev:
Det är ungefär vad D200 i praktiken ger, om ens det.
Okej då vet jag. Inte så att det kanske stör men 400 exponeringar är väl inte blodigt mycket för en batteriladdning. Men å andra sidan är jag van vid traditionella kamerahus med en liten knappcell eller två i... =)
Hur mycket kräm är batterierna på? Är det som till mobiltelefoner att det finns starkare batterier att köpa till? (tänker inte på batteripack).
Eller så kanske det egentligen är otroligt mycket med 400 exponeringar - historiskt sett - med tanke på alla beräkningar som ändå görs i dessa kameror??
mvh
Makten
Aktiv medlem
Min D200 klarade nog inte ens 100 exponeringar första laddningen. Det blir sakta bättre, men jag tror inte jag kommer komma upp i 400 faktiskt.Johan Okker skrev:
Okej då vet jag. Inte så att det kanske stör men 400 exponeringar är väl inte blodigt mycket för en batteriladdning. Men å andra sidan är jag van vid traditionella kamerahus med en liten knappcell eller två i... =)
1500mAh. Det finns tredjepartsbatterier till skapliga priser. Original kostar en förmögenhet.Hur mycket kräm är batterierna på? Är det som till mobiltelefoner att det finns starkare batterier att köpa till? (tänker inte på batteripack).
Sen vet vi ju inte om Fujifilm kommer att använda samma batterier, men det är väl troligt.
Ja, det var ju inte särskilt många år sen det var betydligt sämre. Min gamla kompakt kunde man ta kanske 30 bilder med. Sen var batteriet dött.Eller så kanske det egentligen är otroligt mycket med 400 exponeringar - historiskt sett - med tanke på alla beräkningar som ändå görs i dessa kameror??
Dock är batteritiden på t ex D70 säkert 3-4 gånger så bra som i D200 även om det är en äldre kamera.
Makten
Aktiv medlem
Ja, den suger verkligen när det gäller batterikapacitet. Kollade just, och jag har 48% batterikapacitet efter 91 bilder. Och då har jag nog laddat 10 gånger snart. Apkass.Zoso skrev:
D200'an slukar batteri, min D2Hs behövde jag ladda en gång i månaden ungefär, med D200'an får jag ladda kameran i princip varje gång jag använt den.
Johan Okker
Aktiv medlem
Men är det skilland på batteriteknologin som används i respektive kamera? Eller är D2-batterierna mycket starkare?
När ni får c a 400 exponeringar använder ni AF eller MF? AF-motorn drar väl en del kräm också?
Men annars låter ju c a 400 exponeringar ganska lite ffa på resande fot. Vad kostar extra batterier?
mvh
Johan
När ni får c a 400 exponeringar använder ni AF eller MF? AF-motorn drar väl en del kräm också?
Men annars låter ju c a 400 exponeringar ganska lite ffa på resande fot. Vad kostar extra batterier?
mvh
Johan
Makten
Aktiv medlem
Jag beställde just ett extra batteri här:Johan Okker skrev:
Men är det skilland på batteriteknologin som används i respektive kamera? Eller är D2-batterierna mycket starkare?
http://www.kaffebrus.com/en-el3e-310.html
För trehundra spänn så är det ju inget att bråka om. Sämre än original har jag svårt att tro att det är.
Jag använder endast AF eftersom det är helt omöjligt att fokusera manuellt utan en mattskiva avsedd för detta.
Reser man så är det ju åt helsike med så dålig kapacitet, men själv har jag inga större problem med det eftersom jag sällan tar mer än 100 bilder på en dag.
dl_4711
Aktiv medlem
Makten skrev:
Sen vet vi ju inte om Fujifilm kommer att använda samma batterier, men det är väl troligt.
Det är special för Fuji, D200-batterierna funkar inte.
http://www.thinkcamera.com/news/article.asp?UAN=366&v=1
"OK there will never be a perfect camera. Fujifilm have made what might be considered a blunder with their battery. The D200 battery doesn't work in an S5. There's a chip embedded in the battery that means you have to use a Fuji battery."
schaki
Aktiv medlem
dl_4711 skrev:
Det är special för Fuji, D200-batterierna funkar inte.
http://www.thinkcamera.com/news/article.asp?UAN=366&v=1
Vad jag tror Fuji har gjort är att skriva om koden lite så att Nikon-batterierna itne ska passa.
Dock kanske D200's priatbatterier passar, och om inte så lär det komma pirat även för S5.
Johan Okker
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag använder endast AF eftersom det är helt omöjligt att fokusera manuellt utan en mattskiva avsedd för detta.
Men uppenbarligen är både D200 och S5 gjorda för att kunna använda MF-gluggar.
MF på klar mattskiva är nog mera en vanesak - så länge ögonen håller.
MEN det finns väl mattskivor med prisma etc till chassit?
mvh