Annons

D300 ska jag slå till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er.

Jag har sparat 5000kr för å köpa min första DSLR kamera. Funderat på D7000 eftersom jag fått bra respons av folk som sett mina bilder. Men bara ett hus för D7000 ligger på minst 7500kr. Nu hittade jag en D300 för 5000kr. Det är bara huset och har använts i ca 4.5 år. Kvitto har han kvar och det finns inga skador eller repor. Ca 15000 exponeringar har gjorts.

Saken är ju bara den att jag inte har några objektiv. Vad hade ni gjort i min sits.

Jag tycker det är ett ganska högt pris, eller rättare sagt ett överpris. Kameran i sig är klockren, min D300 ligger med som andrakamera fortfarande.
Glöm instegshusen, må de ha en massa mp och superbra sensorer men de är plastiga och saknar de reglage proffskameran har.
Du kommer helt enkelt få hur bra bilder som helst och som nybörjare behöver man inte ha det absolut senaste i teknikväg.
Exponeringar, verkar som att det har blivit en avgörande faktor som alla hänger upp sig på men Nikon garanterar 150 000 på slutaren, det är ganska många och min har inte kommit upp i mer än 45 000 än efter två års plåtande med den, då har jag med andra ord 105 000 kvar och jag tvivlar på att slutaren ger upp då.

Titta även på Canon.

50D, 550D etc.

Ligger ganska bra i pris och du får även råd med ett vettigt objektiv.
Objektiven spelar ofta större roll för bildkvalitèn är husen.
Hellre enklare hus med bättre objektiv än tvärtom.

//Julle.

Titta även på Canon.

50D, 550D etc.

Ligger ganska bra i pris och du får även råd med ett vettigt objektiv.
Objektiven spelar ofta större roll för bildkvalitèn är husen.
Hellre enklare hus med bättre objektiv än tvärtom.

//Julle.

Dessutom kan du förvänta dig att ha de objektiv du köper längre än kamerahusen.
Kamerahus är färskvara. Sensorteknik blir bättre och bättre hela tiden. Sensorerna blir ljuskänsligare och ljuskänsligare samt mindre och mindre brusiga. Det är inte omöjligt
att sensorn i dagens proffsmodeller får se sig slagna av sensorerna i morgondagens instegsmodeller. Bra optik som du köper idag kommer därimot att räknas som bra optik ett långt tag framöver.

Jag hade inte gått på D300. Mitt tips är D90!! Kolla på annonserna här på FS...
Den har bättre brusegenskaper än D300 och har en nyare sensor. AF-motor i huset... Föregångaren till D7000. Jag har haft den och det, är en mycket bra kamera!!
Sedan kan man tycka om knappar, vädertätning och grejor... Men om det nu är din första maskin så är den Prisvärd!

Jag hade inte gått på D300. Mitt tips är D90!! Kolla på annonserna här på FS...
Den har bättre brusegenskaper än D300 och har en nyare sensor. AF-motor i huset... Föregångaren till D7000. Jag har haft den och det, är en mycket bra kamera!!
Sedan kan man tycka om knappar, vädertätning och grejor... Men om det nu är din första maskin så är den Prisvärd!

D90 har samma sensor som D300.
D300 är vädertätad och har betydligt bättre design (imho)

Nej

Jag skulle inte köpa en D300.

Det är en bra kamera, men den kom 2007, det har hänt en hel del på de åren.

Att det går att filma med andra andra kameror tycker jag faktiskt är ett mycket bra argument, det blir ett otroligt mycket mer mångsidigt verktyg, film och foto är två olika medier som kompletterar varandra mycket bra. Jag skulle inte vilja vara utan den fördelen. De som är emot det är oftast personer som inte provat eller haft en sådan kamera, jag var likadan innan jag skaffade en kamera som kunde det. Oj vad jag snabbt insåg hur trångsynt jag hade varit, och hur fel jag haft.

5000 låter mycket, jag tycker faktiskt att andrahandsvärdet på kameramarknaden ligger för högt. Du kan få något mer intressant och nyare. Men jag håller absolut inte med något inlägg som föreslår en D90 istället för D300, det är i stort sätt samma sensor men D300 är bättre på allt.

Men kan du få D300 för ett bra pris, så är det en bra kamera, bra hus, bra på alla sätt, fast gammal teknik.

D300

Köpte en D300 i början av december gav 3300kr för den hade gått 31000 exp
5000kr tycker jag är alldeles för mycket
Ser väldig fin ut och funkar klockrent
Tycker att om du hamnar där i pris så har du en kanon kamera
Jag jämför med min D40x
Allt följde med typ kartonger och böcker ser nästan oanvänt ut

Visst har D90 och D300 samma sensor... men D300 är bättre på allt annat: AF, externa reglage, exponering, hastighet, prestanda i stort etc etc... förhållandet dem emellan är som mellan D80 och D200. Dessutom kan man köra manuell optik på D300.

Men jag tänkte också att D7000 har 39 fokuspunkter och D300 har 51 om jag minns rätt. Har fått veta av en fotograf att fokuspunkterna är det man vill ha så mycket som möjligt av.

Om vi ska jämföra D90, D300 och D7000 så har jag alla tre. Visst säger data att bildkvaliten skulle vara lite bättre från D90 än D300 men det är iaf inget som man ser på bilderna, jag kan inte se skillnad på den rawfil jag får ut. Kanske är det jpg som jämförs? Hur som helst så kan jag inte se några fördelar med D90 mot D300. Vet inte om antal punkter spelar så stor roll i antal, kanske i så fall hur många som är korslagda, där har väl D90 bara en, D7000 har väl 9 och D300 ännu fler. Har ännu inte använt alla punkter på någon kamera, utan jag har en punkt i mitten eller 9 punkter dynamiskt, min upplevelse är att hur mer punkter man låter kameran jobba med desto långsammare går det. Men visst D300 ska vara den som är snabbast AF av dessa.

Alla tre är bra kameror, där D90 enbart kan strida med priset, men en begagnad D90 för 2500:- är ändå en väldigt bra kamera och egentligen ingen synbar skillnad till min senaste D7000. Det är så små skillnader så får att det i praktiken inte syns utan det är själva bilden som avgör och det tycker jag är riktigt bra. Nivån på dessa hus är såpass hög så man istället kan se till att man får bra bildvinkel, fint ljus bra komponering, därefter är det ingen som ser att det är med D90

.

Alla tre är bra kameror, där D90 enbart kan strida med priset, men en begagnad D90 för 2500:- är ändå en väldigt bra kamera och egentligen ingen synbar skillnad till min senaste D7000. Det är så små skillnader så får att det i praktiken inte syns utan det är själva bilden som avgör och det tycker jag är riktigt bra. Nivån på dessa hus är såpass hög så man istället kan se till att man får bra bildvinkel, fint ljus bra komponering, därefter är det ingen som ser att det är med D90

Jag tycker att din sammanfattning är bra, och. Det är det jag menar som svar till TS.
Om nu pengarna är en issue. Det jag läst och hört är att D90 har bättre Iso egenskaper än D300. Att D7000 har bättre iso egenskaper och DR än D90 är helt säkert, har 7000 och har haft D90.och. Det är ju i dåligt ljus som detta utmanas. I bra ljus, så presterar de bra båda två....
Lämnar tråden här.

När det gäller D300 så förbättrades sensorn under den modellens livstid, den sensor som satt i sista serien är förbättrad jämfört med första serien vilket f.ö även gäller för D700!

ANNONS
Götaplatsens Foto