Annons

D3200 vs D800

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Min gamla D40 står sig inte särskilt bra mot min D3. De går knappt jämföra dessa. Men nu har ju utvecklingen gått vidare och Nikon släppt två megapixelmonster. Hur står sig D3200 mot D800 tro när det gäller landskap och studio?

Min gamla D40 står sig inte särskilt bra mot min D3. De går knappt jämföra dessa. Men nu har ju utvecklingen gått vidare och Nikon släppt två megapixelmonster. Hur står sig D3200 mot D800 tro när det gäller landskap och studio?

Får jag "kapa" tråden och lägga till djur och fåglar då det är en del av DX segmentets område?

Haha, fick faktiskt lite samma tanke. Med trådlöst på D3200 så påminner den ju mer om samma generation som D4 än "gamla" D800.

24 MP på DX bör ju räcka ett tag. Tyvärr så tror jag att problemet med D3200 ligger i hanteringen av högiso, dvs i dålig belysning.

ISO och hastighet har liten betydelse vid landskap och studio, därav är ju jämförlsen rätt intressant.

Varken D3200 eller D800 är ju optimal för fåglar men det är väl bara att prata på..

Köpte mig en D800 idag,
tog mitt 70-200mm och mitt 28mm och begav mig ut och fotade några svanar och andra fjäderfän..
Solnedången som avslutade denna kväll vart bättre sedd igenom min D800..

Jag är så otroligt nöjd, visst.. 4 bilder/sec är inte det optimala för sport/fåglar, men när bilden sitter så blir resultatet värt varenda öre.

Upplösningen gör det magiskt på ett utskrivet 100x70 uppsatt på väggen.

Det var inte dåligt att hinna skriva ut och sätta upp en så stor bild på väggen redan samma dag som du köpt kameran!

Det tar ju inte långan stunden att skriva ut några bilder, kommer jag definitivt göra första kvällen jag har min D800 också. Fast jag kommer nog skriva ut lite större, minst A4 (257 × 364) möjligtvis en A3+:a.

/Karl

Utskriftstorlek i cm, försök med den hos ett tryckeri i Schweiz. Här räknas storlekarna i mm även om dom är 10-tal meter stora.

/Karl

Jag vet att hos yrkesfolket så räknar man i mm. Tror knappast att TS menade mm när han skrev att han hade den på väggen och att pga d800 upplösning gjorde sig magiskt i en 100*70 utskrift. Men han kanke menade mm ändå ;)

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Jag vet att hos yrkesfolket så räknar man i mm. Tror knappast att TS menade mm när han skrev att han hade den på väggen och att pga d800 upplösning gjorde sig magiskt i en 100*70 utskrift. Men han kanke menade mm ändå ;)

/Stefan R. Nilsson

Nu var det väl inte TS. Jag har flera magiska bilder på väggen i storlekar kring 100x70mm, dom hade helt säkert blivit magiska med en D800 också. Jag återkommer när jag fått min D800 och med säkerhet vet om det även går att göra små magiska utskrifter med den.

/Karl

Nu var det väl inte TS. Jag har flera magiska bilder på väggen i storlekar kring 100x70mm, dom hade helt säkert blivit magiska med en D800 också. Jag återkommer när jag fått min D800 och med säkerhet vet om det även går att göra små magiska utskrifter med den.

/Karl

Nej så nu att det inte var TS. Du har säkert rätt att han avsåg mm. Själv så räknar jag i cm i vardagsspråk och mm vid beställning. Har dock inte en enda bild i 100*70mm på väggen. Dock har jag 100*150 mm i tavelramar med passepartout och ställning.

/Stefan R. Nilsson

För några år sedan hade jag en rätt stor plansch på väggen. Den visade ett attackflygplan, fotografen var Joe Mcnally, kameran han använde hade 5.5 megapixlar och bilden var magisk.

Man borde alltså kunna skriva ut gigantiska bilder med både d800 och D3200.

Nej så nu att det inte var TS. Du har säkert rätt att han avsåg mm. Själv så räknar jag i cm i vardagsspråk och mm vid beställning. Har dock inte en enda bild i 100*70mm på väggen. Dock har jag 100*150 mm i tavelramar med passepartout och ställning.

/Stefan R. Nilsson

Det verkar faktiskt vara cm, det enda pappersformat som är i just den storleken är Columbiska formatet Pliego på 700mm x 1000mm. Det är banne mig inte direkt vanligt på dessa breddgrader.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto