Annons

D40x och en liten jämförelse med 5d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen Canon 5D att jämföra med. Precis som jag tidigare hävdat här på Fotosidan och en fototidning (jag tror det var Fotomagazin eller någon engelskspråkig dito) kommit fram till, har D40X sammantaget sett den bästa bildkvaliteten av Nikons alla nuvarande DSLR. Jag har erfarenhet av D40 (fruns), D40X, D70 (precis såld!), D80 och D2X. Min uppfattning är att D40X ger bästa förutsättningarna för bra bilder (om vi inte behöver ett avancerat AF-system och hastighet förstås) av dessa fem modeller. Trots detta är jag inte riktigt nöjd. Högdagrarna klipper, precis som Mikael kommit fram till, lite för mycket även i D40X och bruset är fortfarande inte helt imponerande, även om detaljnivån och färgerna bevaras bättre än i tex D80. Jag kommer att sälja alla mina nuvarande kameror och köpa både D3 och D300. Kalla mig naiv, kräsen, dum, slösaktig eller vad som helst men jag vill ha tekniskt bättre kameror (även om jag naturligtvis inte blir ett dugg bättre fotograf med en D3 och en D300 än tidigare!). Jag är besviken över de i praktiken små framsteg i brushänseende Nikon hittills uppnått från D70 2004 till senaste tillgängliga modellen D40X. Kan jag ta bilder regelmässigt på ISO 1600 och 3200 framöver med D3:an ger det mig betydligt större möjligheter än nu. I dag vill jag inte gå över ISO 800 med någon Nikonkamera om jag fotograferar inomhus i skum belysning eller tex i en kyrka med de starka kontraster som där råder och de oundvikliga utbrända högdagrarna i motljuset från fönstren och med blixtförbud. Nikon kan bättre och nu börjar jag faktiskt tro det på allvar, Liksom många andra har jag funderat över tex en Canon 5D för att få bättre bildkvalitet (dynamiskt omfång och brus på högre ISO-tal) än vad någon Nikon DSLR kan erbjuda. Nu har jag faktiskt tillförsikt igen. Blir jag besviken igen (på D3 och D300)? Framtiden får utvisa.

Inne i kyrkan
Canon as shoot 3950. Camera raw evaluerar/beräknar 3550

Nikon As shoot inne i kyrkan 3500
Camera raw evaluerar breäknar bilden 3450

Blandat ljus inomhus Auto Nikon 3980 Canon 3700
med qp-kort 2400K

Tore
Som gammal Nikonräv sedan -74 och Nikon även från första digitalkameran så kan jag spontant säga att kameran är riktigt bra.
Kul att dina erfarenheter stämmer med mina (som inte är mer än en timmes rundvandring med de två kamerorna dvs d40x och min egen 5d)
Mikael

Min erfarenhet är att D40X tenderar att på autoWB ge en något kall bild. Ofta blir skuggorna blåtecknade vilket ju är ett välkänt problem med Nikons DSLR. Alla mina fem (nu fyra) kameror har haft det problemet så även alltså den senaste D40X. (D2X är ofta hemsk på den punkten dvs att ge "blå" skuggor!) Vi får hoppas att Nikon förbättrat detta i D3 och D300. Detta kan givetvis bero på mig också men så j**** dålig fotograf är jag väl inte och jag kör ju i RAW+jpg. Jag är hjärtligt trött på att fortsätta ta bort färgstick i alla mörka/svarta kläder!

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Min erfarenhet är att D40X tenderar att på autoWB ge en något kall bild. Ofta blir skuggorna blåtecknade vilket ju är ett välkänt problem med Nikons DSLR. Alla mina fem (nu fyra) kameror har haft det problemet så även alltså den senaste D40X. (D2X är ofta hemsk på den punkten dvs att ge "blå" skuggor!) Vi får hoppas att Nikon förbättrat detta i D3 och D300. Detta kan givetvis bero på mig också men så j**** dålig fotograf är jag väl inte och jag kör ju i RAW+jpg. Jag är hjärtligt trött på att fortsätta ta bort färgstick i alla mörka/svarta kläder!

Om du kör raw så behöver du inte bry dig så mycket, men även med 5d tenderar svart att bli något blåaktigt, har inte så mycket med AWB som uppräkningen att göra, jag drar ofta blått från svart dvs jag mäter alltid svart med en mätpunkt och korrigerar det svarta i färgbalans och då endast skuggor , eller drar sonika ner det blå i nyans/mättnad
Mikael

PS prova med gråpippeten i Camera raw, ger oftast korrekt rgb om byxorna etc är svarta.
Här har jag gjort så och vid kontroll i Photoshop så är svart svart

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om du kör raw så behöver du inte bry dig så mycket, men även med 5d tenderar svart att bli något blåaktigt, har inte så mycket med AWB som uppräkningen att göra, jag drar ofta blått från svart dvs jag mäter alltid svart med en mätpunkt och korrigerar det svarta i färgbalans och då endast skuggor , eller drar sonika ner det blå i nyans/mättnad
Mikael

Ja, jag brukar markera det mörka partiet och dra ner det blå i färgmättnaden.

mikael

Hur/vart skulle du placera en EOS 30D i jämförelse med dessa två?
Nyfiken då jag också vill ha en "tekniskt bra" kamera!
Jag förmodar att du "testat" en 30D, då jag sett att du varit delaktig i många liknande frågor...

MVH Micael

AS Shoot från d40x och 5d, uppräknat med camera raw utan några ändringar. Ganska lika att tolka motivet eller hur?
Vilken ä 5d?

Bilagor

• lurig.jpg
    lurig.jpg
    50 KB · Visningar: 400
macrobild skrev:
AS Shoot från d40x och 5d, uppräknat med camera raw utan några ändringar. Ganska lika att tolka motivet eller hur?
Vilken ä 5d?

5D vänster men då går jag på utsnittet mest. Det vita huset i mitten i bakgrunden är större i den högra bilden vilken jag tror är en DX-bild. Eller så svamlar jag bara trött som jag är nu kan jag inte tänka klart.

Senast ändrad:
Micke E skrev:
mikael

Hur/vart skulle du placera en EOS 30D i jämförelse med dessa två?
Nyfiken då jag också vill ha en "tekniskt bra" kamera!
Jag förmodar att du "testat" en 30D, då jag sett att du varit delaktig i många liknande frågor...

MVH Micael
Jag har en och arbetar med, kameran finns även med i tråden om 5d, s5, d30, d200.

Jag ser inga större skilnader, finns även en jämförelse med 5d och 30d. sök

Mikael

ps hittade http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=676747#post676747

Senast ändrad:
Makten skrev:
Då borde bilderna ha samma färgtemperatur, vilket de inte har. Givetvis exponerar kamerorna lite olika för respektive kanal, även i råformat.

Nu vill jag oxå bråka lite.

Det är väl inte alls självklart att bilderna ska ha samma färgtemperatur. Det beror ju helt och hållet på hur kamerorna har tolkat ljuset.

macrobild skrev:
Vilken ä 5d?
Höger, baserat på den högre kontrast och varmare vitbalans som 5D hade i kyrkobilden.

Jeppe skrev:
Det är väl inte alls självklart att bilderna ska ha samma färgtemperatur. Det beror ju helt och hållet på hur kamerorna har tolkat ljuset.
Ja, men därför bör man väl ställa uppräkningen precis lika, det vill säga till samma kelvintemperatur och "tint". Annars manipulerar man ju bilderna och har ingen aning om vad kameran egentligen har givit för resultat.

Makten skrev:
Hur fan kan du se det i en så liten bild?

Lupp ;)

Skämt å sido, så upplever jag den högra bilden som bättre och enklare att se små detaljer. Fast det borde väl egentlige vara tvärt om, eftersom D40x har högre upplösning (fler pixlar på mindre yta). Men kan oxå vara något psykiskt ;)

Makten skrev:
Ja, men därför bör man väl ställa uppräkningen precis lika, det vill säga till samma kelvintemperatur och "tint". Annars manipulerar man ju bilderna och har ingen aning om vad kameran egentligen har givit för resultat.

Det beror ju på vad man vill åstakomma med testen. Är testen att visa hur kameran tolkar blandljus så bör man väl rimligen framkalla bilden "as shot". Fast det var väl inte det som Mikael ville visa, utan att D40x är en riktigt bra kamera för sitt pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto